معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نرخ تورم ملی برای اولین بار در کشور اعلام می‌شود، آن را در مردادماه ۷.۹ درصد دانست.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه نرخ تورم ملی برای اولین بار در کشور اعلام می‌شود، آن را در مردادماه ۷.۹ درصد دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از فارس، جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران امروز در نشست خبری در محل مرکز آمار ایران، اظهار داشت: برای اولین بار نرخ تورم کل کشور از سوی این مرکز از این‌ پس اعلام خواهد شد که در کنار تورم شهری و روستایی خواهد بود.

وی نرخ تورم ملی را در مردادماه ۷.۹ درصد دانست و یادآور شد: نرخ تورم شهری ۷.۷ درصد و روستایی ۸.۸ درصد بوده است.

این مقام مسئول به ترکیب هزینه روستا و شهر اشاره کرد و گفت: در روستاها ۴۰ درصد هزینه خوراکی و ۶۰ درصد غیرخوراکی بوده، اما در شهرها ۲۶ درصد هزینه خوراکی و ۷۴ درصد غیرخوراکی است. بنابراین تفاوت معناداری بین این دو وجود دارد.

حسین‌زاده افزود: ۲۶ درصد اقتصاد کشور در مناطق روستایی است و ۱۹ درصد سهم کل خانوارهای کشور در مناطق روستایی وجود دارد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران گفت: ۴۵۱ قلم کالا به شهری و ۲۷۹ قلم کالا در مناطق روستایی بررسی می‌شود و نیز ۲۲۵ شهرستان در مناطق شهری، ۲۹۰ منطقه شهری و ۵۱۷ آبادی برای بررسی نرخ تورم آمارگیری می‌شوند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه برنامه جامعی برای برنامه‌های کلان به تفکیک سطح ملی، منطقه‌ای، شهری و روستایی داریم، تصریح کرد: سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی به تمرکززدایی اشاره دارد و بر همین راستا مرکز آمار از آمار سنتی به مدرن تبدیل خواهد شد. باید شاخص‌های کلان را در سطح جزئی به سمت تأمین نیازها ببریم.

وی با اشاره به اینکه تورم روستایی هفتم هر ماه منتشر می‌شد، گفت: هر ماه از ۸۳ هزار واحد صنفی خرده‌فروشی برای بررسی قیمت‌ها استفاده شده و ۳۵۰ هزار مظنه قیمت برای تورم شهری و روستایی بررسی می‌شود.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران اقلام سبد مصرفی خانوار شهری را ۴۵۱ قلم و روستایی را ۲۷۹ قلم دانست و گفت: ۷۷۶ مورد قیمت برای یک قلم کالا در ماه گرفته می‌شود.

حسین‌زاده به سومین برنامه ملی آمار کشور اشاره و یادآور شد: در حال تهیه این آمارها هستیم و جلسات خوبی با مسئولان بانک مرکزی انجام شده، تا مشکل اختلاف در آمار تورم و دیگر آمارها حل شود.

وی با تأکید بر اینکه به آمار نرخ تورم مرکز اطمینان کامل داریم تصریح کرد: مبنای محاسبات، توصیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شود و از این موضوع نگران نباشید. قطعاً دو نرخ برای تورم در یک کشور مناسب نیست و اعتماد عمومی و به سرمایه کشور صدمه می‌زند که امیدواریم این موضوع در برنام ملی حل شود.

حسین‌زاده از تغییر سال پایه نرخ تورم در مهر ماه از سال ۹۰ به ۹۵ خبر داد و گفت: حساب‌های ملی چندی پیش به سال ۱۳۹۰ تغییر کرد همچنین با تغییر سال پایه ۴۵۵ قلم کالا و ۲۲۰ هزار مظنه قیمت در مناطق شهری اخذ خواهد شد که نسبت به سال پایه ۹۰ بیشتر این مظنه قیمت برای مناطق روستایی ۱۶۰ هزار مورد است.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران به تفاوت قیمت مصرف‌کننده خانوار شهری و روستایی پرداخت و گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور حدود ۲۶ درصد از خانوارها را تشکیل داده که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، همچنین تفاوت الگوی مصرفی خانوار شهری و روستایی یکی از دلایل تفاوت بین شاخص کل روستایی و شهری بوده است برای مثال در بخش مسکن به تنهایی ۳۰ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که برای خانوار روستایی بخش مسکن حدود ۱۱ درصد است طبیعتاً هنگام افزایش قیمت‌ها شکاف قیمتی مناطق شهری و روستایی افزایش خواهد یافت و تفاوت معنی‌داری بین تورم آنها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=96832
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ تورم ملی مرداد ۷.۹ درصد
نرخ تورم ملی مرداد ۷.۹ درصد
نرخ تورم ملی مرداد ۷.۹ درصد
نرخ تورم ملی مرداد ۷.۹ درصد
نرخ تورم ملی مرداد ۷.۹ درصد