بانک مرکزی هفته گذشته از روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین به زوج‌های جوان گلایه کرده و از متقاضیان دریافت وام ازدواج خواست تا ناهماهنگی ها را گزارش کنند.

بانک مرکزی هفته گذشته از روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین به زوج‌های جوان گلایه کرده و از متقاضیان دریافت وام ازدواج خواست تا ناهماهنگی ها را گزارش کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، با گذشت نزدیک به ۵ ‌ماه از آغاز سال۹۶، روند پرداخت تسهیلات بانکی همچنان نامناسب گزارش می‌شود و تلاش بانک مرکزی و دولت برای دست‌کم سرعت دادن به پرداخت وام ازدواج به ۵۰۰هزار عروس و داماد در مرداد و شهریور امسال نشان می‌دهد که بانک‌ها چندان با سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی همراه نیستند.
این گزارش می‌افزاید در شرایطی که فعالان اقتصادی از دشواری دسترسی به تسهیلات بانکی به‌شدت گلایه دارند و در گزارش‌های فصلی کسب و کار همچنان از بانک‌ها انتقاد می‌شود، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای از مدیران عامل بانک‌ها خواست در سال‌جاری نیز همانند گذشته و با احساس مسئولیت بیشتر، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار دهند.
او البته یادآوری کرده است آمارهای پرداخت تسهیلات در ۴ماه ابتدای سال‌جاری درخصوص عملکرد شبکه بانکی کشور برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، قابل توجه نبوده و لازم است با وجود محدودیت منابع و مشکلات و تنگناهای اعتباری موجود، به‌منظور جبران زمان از دست رفته، بررسی درخواست متقاضیان تسریع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. سکاندار بانک مرکزی از مدیران عامل بانک‌ها خواسته است تا به‌منظور ارزیابی نتایج حاصل از اجرای طرح موردنظر، ضرورت دارد اطلاعات مربوط به عملکرد آن بانک به‌صورت هفتگی، به بخش اعتباری بانک مرکزی منعکس‌ شود.
دولت و بانک مرکزی از سال گذشته با اجرای طرح نجات تلاش کردند تا با حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان محرک رشد اقتصادی، اشتغال موجود را حفظ کنند و با تأمین مالی این بنگاه‌ها مانع افت رشد اقتصادی شوند و اردیبهشت‌ماه امسال هم بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بانک‌ها را تشویق کرد تا در تأمین مالی و نقدینگی بنگاه‌های تعیین‌شده سختگیری نکنند. گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۲۴هزار بنگاه کوچک و متوسط معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۶۲۷۱واحد تسهیلات پرداخت شده که در نتیجه آن بیش از ۱۰هزار نفر نیروی انسانی اشتغال پیدا کرده‌اند.

ناهماهنگی در پرداخت وام ازدواج
بانک مرکزی روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای با هدف اجرای هرچه بهتر طرح ضربتی اعطای وام ازدواج، از متقاضیان درخواست کرد: درصورت مشاهده هرگونه ناهماهنگی در اجرای این طرح، مراتب را به‌صورت کتبی به بانک مرکزی ارسال کنند. به گزارش همشهری، بانک مرکزی اواخر تیرماه امسال از پرداخت ضربتی ۵۰۰هزار فقره وام ازدواج در مرداد و شهریور امسال خبر داد؛ با این امید که صف وام ازدواج کوتاه‌تر شود.
اما گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی از ۱۱بانکی که قرار است در این طرح مشارکت کنند، به بهانه نداشتن اعتبار لازم و کافی‌نبودن ضامن‌ها، در پرداخت تسهیلات سختگیری می‌کنند. در اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تصریح شده است: در برخی موارد شکایاتی از سوی متقاضیان مطرح شده است که در این‌باره از هموطنان تقاضا می‌شود مراتب را به‌صورت کتبی و با ارائه اطلاعات شامل نام و کد ملی متقاضی، آدرس، نام شعبه مراجعه‌شده و شماره تماس متقاضی به شماره تلفن‌های ۲۲۲۵۷۰۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۶۱ فکس کنند تا حداکثر ظرف یک هفته، نسبت به بررسی و اطلاع‌رسانی به متقاضی اقدام شود.

کدام بانک‌ها وام ازدواج می‌دهند؟
در طرح ضربتی وام ازدواج، بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌ا‌لحسنه پارسیان مشارکت دارند. در تازه‌ترین تحول، بانک صنعت و معدن هم با پیگیری و هماهنگی اداره اعتبارات ‌بانک مرکزی به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج متصل شد و متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌توانند، نسبت به انتخاب این بانک در سامانه اقدام کنند.
پیش از این ۳۱بانک و مؤسسه اعتباری شامل بانک ملی ایران، سپه، تجارت، ملت، صادرات ایران، مسکن، رفاه کارگران، کشاورزی، پارسیان، سامان، انصار، دی، توسعه تعاون، ایران‌زمین، حکمت ایرانیان، پاسارگاد، آینده، اقتصاد نوین، قوامین، شهر، گردشگری، قرض‌الحسنه مهر ایران، قرض‌الحسنه رسالت، پست بانک ایران، سینا، توسعه صادرات، بانک مشترک ایران و ونزوئلا و مؤسسات اعتباری ملل، کوثر و نور و همچنین صندوق کارآفرینی امید، در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پذیرفته شده بودند که با افزوده‌شدن «بانک صنعت و معدن» در این سامانه، تعداد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به عدد۳۲ می‌رسد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=96621
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گلایه بانک مرکزی از موانع پرداخت وام ازدواج
گلایه بانک مرکزی از موانع پرداخت وام ازدواج
گلایه بانک مرکزی از موانع پرداخت وام ازدواج
گلایه بانک مرکزی از موانع پرداخت وام ازدواج
گلایه بانک مرکزی از موانع پرداخت وام ازدواج