مردم با خرید یک بیمه نامه، دارایی های کوچک خود را در هر ماه ذخیره و سرمایه خوبی را کسب می کنند و از طرف دیگر برای آینده خود نیز انباشت سرمایه خواهند داشت که این امور به طور طبیعی مردم را به خرید بیمه های عمر تشویق می کند.

در میان انواع گوناگون بیمه، بیمه های عمر و زندگی به دلیل دارا بودن خاصیت پس اندازی مورد توجه بیمه گذارانی قرار می گیرند که با دیدگاه سرمایه گذاری برای خرید بیمه نامه ها اقدام می کنند. جنبه پس اندازی این نوع بیمه نامه ها به دلیل داشتن نرخ بهره ای است که برای محاسبات بیمه عمر و بازدهی آن مورد استفاده قرار می گیرد.
عدم توجه و دقت در تعیین این نرخ می تواند زیان شرکت های بیمه ای را در پی داشته باشد. نرخ بهره ضمنی مورد استفاده در بیمه های عمر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهم ترین آن نرخ سود بانکی است. براساس برخی پژوهش ها ، بین تغییرات نرخ سود بانکی و بازدهی بیمه های عمر در صنعت بیمه ایران و هم چنین بین افزایش نرخ سود بانکی و درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری حق بیمه های عمر رابطه معنی داری وجود دارد. با کاهش نرخ سود بانکی نیز، تمایل به سرمایه گذاری در بیمه های عمر افزایش می یابد.
براساس برخی گزارش های غیر رسمی تا پیش از کاهش نرخ سود بانکی ترازنامه و سود و زیان تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ای که در زمینه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فعالیت بیشتری دارند، نشان می‌دهد که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ سرمایه‌گذاری در بیمه عمر و زندگی بین ۲۰ تا ۲۴ درصد سود داشته و همین موضوع، سرمایه‌گذاری در این‌گونه بیمه‌ها را جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر معرفی کرده است.
طبق مقررات بیمه مرکزی و شاخص‌های نظارتی شرکت‌های بیمه‌ای، باید منابع مالی و سپرده‌گیری خود را به صورت درصدهای مشخصی در سپرده‌گذاری، بازار سرمایه، خرید و فروش، املاک و دارایی‌های مختلف و… سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک خود را کاهش دهند.
همین موضوع باعث شده که کارشناسان و مدیران شرکت‌های بیمه با اتکا به این منابع قابل توجه و تخصص مالی خود ، شناخت ریسک‌ها و مسیر سودآوری در بازارهای مختلف، سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران کنند .
از طرفی اگر با کاهش نرخ بهره بانکی در میان مدت و بلندمدت ، نرخ ذخیره ریاضی در بیمه های عمر کاهش یابد ؛ متناسب با آن انگیزه مردم برای خرید آن ها کاهش پیدا می کند؛ البته بیمه های عمر نرخ سود مربوط به انباشت سرمایه های مردم و یا ذخیره ریاضی را در کوتاه مدت کاهش نمی دهند و عمدتا این امر بعد از سپری شدن حداقل ۶ ماه تا یک سال صورت می گیرد که در این مدت، به طور قطع مردم انگیزه کافی برای خرید بیمه های عمر را خواهند داشت.
هر چند که به باور بسیاری از کارشناسان همانگونه که انتظار می رود کاهش نرخ سود سپرده انگیزه مدیران شرکت های بیمه را برای سرمایه گذاری در بانک ها کاهش دهد
از این رو کارشناسان توصیه می کند اگر نرخ بهره بانکی از نرخ سود پروژه ها و یا به عنوان مثال نرخ سود انتظاری در بازار بورس و یا بازار سهام کمتر باشد؛ مدیران شرکت های بیمه سپرده گذاری کمتری در بانک ها داشته باشند و به این موضوع به عنوان یک اصل مهم و جدی توجه کافی نشان دهند. البته به مدیران بیمه ای نیز آزادی عمل داده شده و این گونه نیست که آن ها ناچار به سرمایه گذاری تا میزان مشخصی باشند.
با یادآوری این موضوع که عمده سرمایه گذاری های شرکت های بیمه در سپرده های بانکی خلاصه می شود، کاهش سود بانکی به کاهش شدن سود این شرکت ها منجر می شود و از آنجایی که فضای کسب و کار در بازار ملک، بورس و .. هنوز از رونق کافی برخوردار نیست، به طور طبیعی این موضوع بر توانگری شرکت های بیمه تاثیر منفی بر جای می گذارد.با این حال دور از انتظار نیست که اشخاص حقیقی رغبت چندانی به بازار بیمه عمر نداشته باشند از نگاه آنان این مسئله باعث می شود تا جذابیت محصول پایین
می آید .
و نکته آخر انکه در حالی که اظهار نظر های متعدد در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بیمه های عمر و یا سرمایه گذاری شرکت ها نزد بانک ها مطرح می شود ، برخی کارشناسان می گویند شرکت های بیمه می بایست به جای پس انداز سپرده های خود در نزد بانک ها ، با بهره گیری از سرمایه بیمه گذاران عمر نسبت به سرمایه گذاری های بزرگ اقدام کرده و از این طریق ضمن حفظ مشتریان نسبت به سود آوری خود در سطح کلان اقدام کنند .


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=97684
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر شرکت‌های بیمه
تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر شرکت‌های بیمه
تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر شرکت‌های بیمه
تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر شرکت‌های بیمه
تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر شرکت‌های بیمه