پس از تحریم ها در عرصه روابط بین المللی صنعت بیمه برای سرمایه گذاری در شرکت های بیمه و تعامل با آنها تحولات خوبی رخ داد که نیاز به شفافیت صورت های مالی و تطبیق گزارشگری مالی بر اساس استانداردهای بین المللی را بیشتر می کند.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از تحریم ها در عرصه روابط بین المللی صنعت بیمه برای سرمایه گذاری در شرکت های بیمه و تعامل با آنها تحولات خوبی رخ داد که نیاز به شفافیت صورت های مالی و تطبیق گزارشگری مالی بر اساس استانداردهای بین المللی را بیشتر می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، «عبدالناصر همتی» در سومین همایش پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی صنعت بیمه افزود: با اجرای مطلوب استانداردهای مالی جهانی سلامت مالی بیمه گران تضمین می شود و این موضوع نیازمند انعکاس به موقع و شفاف ریسک های بیمه ای و تغییرات آن است تا تاثیر مناسبی بر اقتصاد جهانی بگذارد. بنابراین صورت های مالی شرکت های بیمه نیازمند انعکاس شفاف ریسک های بیمه ای و تغییرات آن و رویه های خاص حسابداری است.
به گفته این مسوول، مجموعه ای از استانداردهای گزارشگری مالی، می تواند منافع سرمایه گذاران شرکت های بیمه را تضمین کند.
همتی گفت: شرکت های بیمه، مردم و شرکت ها را در انتقال ریسک پشتیبانی می کنند و بیمه گران همانند سایر موسسه های سرمایه گذار، سرمایه گذاران مهم بلند مدت به شمار می روند.
وی افزود: استقرار استاندارد بین المللی گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس) ضرورت غیر قابل انکار برای ورود به بازارهای بین المللی است.
رییس شورای عالی بیمه اضافه کرد: با توجه به وضع و تاثیر تعهدات بیمه ای، سهم عمده انطباق گزارشگری مالی در صنعت بیمه باید با استاندارد خاص بین المللی بیمه ای صورت گیرد که مسائل تکنیکی و فنی زیادی را در مقابل ما قرار می دهد.
«در IFRS 4 تاکید بیشتر بر روی شفاف سازی و افشای اطلاعات بود اما IFRS17 بر تاثیر محیط اقتصادی بر متغیرهایی تاکید دارد که ریسک شرکت های بیمه و سود و زیان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین ما باید خود را برای پیاده سازی IFRS17 آماده کنیم»
وی ادامه داد: ابتدا باید ترجمه آن به تایید سازمان حسابرسی برسد بعد اقدام های لازم را آغاز کنیم که مستلزم همکاری مشترک سازمان حسابرسی، انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن حرفه ای صنعت بیمه، سندیکای بیمه گران ایران، پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی است.
همتی اعلام کرد: در ایران حدود ۷۰ درصد دارایی های شرکت های بیمه از محل تعهدات بیمه ای آنها تامین می شود که به عنوان ذخایر فنی محسوب می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه سهم بازار بیمه زندگی در کشور ۱۴ درصد است و ذخیره ریاضی قابل توجهی نسبت به سایر ذخایر فنی ما نیست، با توجه به برنامه ششم سهم تعهدات و ذخایر بیمه افزایش می یابد تا سهم و وزن استاندارد خاص بیمه ای در مقایسه با استاندارد های عمومی بیشتر شود.
به گزارش ایرنا، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به منظور استفاده شرکت های بورسی در سراسر جهان را یکی از مهمترین تغییرات قانونی در تاریخ حسابداری به شمار می رود که استفاده از آنها برای شرکت های بورسی بیش از ۱۲۰ کشور الزامی است.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس بیست و هفتم آذرماه پارسال اعلام کرد: ۷۷ بانک و شرکت ثبت شده در این سازمان با دوره مالی اول فرودین ۱۳۹۵ به بعد، به تهیه صورت‌های مالی سالیانه خود طبق استانداردهای آی.اف.آر.اس ملزم شدند.
به گفته وی، اکنون ۲۷ بانک‌ و موسسه اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، ۲۳ شرکت بیمه ثبت شده و ۲۷ شرکت پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس که سرمایه ثبت شده آنها ۱۰ هزار میلیارد ریال به بالاست، باید صورت‌های مالی خود را طبق استانداردهای آی.اف.آر.اس تهیه کنند.
بانک مرکزی نیز ۲سال پیش صورت های مالی نمونه ای را با الهام از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تدوین کرد و از بانک ها خواست صورت های مالی سالیانه خود را بر مبنای آن تدوین کنند تا مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانک مرکزی بگیرند.
این استانداردها بر مبنای شفافیت در عملکرد شرکت ها، کاهش ریسک و دارایی های موهوم و جلوگیری از شناسایی سودهای سمی در صورت های مالی شرکت ها تدوین شده است.
تاکنون بانک های ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، ایران و ونزوئلا، قرض الحسنه مهر ایران، حکمت ایرانیان و انصار با رعایت این استانداردها در صورت های مالی خود و کسب مجوز بانک مرکزی در موعد مقرر و طبق اعلام قبلی، مجمع خود را برگزار کرده اند.
به گفته مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری بانک مرکزی، بانک ها باید صورت های مالی نمونه بانک مرکزی را تهیه و ارسال کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=97103
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شفافیت صورت های مالی بیمه با استانداردهای بین المللی گزارشگری
شفافیت صورت های مالی بیمه با استانداردهای بین المللی گزارشگری
شفافیت صورت های مالی بیمه با استانداردهای بین المللی گزارشگری
شفافیت صورت های مالی بیمه با استانداردهای بین المللی گزارشگری
شفافیت صورت های مالی بیمه با استانداردهای بین المللی گزارشگری