رئیس دولت تدبیر و امید در نشست خبری امروز خود در ارتباط با آخرین وضعیت اقتصادی کشور توضیحاتی داد.

رئیس دولت تدبیر و امید در نشست خبری امروز خود در ارتباط با آخرین وضعیت اقتصادی کشور توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایسنا، دهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد که با طرح مسائل مختلفی در حوزه اقتصادی از جمله بخش کشاورزی ، مواد غذایی،‌ یارانه،‌ نظام بانکی، قاچاق،‌ کاهش تورم و رشد اقتصادی، خودکفایی در گندم، گازوییل، گاز و بنزین، اشتغال و بیکاری همراه بود که در ادامه به اختصار آورده شده‌ است.

کشاورزی

کشاورزان جزو افراد پردرآمد نیستند، بعضی از آنها حتی جزو اقشار کم‌درآمد هستند و به طور کلی می‌توان گفت در دولت یازدهم وضع آنها نسبت به گذشته بهتر شده است. در سال ۱۳۹۱، ۸۰۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شده این در حالی است که پرداختی سال ۱۳۹۵ به آنها حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

مواد غذایی

در سال ۱۳۹۲ این تراز منهای ۸.۱ بوده در حالی که در سال ۱۳۹۵ تراز تجاری ما منهای ۲.۶ است. ببینید چه فاصله‌ای بین اینها ایجاد شده است که تولید، تلاش و خودکفایی بیشتر ما را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۲ تولیدات کشاورزی ما حدود ۹۷ میلیون تن بوده و سال ۱۳۹۵ به ۱۱۸ هزار تن افزایش پیدا کرده یعنی مجموعاً ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی در کشور افزایش پیدا کرده است.

یارانه

در حوزه اقتصادی و رفاه مردم و به طور خاص در مورد موضوع یارانه که برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده، دولت تلاش کرده است برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند و بخشی از یارانه را به حوزه های پر اهمیت از جمله کشاورزی و درمان برده است که به معنای استفاده صحیح از یارانه است.

دولت در زمینه پرداخت یارانه های نقدی تابع قانون است و در چارچوب مصوبات در این زمینه عمل خواهد کرد و دولت بعدی نیز در چارچوب مصوبات مجلس اقدام خواهد کرد. نظر شخصی ام این است که یارانه یکسان به همه داده شود آنطور که باید مطلوب نیست و بهتر است که اقشار آسیب پذیر یارانه بیشتری بگیرند و ما برای این مساله از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم و ان شاء الله یارانه نقدی اقشار کم درآمد طبق برنامه دولت اضافه خواهد شد.

نظام بانکی

من هنوز هم می گویم « والبانک و ما ادراک بانک»، بانک های ما درسال ۱۳۹۵، ۴۳ درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم خوبی است. آنها ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات دادند. قطعا بانک ها کار خوبی در این راستا انجام دادند اما هنوز نیاز به تحول است، از سویی این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می کند. اما سایر دولت ها بدهی های خود رابرای دولت های بعدی می گذاشتند، در عین حال سرمایه بانک های دولتی تقریبا دو برابر شده است.

قاچاق

دولت درزمینه مبارزه با قاچاق نیز حرکت های بزرگی را دنبال کرد که قاچاق ۲۵ میلیاردی به ۱۵ میلیارد رسید و من احتمال می دهم اکنون نیز این رقم حدو د ۱۰ تا ۱۲ میلیارد باشد و این یعنی قاچاق تقریبا نصف شده که این حرکت باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

تورم و رشد اقتصادی

در ۱۰۰ روز اول برنامه‌هایی تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. کاهش تورم از ۴۵ درصد به تک‌رقمی از آسمان هفتم که نازل نشد. من اعلام کردم در سال ۱۳۹۶ تورم را تک‌رقمی می‌کنیم اما این اتفاق در ۱۳۹۵ رخ داد. من گفتم رشد اقتصادی را مثبت می‌کنم که درسال ۱۳۹۳،‌ ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ رشد ما مثبت بود. برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز توسط رهبری ما امسال رشد اقتصادی را بالای ۸ درصد رساندیم. برنامه اقتصادی و کار ما روشن است.

گندم، گازوییل، گاز و بنزین

روحانی در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد که ما در گندم، گازوییل و گاز خودکفا شدیم و در بنزین هم امسال خودکفا می‌شویم.

اشتغال

اشتغال خالص در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ خیلی کم و زیر ۱۰ هزار نفر بود. ما می خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم. در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ تعداد کسانی که به سن کار رسیده اند و متقاضی اشتغال بودند خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می شد.

در تابستان سال قبل ۷۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شد، ‌اما در کل سال این رقم ۶۳۰ هزار است. البته ممکن است برخی شغل هایی که ایجاد شده پایدار نباشد. اشتغال خالص هم به این معنا نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد.

بیکاری

ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر هم به آن اضافه شده است، ‌زیرا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط ۶۰۰ هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند. در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است، ‌ولی باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم که البته هم مردم،‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک ما بیایند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=92393
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نشست اقتصادی روحانی با خبرنگاران برگزار شد
نشست اقتصادی روحانی با خبرنگاران برگزار شد
نشست اقتصادی روحانی با خبرنگاران برگزار شد
نشست اقتصادی روحانی با خبرنگاران برگزار شد
نشست اقتصادی روحانی با خبرنگاران برگزار شد