تجمع سهامداران شرکت کنتورسازی ایران در تالار حافظ که نسبت به طولانی شدن فرایند رسیدگی به تخلفات مدیران این شرکت اعتراض داشتند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و این موضوع یکی از مهمترین رویدادهای منفی بازار سرمایه محسوب می‌شود.

اخبارپول – مریم ابونیا: یک تحلیلگر و فعال بازار سرمایه در خصوص تجمع سهامداران شرکت کنتورسازی ایران در تالار حافظ اظهارداشت: تجمع سهامداران شرکت کنتورسازی ایران در تالار حافظ که نسبت به طولانی شدن فرایند رسیدگی به تخلفات مدیران این شرکت اعتراض داشتند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و این موضوع یکی از مهمترین رویدادهای منفی بازار سرمایه محسوب می‌شود.
مهدی رباطی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول افزود: برهم خوردن آرامش کسب و کار بازار سرمایه اولین محصول تجمع سهامداران شرکت کنتورسازی بود که روند داد و ستد در بورس را با اختلال مواجه کرده، همچنین باعث زیان سهامداران سایر نماد ها شد.
این تحلیلگر بورسی با بیان اینکه نمی توان به سادگی از این رویداد بازار سرمایه عبور کرد و نیاز به آسیب شناسی دارد، تصریح کرد: هرچند سرمایه کم و زیاد سهامداران حقیقی کنتور سازی به دلیل توقف طولانی مدت این نماد غیر قایل دسترس شده و با وجود پی‌گیری‌های قانونی نتیجه لازم نیز حاصل نشده است اما رفتار سهامداران شرکت کنتورسازی در تالار حافظ عملی کاملا مضموم، غیرحرفه‌ای بوده و در شرایط احساسی رقم خورده است.
وی ادامه داد: تیم جدید اقتصادی در سازمان بورس میراث دار نابسامانی های گذشته است و برای آنکه شاهد اتفاقات این‌چنین نباشیم باید هرچه زود تر قوانین، رویه ها و دستور العمل های غیر منطقی گذشته بویژه نحوه توقف و بازگشایی نماد ها را اصلاح کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمان توقف نماد ها در دنیا بسیار کوتاه است، افزود: در حال حاضر طولانی شدن توقف نماد ها به یک مشکل مهم بازار سرمایه تبدیل شده و تنها مربوط به نماد “آکنتور” نیست و سهامداران نماد های دیگر مانند بانکی ها نیز این مشکل را تجربه کرده اند.
رباطی ادامه داد: زمانی که نماد ها متوقف می‌شود بلاتکلیفی سهامداران حقیقی را به همراه دارد و طولانی شدن این توقف فرسایشی است البته این موضوع در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های قانونی از اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار خارج است و نمی توان این نهاد را مقصر دانست اما باید هرچه سریع تر دستور العمل های غیر منطقی بازار سرمایه اصلاح شود.
وی افزود: یکی از مهمترین ساز و کارهای اقتصادی که همواره مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خارجی نیز قرار دارد بازار سرمایه است. از طرفی هم سرمایه گذاران خارجی ریسک سرمایه‌گذاری را در نظر می‌گیرند در نتیجه رفتارهایی مانند تجمع سهامداران شرکت کنتورسازی ایران در تالار حافظ می تواند فرار سرمایه گذاران و ترس سهامداران خرد را به همراه داشته باشد.
رباطی در پایان با اشاره مجدد به اینکه اهمیت این تجمع به حدی بود که برخی رسانه های خبری خارجی به آن پرداختند، تاکید کرد: بدون شک رفتارهایی از این دست در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز تاثیر منفی گسترده‌ای داشته و منجر به آن می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی با ترس به بازار ایران نگاه کنند. در نتیجه نقدینگی به جای تزریق در این نهاد اقتصادی وارد بازار دیگری می‌شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=95175
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبار پول- آرامش بازار سرمایه خط قرمز سرمایه گذاران و سهامداران
اختصاصی اخبار پول- آرامش بازار سرمایه خط قرمز سرمایه گذاران و سهامداران
اختصاصی اخبار پول- آرامش بازار سرمایه خط قرمز سرمایه گذاران و سهامداران
اختصاصی اخبار پول- آرامش بازار سرمایه خط قرمز سرمایه گذاران و سهامداران
اختصاصی اخبار پول- آرامش بازار سرمایه خط قرمز سرمایه گذاران و سهامداران