شهردار تهران در اولین مناظره تلویزیونی خود در حالی مدعی شد ۳۰۰کیلومتر مترو برای تهرانی ها ساخته که هنوز تا تحقق این رقم فاصله زیادی وجود دارد و به نظر می رسد با وجود ادعای قالیباف که خود را صادق ترین کاندیدای مردمی می داند وی چندان هم با مردم از سر صداقت سخن نمی گوید.

شهردار تهران در اولین مناظره تلویزیونی خود در حالی مدعی شد ۳۰۰کیلومتر مترو برای تهرانی ها ساخته که هنوز تا تحقق این رقم فاصله زیادی وجود دارد و به نظر می رسد با وجود ادعای قالیباف که خود را صادق ترین کاندیدای مردمی می داند وی چندان هم بامردم از سر صداقت سخن نمی گوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، جمعه گذشته شش نامزد انتخاباتی اولین مناظره زنده تلویزیونی خود را در حالی برگزار کردند که جدال لفظی روحانی، جهانگیری و قالیباف در روزهای گذشته به عنوان اصلی ترین بخش این مناظره مورد توجه مردم بوده و سوژه اصلی کانال های تلگرامی و فضای مجازی بوده است.
گروهی از منتقدان دولت قالیباف را پیروز این مناظره می دانند و طرفداران دولت تدبیر و امید واعتدالگرایان نیز بر این باورند که روحانی و جهانگیری توانسته اند در این مناظره که با محوریت مسایل اجتماعی برگزار شده بود به اصطلاح قالیباف را بافته و شکست دهند.
فارغ از هر اظهار نظر درباره این مناظره باید گفت در هیاهوی ایجاد شده پس از این برنامه داغ تلویزیونی شاید چند موضوع از چشم های مخاطبان اصلی انتخابات که مردم هستند پنهان مانده است وآن هم دروغ یا به عبارت محترمانه تر آمار غلطی است که شهردار تهران از کارهایش در تهران به مردم کل کشور ارائه داد.آماری که شاید مردم تهران بتوانند کذب بودن آن را درک کنند اما بسیاری ازمردم شهرستان ها که معمولا از اوضاع تهران و عملکرد شهرداری اطلاعاتی ندارند نمی دانند که تهران در حال حاضر تنها ۱۷۰ کیلومتر مترو دارد و آقای شهردار با فرار رو به جلو حدود۴۳ درصد بزرگنمایی عملکرد داشته اند.
نگاهی به آمار عملکرد شهرداری تهران نشان می دهدمحمد باقر قالیباف در زمان تصدی شهرداری پایتخت تنها ۸۱ کیلومتر متروتحویل تهرانی ها داده و به اذعان کارشناسان و مسوولان حتی از برنامه تعیین شده نیز عقب است.با محاسبه این عدد و تقسیم آن بر ۱۲ سال فعالیت شهردار تهران می تو ان به راحتی دریافت که با وجود ادعای قالیباف مبنی بر ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو در تهران شهرداری در سال های گذشته تنها ۷ کیلومتر به خطوط ریلی زیر زمینی تهران افزوده است.
گزارش های میدانی از آنچه شهردار تهران مدعی است نشان می دهد نه تنها این میزان خط مترو در تهران احداث نشذه بلکه خطوط موجود نیز با ده ها چالش جدی نتوانسته است رضایت مردم را کسب کند.
سالن های مترو اگرچه این روزها به دستور قالیباف از یکسو به محلی برای تخریب دولت تدبیروامید تبدیل شده وده ها عکس نوشته و پوستر و یادداشت و روزنامه دیواری علیه دولت روحانی در آنها یافت می شود و از سوی دیگر با هدف نشاندادن اینکه شهردار تهران فردی آزاداندیش و مردم دوست است به سالنهای کنسرت و موسیقی و ….تبدیل شده اما هنوز هم ده ها مشکل دارد که می تواند صدای میلیونها مسافری که از اقصی نقاط شهر بامترو سفر می کنند را درآورد.
عباس احمدی دانشجوی علوم اجتماعی که هر روز از مترو برای رفتن به کلاس هایش استفاده می کند درباره مشکلات مترو و کاندیدا شدن شهردار تهران برای ریاست جمهوری به خبرنگار دیوان اقتصاد گفت: آقای شهردار توانایی ساماندهی چند دستفروش ساده که اتفاقا برخی مدعی اند فروشنده های کالای قاچاق هم هستند را ندارد و در چنین حالتی چگونه می تواند مدعی حل مشکلات کشور باشد.
یک خانم سالمند که علاقه ای به ذکر نامش ندارد هم در این زمینه تصریح کرد: بسیاری از ایستگاه های مترو استانداردهای لازم را برای معلولان و سالمندان ندارد و شهردارتهران در ۱۲سالی که شهرداری را اداره کرده هیچ تلاشی برای بهسازی ایستگاه ها نکرده است و آنوقت مدعی توجه به اقشارضعیف جامعه است.
یوسف حسینی یک مهندس شهرسازی نیز درباره ادعای شهردار تهران در خصوص ساخت ۳۰۰کیلومتر مترو به دیوان اقتصاد اظهار کرد: من از آمار موجود اطلاع چندانی ندارم اما با توجه به مطالبی که در فضای مجازی خوانده ام فکر نکنم این ادعا درست باشد چون تهران تنها ۵خط مترو دارد که نباید طول آن از ۲۰۰ کیلومتر بیشتر باشد.
صرف نظر از اظهار نظرهای عمومی به هرحال این ادعای دروغ و عجیب قالیباف را کسی باید اثبات کند.
محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار دیوان اقتصاد درباره ادعای قالیباف مبنی بر راه اندازی ۳۰۰ کیلومتر مترو گفت: آقای قالیباف در این زمینه اشتباه کرده است.تهران تا پایان سال ۹۷ اگر شهرداری به همه تعهدات خود عمل کند و طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری پیشرفت داشته باشد دارای ۳۰۰ کیلومتر مترو خواهد شد.
سرخو تاکید کرد: شهرداری تهران در حال حاضر همچون بسیاری از برنامه ها ذر زمینه ساخت مترو هم از برنامه هایش عقب است. خط ۷باید تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری می رسید که تا الان انجام نشده است.خط ۶ هم باید تا پایان سال ۹۵ طبق برنامه پنج ساله به بهره برداری می رسید که آن هم به بهره برداری نرسیده است.
وی با بیان اینکه اگر شهرداری تلاش کند احتمال دارد بتوناد این دو خط را امسال به بهره برداری برساند تصریح کرد: با این وجود ممکن است شهرداری حتی تا پایان سال ۹۷ هم نتواند به ۳۰۰کیلومتر مترو با توجه به عقب افتادگی های ایجاد شده برسد.وی با یادآوری اشتباه بودن ادعای شهردار تهران در مناظره تلویزیونی تاکید کرد: ایشان عدد ۳۰۰درذهنشان بوده غافل ازاینکه این ۳۰۰کیلومتر تا پایان سال ۹۷ است آنهم به شرط آنکه برنامه ها عملیاتی شود.
رییس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای شهر بهانه و ادعای عدم پرداخت بودجه از سوی دولت به شهرداری را نادرست دانست و افزود: کسانی که این ادعا را دارند توجه ندارند که روال بودجه نویسی شهرداری از ابتدای ۹۳ تغییر کرده است.
وی ادامه داد: تا سال ۹۲ بودجه مترو را به این شکل می نوشتند که به عنوان مثال اگر قراربود ۱۰ کیلومتر مترو در تهران احداث شود ۵۰ درصد این بودجه باید توسط دولت تامین می شد و الباقی آن در بودجه های شهرداری در نظر گرفته می شد که این کار از سال۹۳ متوقف شد .
به گفته سرخو پس از سال ۹۳ به عنوان مثال برای ۳۰کیلومترمترو بودجه لازم تعیین و در بودجه سالانه شهرداری پیش بینی و مقرر شد اگر دولت پول ۱۵ کیلومتر سهم خودش را پرداخت کرد این۳۰ کیلومتر به ۴۵ کیلومترافزایش پیدا کند‌.بنابراین ساخت مترو و هزینه برای شهر هیچ ارتباطی به بودجه دولت ندارد.
این مقام مسوول در شورای شهر تهران اظهار کرد: شهر تهران به۵۴۰کیلومتر مترو در داخل شهر و ۲۰۰کیلومتر خارج از شهر نیاز دارد که پول راه آهن برون شهری را دولت پرداخت کرده و در بعضی از موارد مانند خط ورامین خود دولت در اجرای کار مشارکت کرده و پروژه را اجرا کرده است.
سرخو با تاکید بر اینکه شهرداری باید برای اجرای پروژه هایش ازمنابع خود استفاده کند درباره ۱۲ سال فعالیت قالیباف در شهرداری تاکید کرد:در مسوولیت های اجرایی وقتی کسی در دو دوره ۴ ساله شهر و کشور را اداره می کند هر چه خلاقیت و ایده داشته باشد در این دوره ها پیاده خواهد کرد.درباره شهردار تهران هم باید گفت اگر قراربود کاری انجام دهد در دوره ۸ساله اول خود انجام داده و این دوره ۴ ساله اضافه است.
وی با نقد عملکرد شهردار تهران در سال های اخیر گفت:اشتباهاتی در دوره ۸ ساله اول شهردار بودن قالیباف رخ داده بود که در برنامه پنج ساله دوم از تکرار آن جلوگیری کردیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: یکی از اشتباهات شهردار تهران دو طبقه کردن بزرگراه ها بود که قرار بود بازهم ادامه پیدا کند که شورای شهرجلوی آن را گرفت.پل صدر معادل دو خط متروی تهران اعتبار شهرداری را صرف کرده در حالی که آثار ترافیکی آن معادل ۵کیلومتر مترو هم نبوده است.از طرفی دیگر انتظار این است که همانطور که قالیباف در مناظره تلویزیونی خود اعلام کرد که فاصله شمال و جنوب شهر کاهش پیدا کند این اتفاق در عمل هم بیفتد و فقط شعار نباشد.
سرخو تاکید کرد: وقتی پول دو خط مترو در شمال شهر تهران صرف احداث یک پل بی خاصیت از نظر ترافیکی می شود دیگر نمی توان مدعی بود که فاصله طبقاتی مردم شمال و جنوب کم شده چراکه با این اقدام فاصله بین شمال و جنوب افزایش می یابد.
این مقام مسوول با بیان اینکه شهرداری درتوجیه احداث پل صدر مدعی است که این یک شاهکار ساختمانی بوده اظهار کرد: مگر شهرداری موظف است که شاهکار ساختمانی خلق کند؟شهرداری موظف است ترافیک را حل و فصل کرده و ایاب و ذهاب مردم را تامین کند.برای حل کردن مشکلات حمل و نقل مردم باید مترو را توسعه داده و اتوبوس خریداری کند نه اینکه شاهکار ساختمانی خلق کند.شاهکار ساختمانی راهر کسی که کار ساختمانی می کند می تواند خلق کند نه اینکه با هزینه های گزاف بودجه شهرداری را خرج کند.
وی درادامه یادآور شد: از جمله مشتقات احداث پل صدر و اشتباهات شهردار تهران می توان به پروژه هایی چون ایران زمین بابک زنجانی و ریزش فلان ساختمان و هزار موضوع دیگر که به تبعات پل صدر به وجود آمده اشاره کرد که آقای قالیباف آنها را انجام داده است.
به هر حال خوب است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کمی صداقت چاشنی سخنان نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری شود وبرای رای آوردن هیچگاه به عوام فریبی و ارائه آمار غلط روی نیاورد.هرچند مردم ایران در سالهای اخیر هوشمند تر از آن شده اندکه بتوان به این راحتی با دستکاری آمار آنها را فریب داد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=93136
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

وقتی قالیباف پروژه های ۲سال دیگر را به خود نسبت می دهد
وقتی قالیباف پروژه های ۲سال دیگر را به خود نسبت می دهد
وقتی قالیباف پروژه های ۲سال دیگر را به خود نسبت می دهد
وقتی قالیباف پروژه های ۲سال دیگر را به خود نسبت می دهد
وقتی قالیباف پروژه های ۲سال دیگر را به خود نسبت می دهد