پدیده پانیک بانکی، به هجوم برخی سپرده گذاران به شعب بانک برای بازپس گیری سپرده‌های خود گفته می شود.

رسول نبوی: پدیده پانیک بانکی، به هجوم برخی سپرده گذاران به شعب بانک برای بازپس گیری سپرده‌های خود گفته می شود.

پانیک بانکی عمدتا در نظام های مالی متزلزل با نظارت ضعیف مراجع ناظر راجع است. و بدین صورت است که رقبا در صنعت بانکداری با استفاده سوء از ترفندهای تبلیغاتی اخلاقی یا غیراخلاقی اقدام به تحریک مشتریان بانک های رقیب کرده و در نهایت شایعه ای بی اساس واقعیتی خطرناک را می سازد. درحقیقت مشکل اعتباری پدید نمی آید مگر آنکه هجوم رخ دهد. و تنها راه نجات آن نیز افزایش درک و فهم عوام نسبت به مسائل مالی و اعتباری و ساز و کار بانکداری است.
در این راستا لازم است دو موضوع مهم بجای شایع پراکنی‌های بی اساس، ترویج و تبلیغ شود.

۱- در بزرگترین بانک‌های دنیا (اچ اس بی سی-بانک آو امریکا-چیس) نسبت موجودی نقد به دارایی‌ها، تحت هیچ شرایطی بیشتر از ۵ الی ۱۰% نخواهد بود. بانک ها به مانند یک بنگاه اقتصادی نیاز به کسب سود و درآمد دارند و در انتهای هر سال مالی نسبت به سهامداران خود (خصوصی-دولتی) پاسخگو هستند. لذا بیش از ۹۰% منابع خود را در دو حوزه اصلی سرمایه‌گذاری می نمایند.
الف) تسهیلات می دهند و بهره میگیرند.
ب) سرمایه گذاری می کنند (سهام ینگاه‌های اقتصادی را می خرند، در طرح‌ها و پروژه ها سرمایه گذاری می کنند و با راه اندازی آن طرح منتفع می شوند و…)
و تنها اندکی از مبالغ سپرده‌گذاران را برای پاسخگویی به گردش جاری نزد خزانه خود حفظ می‌نمایند.
لذا اگر امروز حتی ۱% از مشتریان به بانک ملی مراجعه کنند و بنابر هر دلیلی خواهان سپرده خود باشند، بانک در تأمین منابع دچار اختلال میشود. اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده پس از نکول چند بانک رخ داد. هرچند با حمایت دولت طی یکسال موضوع حل و فصل شد.

۲- موضوعی که موسسه کاسپین را دچار آشفتگی مالی کرد، کمبود منابع یا نسبت پایین سرمایه نبوده بلکه پانیک و هجوم مردم بر اساس شایعه یا تبلیغ سو، این پدیده را به واقعیت تبدیل نموده است.
نسبت کفایت سرمایه یکی از مهم ترین شاخص‌ها در تعیین ثبات شرایط یک موسسه مالی و اعتباری یا بانک در برابر انواع ریسک‌های سیستماتیک(غیرقابل کنترل) و غیرسیستماتیک است.
امروز متوسط نسبت کفایت سرمایه در سیستم بانکی ایران چهار درصد است و این در حالی است در برخی بانک‌های بزرگ (صادرات-مسکن و ملی- مرجع؛ کمیته بال) کشور این نسبت حتی “”منفی””” است. دلیلش هم زیانی است که در چند سال گذشته داشته‌اند. در حال حاضر بانک صادرات با زیانی بالغ بر دو برابر سرمایه ثبت شده بحرانی ترین شرایط را دارد!!!
اما در مقابل ۱۲ میلیون نفر سپرده گذار دارد، ولی تحریک این ۱۲ میلیون نفر بسیار دشوار تر از تحریک ۱۰هزار نفر مشتری موسسه ثامن یا کاسپین است!
در مقابل بالاترین نسبت کفایت سرمایه در میان موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها را؛ موسسه ثامن (بدلیل حجم بالای تسهیلات اعطا شده و سود مناسب دریافتی)، بانک خاورمیانه، موسسه نور، بانک کارآفرین، بانک پاسارگاد و… دارند. (براساس آخرین صورتهای مالی)

متاسفانه دسترسی آسان عوام به فضای مجاری و عادت خبرپراکنی بدون بررسی مرجع و رفرنس خبر و حتی کمترین دانش به موضوع، آتشی بر جان اموال همان عوامی می اندازد که امروز در صف انتظار دریافت سپرده هایشان هستند.
دوست عزیز!
خبرایی که منو تو بهم میدیم سوار میشه روی یه شایعه ای که یه سری از رقبای دیگه ی این موسسات میسازن، و هیجانی که منو تو به این شایعه میدیم واقعیت رو پدید میاره.
تحت هیچ شرایطی به ادم هایی که فهم و درک این موضوع رو ندارن که هجوم به شعب، بانک آو امریکا رو هم ورشکست میکنه، به ادمهایی که این موضوع رو نمیفهمن که بانک نقدینگیش در حد ۵ الی ۱۰% مشتریاشه، به اونایی که اینارو نمیفهمن به نظرم نباید حتی موضوع رو گفت یا تایید کرد.

پس حواسمان باشد، چه خوب و چه بد، در خصوص ورشکستگی هیچ موسسه مالی، بنگاه اقتصادی و حتی یک سوپر مارکت حداقل خبرپراکنی نکنیم… دردنیا هیچ موسسه مالی و اعتباری بدلیل اختلاس ورشکسته نشده و نخواهد شد، و همه ورشکستگی ها از پانیک و هجوم مردم کلید خورده است. همانطور که گفتم بحرانی ترین شرایط ممکن برای یک سیستم بانکی در دو بانک ملی و صادرات وجود دارد! از دو ختلاس سنگین قبلی گرفته تا زیانی معادل دو برابر سرمایه ثبت شده!!! ولی این دو بانک با قدرت در حال فعالیت هستند چون دچار پانیک نشده اند و هجومی به آنها شکل نگرفته است!!! و خنده دار تر این است که امروز سپرده گذاران مبالغی را از بانکی برداشت می‌کنند که بهترین شاخص مالی دارد و وارد بانکی می‌کنند که رسما، قانونا و بطور علمی و عملی ورشکسته است!

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94872
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لطفا آگاهانه خبرپراکنی کنیم!
لطفا آگاهانه خبرپراکنی کنیم!
لطفا آگاهانه خبرپراکنی کنیم!
لطفا آگاهانه خبرپراکنی کنیم!
لطفا آگاهانه خبرپراکنی کنیم!