تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل سامانه موبایل پیمنت* (پرداخت از طریق تلفن همراه) افق نوینی برابر همگان قرار می دهد و سرنوشت شعبه های فیزیکی بانک ها را در هاله ای از ابهام فرو می برد.

تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل سامانه موبایل پیمنت* (پرداخت از طریق تلفن همراه) افق نوینی برابر همگان قرار می دهد و سرنوشت شعبه های فیزیکی بانک ها را در هاله ای از ابهام فرو می برد.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایرنا، با وجود راه اندازی دستگاه های خودپرداز و سامانه های الکترونیکی بانکی هنوز مردم برای انجام بسیاری از امور مالی ناگزیرند به شعب های بانک مراجعه کنند.
در برخی بانک ها مردم برای پرداخت اقساط تسهیلات باید فقط به یک شعبه مشخص مراجعه کنند. دریافت تسهیلات هر چند خرد و جزیی نیز رفت و آمدهای ویژه خود را می طلبد تا هویت فرد متقاضی و ضامنان وی تایید و پس از آن، دریافت مدارک لازم برای پرداخت تسهیلات آغاز شود.
حتی اکنون مردم برای نقد کردن وجه چک باید به شعبه فیزیکی مراجعه کرده تا پول خود را حضوری دریافت کنند یا آن را به حسابی دیگر واریز کنند.
روزگار نظام بانکی همچنان بر این روند می گذرد؛ البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درصدد است با راه اندازی دولت الکترونیک، دولت همراه و موبایل پیمنت در فضای ایمن شبکه ملی اطلاعات، تغییری در روش های سنتی نظام اداری کشور ایجاد کند.
گرچه با راه اندازی دستگاه های خود پرداز بانکی کمی از حجم مراجعه حضوری به بانک ها کاسته شده است اما هنوز ردیفی از امور وجود دارد که فقط با حضور شخص در شعبه فیزیکی حل و فصل می شود و حتی وکیل وی نمی تواند از پس آنها برآید.

آغاز راه
در چنین فضایی، بتازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی به دیدار خود با رییس کل بانک مرکزی اشاره کرد و خبر داد: دوستان بانک مرکزی قول داده اند هر چه زودتر نسبت به تکمیل پرداخت از طریق تلفن همراه اقدام کنند.
«محمود واعظی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای اخیر جلسه بسیار خوبی با «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی، برای افزایش همکاری، ترغیب و تسریع پرداخت های الکترونیک روی تلفن همراه داشتم.
وی افزود: تحقق بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و دولت همراه منوط به اجرای این موضوع است.
«با توجه به اینکه امروز مردم بیشتر امور خود را با تلفن همراه انجام می دهند، ایجاد و راه اندازی دولت همراه مورد نظر است و انشاءالله با همکاری همه بخش های دولت بزودی شاهد راه اندازی مرحله نخست آن خواهیم بود».

پیامدها و ابهام ها
در وهله نخست این پرسش به ذهن متبادر می شود که آیا با راه اندازی کامل پرداخت های الکترونیک روی تلفن همراه باید شاهد کاهش شمار شعبه های فیزیکی بانک ها در کشور باشیم؟
اکنون فناوری های نوین ارتباطی بسیاری از روند های گذشته کشور را دستخوش تغییرهای اساسی کرده است و شاید شعبه های فیزیکی بانک ها و نظام بانکی در آینده سرنوشتی همانند تاکسی داری سنتی داشته باشد که با ورود کسب و کارهای نوین مبتنی بر زیرساخت تلفن همراه میدان رقابت را واگذار کرده است.
در شرایط کنونی پیشرفت فناوری، پرسش اصلی این است که با توجه به فعال شدن بسیاری از کسب و کارهای نوین (استارت آپ ها) در بخش مالی کشور، چه زمان نظام بانکی ناگزیر به پوست اندازی می شود؟
در صورت بروز این تحول فناورانه، نظام بانکی باید از اکنون به فکر پیامدهای حذف برخی شعبه های فیزیکی مانند سرنوشت نیروی کار متخصص و دیگر الزام های آن باشند.
نظام بانکی کشور همواره عادت داشته است با خرید املاک در بهترین نقاط شهرها و حتی روستاها در برابر دیگر بخش های اقتصادی کشور قدرت نمایی کند. با توجه به تحول های آتی آیا چنین رویه ای ادامه می یابد یا آن هم به نوعی از دگردیسی می رسد؟
اینها فقط برخی پرسش هاست که در چند روز آینده با رونمایی از طرح ملی دولت همراه بتدریج پاسخ های آن نمایان می شود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=96193
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پوست اندازی شعب بانکی در دنیای دیجیتالی
پوست اندازی شعب بانکی در دنیای دیجیتالی
پوست اندازی شعب بانکی در دنیای دیجیتالی
پوست اندازی شعب بانکی در دنیای دیجیتالی
پوست اندازی شعب بانکی در دنیای دیجیتالی