آسیا با ۵۰.۱ درصد، بیشترین تعداد کاربران اینترنت جهان در بهار ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است.

امروزه، بیش از ۳.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. طی ماه‌های ژوئن تا آوریل سال جاری میلادی، ۳۸ میلیون نفر به مصرف‌کنندگان اینترنت اضافه شده‌اند که رقمی حیرت‌آور است. (در سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران اینترنت حدود ۳.۵ میلیارد بوده است). شاید به جرات بتوان گفت امروزه افرادی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، در اقلیت قرار دارند. ضریب کلی نفوذ اینترنت برابر با ۵۱ درصد است.
آسیا با ۵۰.۱ درصد، بیشترین تعداد کاربران اینترنت جهان در بهار ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است. ۱۷ درصد کاربران در اروپا، ۱۰.۳ درصد در امریکای لاتین، ۹.۴ درصد در افریقا، ۸.۶ درصد در امریکای شمالی، ۳.۸ درصد در آسیای شرقی و ۰.۷ درصد در اقیانوسیه قرار دارند.
درصد کاربران اینترنت در دنیا
چین بیش از ۷۲۱ میلیون کاربر اینترنت دارد. بر اساس اطلاعاتی که «درگاه پایش جامعه اطلاعاتی» منتشر کرده است، مقایسه وضعیت برخورداری ایرانی‌ها از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد تعداد کاربران موبایل نسبت به این سال با ۱۵ درصد رشد و دسترسی خانواده‌های ایرانی به رایانه با ۲۵ درصد رشد روبرو شده است. در همین حال، تعداد کاربران رایانه در کشور نسبت به سال ۹۲ با رشد ۲۰ درصدی و شمار کاربران اینترنت در کشور با رشد ۵۱ درصدی همراه است. باید اشاره کرد که تعداد کل کاربران اینترنت در سطح جهانی، از ژانویه سال ۲۰۱۲ رشد ۸۲ درصدی داشته است.
مشترکان پهن‌باند تلفن همراه در پنج سال اخیر با افزایش سالانه بیش از ۲۰ درصد همراه بوده است. گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات به این نکته اشاره می‌کند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۷ تعداد مشترکان پهن‌باند تلفن همراه به ۴.۳ میلیارد نفر در جهان برسد. از سویی دیگر میزان مشترکان پهن‌باند ثابت در پنج سال اخیر سالانه ۹ درصد افزایش یافته است و ۳۳۰ میلیون به مشترکان پهن‌باند ثابت جهان اضافه شده است. اما باید توجه داشت که امروزه اکثر کاربران اینترنت از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.
متوسط سرعت اینترنت جهانی در سال گذشته میلادی ۶.۱ مگابایت در هر ثانیه بوده و محبوب‌ترین اپلیکیشن سال ۲۰۱۶ واتس‌اپ با تعداد ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه بوده است. در این میان میزان نفوذ تلفن همراه نیز جالب توجه است. امارات متحده عربی با ضریب نفوذ ۹۱ درصد در سال ۲۰۱۷ بیشترین ضریب نفوذ تلفن همراه را به خود اختصاص داده است.
روندهای غالب مصرف
بر اساس گزارش NITIA در سال ۲۰۱۵، محبوب‌ترین فعالیت‌های آنلاین در بین مردم امریکا ایمیل با ۹۰.۲ درصد و بعد از آن استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی با ۸۶.۱۵ درصد بوده است. در ایران نیز ۲۲ درصد از کاربران ۶ سال به بالای اینترنت روزنامه، مجله و کتاب الکترونیکی را به صورت آنلاین مطالعه می‌کنند. این درحالی است که ۵۹ درصد کاربران ۶ سال به بالای اینترنت در ایران، از موسیقی، ویدئو و بازی به شکل آنلاین استفاده می‌کنند. در همین حال تنها ۷ درصد کاربران ۶ سال به بالای اینترنت در ایران، تلویزیون را از طریق اینترنت تماشا می‌کنند.
از سویی دیگر مصرف اینترنت در بازی‌های آنلاین نیز یکی از روندهای غالب است. شاید بتوان چگونگی این امر را با توجه به آمار ارائه‌شده در گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات، مشخص کرد. بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) با عنوان
«ICT Facts and Figures 2017»۷۰ درصد از جمعیت جوان جهان آنلاین هستند. به عبارت دیگر، در بیش از ۱۰۴ کشور جهان، بیش از ۸۰ درصد جوانان آنلاین هستند. در این میان، بازی‌ها یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه این قشر است.
در این میان، بیشترین مصرف ترافیک به محتوای ویدئویی آنلاین اختصاص دارد. محتوای ویدئویی در سال ۲۰۱۴ آمار ۶۴ درصد را داشت، اما با همه تغییرات به‌وجود‌آمده، شاهد رشد بیشتر ویدئو خواهیم بود.
آینده مصرف اینترنت
سیسکو (Cisco) پیش‌بینی می‌کند که مصرف ویدئو در جهان و مصرف ترافیک به واسطه ویدئو تا سال ۲۰۲۰ به ۷۹ درصد خواهد رسید. در گزارش سیسکو پیش‌بینی می‌شود که ویدئوی UHD و HD ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص خواهد داد. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۳ درصد بوده است.
سیسکو تاکید دارد که این رشد صرفا به دلیل افزایش تعداد OTTها نیست، بلکه به افزایش میزان کاربران نیز مربوط است. نیمی از جهان یعنی حدود ۳.۹ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی خواهند داشت و تعداد ابزارهایی که به وب و اینترنت دسترسی دارند، سه برابر جمعیت جهان خواهد بود. این مساله بر ترافیک ویدئو تاثیر بسیاری خواهد داشت. سیسکو در تحقیق خود پیش‌بینی می‌کند که ترافیک بی‌سیم و دستگاه‌های تلفن همراه ۶۶ درصد از کل ترافیک را تا سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص خواهند دارد. مطالعه اخیر IAB دلیل این امر را می‌تواند توضیح دهد. بر اساس این مطالعه افراد بیشتری از طریق دستگاه‌های موبایل خود به محتوای ویدیویی دسترسی دارند و تقریبا نیمی از مصرف روزانه رسانه‌های دیجیتالی از طریق تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش جدیدی از اریکسون ترافیک ویدئوی موبایل تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵ درصد رشد خواهد داشت. همچنین بر اساس گزارش سیسکو تا سال ۲۰۱۹ حدود ۸۰ درصد از مصرف جهانی اینترنت، محتوای ویدئویی خواهد بود و ترافیک IP جهانی به ۲ زتابایت (۱۰۰ هزار میلیارد گیگابایت) تا سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند ویدئو، آینده مسلم جهان اینترنت و دنیای مجازی خواهد بود. اینترنت سبک زندگی، روش و تکنیک‌های شغلی و مصرف و تولید همه ما را تغییر داده است، این دگرگونی، ادامه دارد و هنوز متوقف نشده است.


منبع: واحد تحقیق و توسعه آسیاتک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=97739
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

وضعیت مصرف اینترنت در جهان
وضعیت مصرف اینترنت در جهان
وضعیت مصرف اینترنت در جهان
وضعیت مصرف اینترنت در جهان
وضعیت مصرف اینترنت در جهان