بخش های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه صنعت و معدن در سال هایی که گذشت با بالندگی و شکوفایی قابل توجهی همراه بود و در این میان بخش خودرو یکی از حوزه های فعال در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود.

بخش های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه صنعت و معدن در سال هایی که گذشت با بالندگی و شکوفایی قابل توجهی همراه بود و در این میان بخش خودرو یکی از حوزه های فعال در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، در شرایطی که در پایان دولت دهم خودروسازان داخلی بحران سختی به دلیل تحریم ها تحمل می کردند ورود حسن روحانی و دولت تدبیر و امید به کارزار سیاست کشورمان و مذاکرات ارزشمند و هدفمند برجام ورق را برگرداند و خودروسازان ایران که تا دیروز برای تامین یک یا چند قطعه درگیر چالش بودند ، برای تولید خودروهای جدید با مشارکت غول های خودروسازی جهان از یکدیگر سبقت گرفتند.تنها در همین یک ساله پایانی دولت یازدهم بیش از ۶ قرارداد تولید خودرو با مشارکت شرکتهای بزرگی چون پژو، سیتروئن،رنو،ولکس واگن و … توسط تولیدکنندگان داخلی با نظارت وزارت صنعت،معدن و تجارت امضا شد که حکایت از بهاری دوباره در صنعت خودرو سازی ایران داشت.

با وجود این منتقدان معتقدند که وضعیت تولید خودرو از یک سو و خدمات پس از فروش از سوی دیگر حال و روز خوبی ندارد .هرچند تولیدکنندگان ایرانی خودرو اصلا با این نظریه موافق نبوده و بارها خدمات پس از فروش خود را یکی از مطلوب ترین خدمات پس از فروش دانسته اند.

در تازه ترین اظهار نظر معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به خبرنگار ما گفت: بر اساس گزارش های شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران (ISQI )شاخص کل رضایت مشتریان از فرایندهای فروش گروه سایپا، با رشد چشمگیری روبه رو بوده است.

رضا تقی زاده افزود:میزان شاخص کل رضایت مشتریان از فرایندهای فروش در سال ۹۵ با ۱۴% رشد نسبت به سال ۹۴ به عدد ۶۵۲ رسیده است که این میزان؛ بیشترین رشد در بین شرکت های خودرو ساز است.

وی افزود: گروه سایپا در شاخص های برخورد و پاسخگویی کارکنان نمایندگی، سهولت در روش های خرید خودرو، سهولت دسترسی به شبکه نمایندگی های فروش و محل تحویل خودرو، مطابقت خودرو تحویلی با مشخصات تعیین شده در زمان ثبت نام، مدت زمان صرف شده جهت طی مراحل اداری ثبت نام و تحویل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خرید، امتیازهای بالای ۷۰۰ را کسب کرده است که در نوع خود منحصر به فرد است.

با وجود این اظهار نظر و اظهار نظر مشابه مسوولان ایران خودرو اما کارشناسان هنوز در زمینه مطلوب بودن خدمات پس از فروش درباره خودروهای داخلی قانع نشده اند.یکی از بخش های با اهمیت در خدمات پس از فروش موضوع تامین قطعات یدکی خودروهاست.مساله ای که به گفته برخی فعالان حوزه قطعه سازی در سال های گذشته به دلیل ورود قطعات نامرغوب و تقلبی به یک بحران تبدیل شده بود.

قطعات غیر استانداردی که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی آن را قاچاق توصیف می کند.

در برابر عرضه کالای قاچاق می ایستیم

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: امروز مسئولیت و تکلیف خود را مشارکت حداکثری در تحقق اقتصاد مقاومتی می دانیم.

غلامرضا بخشی زاده در نشست خبری بررسی شعار سال و نقش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با اشاره به مشکلات و موانع بر سر راه لوازم یدکی در کشور گفت: اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران امروز مسوولیت و تکلیف خود را مشارکت حداکثری در جهاد اقتصادی می‌داند گرچه به لحاظ قانونی برابر ماده ۳۰ قانون نظام صفنی اتحادیه‌ها نمی‌توانند در امور کسی دخالت کرده و عملاً کنترل و هدایت بازار از شمول وظایف و اختیارات و امکانات ایشان خارج است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران افزود: مردم با توجه به توسعه اجتماعی، فرهنگی و خصوصاً ورود فناوری‌های نوین انتظار دارند، رویه‌های قبلی روزآمد شده و برای انجام اموری نظیر سرویس و نگهداری خودرو، تعمیر و تنظیم آن مراجعات مکرر، اتلاف زمان و ابهام در نحوه خدمت‌رسانی را شاهد نباشند. آنها می خواهند بتوانند براساس نیاز، علاقمندی و توانایی خود انتخاب لازم را انجام دهند. اما توسعه نیافتگی اتحادیه‌ها و عدم توجه دولت به این بخش بزرگ اقتصادی فرصت‌های کشور را معطل نگاه می‌دارد.

وی افزود: لذا اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اعلام می‌کند خواهان طرحی برای توسعه گروه‌های کالایی و خدماتی در واحدهای صنفی خود و همکاری تمامی اتحادیه‌های همگن خودرویی است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اظهار داشت: صنف لوازم یدکی علاوه بر نقصان در گروه کالایی به صورت جزیره‌های پراکنده و غیرمتمرکز هر کدام راه خود را می‌روند و در این میان فرصت همکاری از بین رفته و امکان سوءاستفاده فراهم می‌ شود.

وی گفت: نکته دیگری که فعالان صنف لوازم یدکی در سراسر کشور با آن مواجه هستند موضوع کالاهای بی‌کیفیت، بی‌اصالت، تقلبی و بعضا قاچاق است که آن هم علاوه بر موارد یاد شده به دلایل قطع ارتباط اتحادیه با دستگاه‌های ذیربط نظیر گمرگ، سازمان استاندارد، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و نیروی انتظامی است. اما اتحادیه در حد توان خود در برابر عرضه کالای بی کیفیت و تقلبی می ایستد.

بخشی زاده اظهار داشت: قوانین مبارزه با کالای بی‌کیفیت و تقلبی بیشتر رویکرد مقابله با گرانفروشی و تعریز فروشنده به‌عنوان گرانفروش دارد. در حالیکه ماهیت کار مجرمانه و در تضاد با منافع عمومی است و باید به‌عنوان جرم دارای جنبه عمومی و کیفری دیده شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد. مساله دوم بین بخشی بودن موضوع شکایات است که از طرفی به فروشنده یا مکانیک و از طرفی به تولیدکننده یا واردکننده مربوط می‌شود که نهاد ناظر بر آنها در بخش‌هایی غیر از اصناف متمرکز هستند نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان‌ها مستقل دیگر.

این مقام مسوول از اجرای طرحی به نام شناسا یاد کرد که تاکنون به صورت آزمایشی بوده و برای بررسی اصالت قطعات یدکی است.

بخشی زاده یادآاور شد :تاکنون یک میلیون برچسب شناسا منتشر شده و بر اساس این طرح قطعات یدکی خودرو از نظر اصالت و کیفیت بررسی و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته و برچسب شناسا دریافت می کند.

وی در پایان گفت: آنچه به‌عنوان یکی از راهکارهای برخورد با موارد یاد شده انتخاب کرده‌ایم برگزاری نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک، سنگین) و ماشین آلات تهران – زنجیره تامین، توزیع و خدمات است.

بازار لوازم یدکی تعادل خود را از دست داده است

مجری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک، سنگین) و ماشین آلات تهران – زنجیره تامین، توزیع و خدمات نیز به خبرنگاران گفت: امروز بازار لوازم یدکی تعادل خود را از دست داده است. نوسانات بازار، انباشت کالا، گردش درون بازار همگی باعث پرریسک شدن این بازار شده‌اند و در نهایت همه اینها قیمت تمام شده کالا را افزایش داده‌اند.

حسن بشارت نیا افزود: از سوی دیگر موضوع کیفیت نیز به حاشیه رانده شده است.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک، سنگین) و ماشین آلات تهران – زنجیره تامین، توزیع و خدمات گفت: ما می‌خواهیم برخلاف سایر نمایشگاه‌‌ها برای ورود به این نمایشگاه یک حداقل‌‌هایی در نظر بگیریم. به‌طور مثال کالا باید شناسنامه داشته باشد. مشخص باشد که در خاک کدام کشور تولید شده است. استاندارد کدام کشور را داراست؟ گارانتی و زمان خدمات از پس فروش آن به عهده کیست؟ لذا دومین کارکرد این نمایشگاه و ویژگی آن کیفیت‌مداری است.

مجری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو گفت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که تعداد خودروهای در حال حرکت در کشور بیش از ۱۵ میلیون خودرو است و با ظرفیت فعلی تولید خودرو که یک میلیون و دویست هزار دستگاه است ما می‌توانیم خودروهای با عمر بالای ۱۵سال را از رده خارج کنیم. این کار نه تنها برای کشور هزینه نیست بلکه باعث رونق اقتصادی و به روز شدن صنعت خودروسازی در کشور نیز خواهد شد، اما خودروسازان و تعرفه واردات خودرو باعث شده این فرصت را نداشته باشیم و مردم به خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند پس قطعه‌سازان و واردکنندگان نیز ناچارند بازار را تامین کنند بنابراین عملا ما به حفظ این چرخه معیوب می‌پردازیم.

بشارت نیا تأکید کرد: صرف اینکه یک قطعه مثلا استاندارد یورو ۴ یا ۵ را پاس کند، کافی نیست بلکه سیستم و طراحی کلی خودرو نیز باید متحول شود. مصرف بنزین، آلودگی محیط زیست، تصادفات ناشی از ناکارآمدی و ضعف خودرو همگی بلای جان مردم هستند و در این میان نقش دولت در واسپاری صنعت خودرو می‌تواند گره‌گشا باشد. سرمایه‌ عظیمی که در زنجیره تامین، توزیع و خدمات در گردش قرار گرفته و با کمال تاسف به انباشت کالا و اشغال فضای کسب‌وکار مولد منجر شده است ناشی از همین رویه نابجاست.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو یکی از چهار صنعت برتر و استراتژیک به حساب می‌آید، گفت: اقلامی مانند بلبرینگ‌‌ها، چرخ دنده‌‌ها، گیربکس، لنت‌‌ها، شلینگ، تسمه، پیچ و مهره، مواد آلی پلی اورتان، اقلام لاستیکی، برخی اقلام برقی و دینام‌‌ها غیر از کاربرد در خودرو در ده‌ها صنعت دیگر نیز مورد نیاز هستند و در این صنعت تهیه و تامین می‌شوند.

بشارت نیا در پایان اظهار داشت: نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک، سنگین) و ماشین آلات تهران – زنجیره تامین، توزیع و خدمات هدف خود را شفاف‌سازی بازار لوازم یدکی، کیفیت‌مداری، حمایت از تولید داخلی، حمایت از اشتغال و گسترش دامنه کالایی صنف قرار داده است. همچنین هدف دیگر این نمایشگاه فعال‌سازی شبکه توزیع برای حمایت از تولید داخلی و اتصال تولید و خدمات به یکدیگر است که نتیجه آن اشتغال‌زایی را به‌وجود می‌آورد.

قرار است این نمایشگاه تخصصی با حضور صدها فعال تولید و عرضه قطعات اتومبیل تیرماه امسال در برج میلاد تهران برگزار شود.

با وجود برنامه هایی که برای عبور از بحران قطعه و لوازم یدکی در دستور کار دولت و بخش خصوصی است امیدهای زیادی وجود دارد که این بخش هم بتواند به سامان شذه و دیگر مورد نقد و نظر منتقدان نباشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92659
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شناسا طرحی برای تعیین اصالت لوازم یدکی خودرو
شناسا طرحی برای تعیین اصالت لوازم یدکی خودرو
شناسا طرحی برای تعیین اصالت لوازم یدکی خودرو
شناسا طرحی برای تعیین اصالت لوازم یدکی خودرو
شناسا طرحی برای تعیین اصالت لوازم یدکی خودرو