در آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات‌ها‌ی مستقیم که به تازگی به تصویب دولت رسیده، تکلیف نحوه پرداخت مالیات مربوط به ساخت و ساز مسکن مطرح شده است.بر این اساس قرار است که سود اشخاص در بخش مسکن مالیات اخذ شود.

در آئین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات‌ها‌ی مستقیم که به تازگی به تصویب دولت رسیده، تکلیف نحوه پرداخت مالیات مربوط به ساخت و ساز مسکن مطرح شده است.بر این اساس قرار است که سود اشخاص در بخش مسکن مالیات اخذ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص گفت: اگر فرد سازنده مسکن سود کرد، مالیات پرداخت می‌کند و اگر سود نکرد، مالیاتی را پرداخت نمی‌شود. تقوی‌نژاد گفت: برای اشخاص حقیقی جدولی وجود دارد که تا ۵۰ میلیون تومان سود ۱۵درصد از سود مالیات اخذ می‌شود و اگر سودش بین ۵۰ تا ۱۰۰میلیون باشد، ۲۰درصد و اگر سود بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان باشد مازاد بر ۱۰۰میلیون به نرخ ۲۵درصد محاسبه می‌شود.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مالیات تنها در صورتی اخذ می‌شود که فرد سود کرده باشد امّا قبلاً در هر حالت چه سود کرده باشد و یا زیان، مالیات را باید پرداخت می‌کرد.تقوی‌نژاد اضافه کرد: اشخاص حقوقی هم اظهارنامه ارائه می‌کنند و اگر سود کرده باشند، ۲۵درصد از سودشان را باید مالیات بدهند.رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق قانون جدید مالیاتی، شهرهای زیر صدهزار نفر جمعیت از پرداخت مالیات ساخت و ساز مسکن معاف هستند.این در حالی است که دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه اخذ مالیات از ساخت و ساز، رونق در این بخش را کاهش می‌دهد، گفت: اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست.فرشید پورحاجت درباره روش جدید محاسبه مالیات ساخت و ساز مسکن گفت: در این روش، پایه ارزش معاملات املاک جا‌به‌جا شده است و نحوه محاسبه سود و زیان براساس ارزش معاملاتی املاک نیست؛ بنابراین زود است که بخواهیم قضاوت کنیم آیا قانون مالیاتی جدید به نفع سازندگان مسکن شده یا به ضرر آنها است.

**مالیاتی متداول در دنیا
آفتاب یزد برای بررسی بیشتر این موضوع با حسین وکیلی اقتصاددان و صاحب نظر در حوزه اقتصاد مسکن گفتگویی کرده است. وکیلی بیان کرد: اصولاً در قانون مالیات‌های مستقیم از سال‌های قبل چندین سرفصل برای وصول مالیات در باب مسکن (یا به طور مستقیم یا به طور غیرمستقیم) وجود داشته است.

موضوع مالیات بردرآمد ثابت یعنی اخذ مالیات از کسانی که اموال یا املاک متعدد دارند در قانون وجود داشت اما به مرحله اجرا در نمی‌آمد. همچنان که موارد دیگری مثل مالیات بر تجمیع درآمد نیز به رغم اشاره در قانون اجرایی نمی‌شد. وکیلی گفت: در حال حاضر با توجه به سیستم متمرکزی که در سازمان امور مالیاتی ایجاد شده و یک بانک اطلاعاتی که در مورد املاک و صاحبان آنها جمع‌آوری شده منابعی که قانون اجازه می‌داد از طریق مالیات به خزانه واریز شود با مشکلاتی روبه‌رو بود و موانع اجرایی که در این خصوص وجود داشت الان رفته‌رفته در حال برطرف‌شدن است. وی افزود: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اگر یک فرد بیش از یک واحد مسکونی را ساخت و ساز کرده و برای استفاده شخصی خودش نباشد از دیگر واحدهای ساخته شده توسط او مالیات گرفته خواهد شد. وکیلی عنوان کرد: این راهکار در همه جای دنیا متداول است. در واقع اخذ مالیات بردرآمد ثابت یا مستغلات امری معمول در دنیاست. حتی در برخی کشورها مثل آمریکا از یک واحد مسکونی که مالکیت شخصی برای همان واحد هم هست دو نوع مالیات گرفته می‌شود؛ یک نوع مالیات مربوط به مالیات ایالتی است و نوع دوم مالیات توسط دولت فدرال گرفته می‌شود. یعنی اگر کسی حتی یک واحد مسکونی هم داشته باشد موظف است که این دو نوع مالیات را پرداخت کند. وی افزود: الان به نظر من سازمان امور مالیاتی در راه درستی حرکت می‌کند ولی به هر حال باید به تدریج وارد صحنه وصول این نوع مالیات شود. الان مدتی است که قیمت منطقه‌ای را برای وصول مالیات حذف کردند و آنچه به عنوان قیمت واقعی و معاملاتی است را مبنا قرار داده‌اند که این موضوع خودش مبانی و پایه‌های بالاتری را برای وصول مالیات و نقل‌وانتقال ملک ایجاد کرده است. حالا اگر قرار باشد همین مبانی برای املاک در نظر گرفته شود یک بی‌نظمی در بازار مسکن و املاک ایجاد خواهد کرد چون طبیعتا کسانی که مشمول این نوع مالیات می‌شوند چون ضرایب آن بالاست ناگزیر به افزایش قیمت فروش خواهند شد و از این جهت، احتمال دارد که ما شاهد جهش در قیمت املاک باشیم. البته مسئولان و به خصوص رئیس سازمان امور مالیاتی که چنین طرحی را می‌خواهند به مرحله عمل در بیاورند معتقدند که این طرح تاثیری در قیمت مسکن و ایجاد تورم در بازار مسکن نخواهد داشت. ولی آنچه که از ظواهر امر برمی‌آید به دلیل آنکه مبانی محاسبه مالیات این طرح مبانی بالایی است به نظر می‌آید که شاهد افزایش قیمت احتمالی مسکن باشیم. وی افزود: سازمان مالیاتی به دنبال گسترش پایه‌های مالیاتی است و باید توجه کرد که درآمد مالیاتی یکی از درآمدهای پایدار دولت‌هاست. در عین حال اشاره به این نکته ضروری است که اگر مالیات با شیوه‌های صحیحی گرفته نشود و مبانی درستی برای اخذ مالیاتی در نظر گرفته نشود باعث رکود بیشتر بخش مسکن خواهد شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=94835
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر مالیات جدید مسکن بر بازار املاک
تاثیر مالیات جدید مسکن بر بازار املاک
تاثیر مالیات جدید مسکن بر بازار املاک
تاثیر مالیات جدید مسکن بر بازار املاک
تاثیر مالیات جدید مسکن بر بازار املاک