توسعه صنعتی کشور از همان روزهای نخست فعالیت دولت یازدهم در دستور کار مردان اقتصادی تدبیر و امید قرار گرفت تا روزهای تلخ رکود در کشور پایان یابد.

بازگشت تحریم‌های ایران

توجه به صنایع کوچک یکی از اولویت هایی بود که در طول چهار سال گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.در این راستا نه تنها صنایع کوچک ایرانی مورد توجه قرار گرفتند بلکه با افزایش روابط تجاری ایران با کشورهای جهان در پسابرجام صنایع کوچک خارجی نیز علاقه مندی خود را به حضور در عرصه تولید کشورمان اعلام کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، دیپلماسی مطلوب اقتصادی ایران پس از توافقنامه اثرگذار برجام سبب شد تا کارآفرینان خارجی بیشتر از قبل با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت آشنا شده و گروهی از تولیدکنندگان ایران را بهترین فرصت برای توسعه بنگاه‌ها بزرگ و کوچک خود بدانند.
در بخش صنایع بزرگ قراردادهای ارزشمندی میان تولیدکنندگان بزرگ جهانی و ایران امضا شد و در حوزه صنایع کوچک نیز ورود سرمایه‌گذاران به شهرک‌های صنعتی تنها یکی از دستاوردهای رفت و آمدهای تجاری به ایران بود.
ترکیه متقاضی ویژه توسعه صنایع کوچک
اگرچه بسیاری از کشورهای جهان با رفت و آمدهای متعدد به کشورمان سعی در توسعه روابط تجاری با ایران داشته و دارند اما یکی از بیشترین پیام‌ها از جانب صنایع کوچک ترکیه به ایران بوده و ترک‌ها تمایل زیادی به حضور در ایران و تولید در قالب صنایع کوچک دارند.
سید جلال ابراهیمی، دبیر شورای مشترک ایران و ترکیه اتاق تهران درباره علاقه مندی فعالان بنگاه‌های کوچک ترکیه به حضور در ایران به دیواناقتصاد گفت: تحولات اخیر در ترکیه عامل اصلی تمایل ترک‌ها به انتقال صنایع کوچک به کشورمان است.
ابراهیمی افزود: کاهش ارزش لیر در برابر دلار، ایجاد بحران در تبادل بین‌المللی تولیدکنندگان، کمبود نقدینگی و ارز در صنایع ترکیه، خروج سرمایه داران خارجی از صنایع ترکیه به دلیل ناامنی‌های اخیر و بهره‌های بالای بانک‌های ترکیه از جمله دلایلی است که تولیدکنندگان به ویژه در صنایع کوچک تمایلی به ماندن در ترکیه ندارند.
سید جلال ابراهیمی گفت: روابط ایران با ترکیه در دوره تحریم‌ها به گونه‌ای بود که ایران کالاهای زیادی از طریق ترکیه از کشورهای اروپایی وارد کرد و ترکیه هم در این زمینه سود برده است و می‌توان گفت که یکی ازعلت‌های اصلی شکوفایی اقتصاد ترکیه در دوره تحریم و حتی در دوره‌های دیگر ایران بوده که بیشترین خریدها را از ترکیه انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته یک هزار و ۱۵ خارجی خانه هایی که در ترکیه داشته‌اند فروخته و این کشور را ترک کرده‌اند تصریح کرد: پیش از این سرمایه گذارانی از آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند و دانمارک در صنایع ترکیه مشارکت داشتند اما امروز با خروج این سرمایه‌گذاران تنها افغان ها، کویتی‌ها و عمانی‌ها که از فشار منطقه خودشان گریخته‌اند به ترکیه می‌آیند.
دبیر شورای مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: در دی ماه امسال برابری دلار مقابل لیر به ۹۴/۳ رسیده و با وجود تزریق دلار از سوی بانک مرکزی ترکیه هیچ تغییری در بازار کسب و کار در این کشور ایجاد نشده است.
ابراهیمی تاکید کرد: از سوی دیگر دستمزد در ترکیه سالانه ۱۲ هزار و ۸۰۰ دلار است در حالی که دستمزد سالیانه در ایران تنها چهار هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌شود.همچنین هزینه‌های سوخت، انرژی و حمل‌ونقل در کشورمان یک ششم ترکیه است و همه این عوامل سبب می‌شود تولیدکنندگان ترک به خاک ایران به عنوان محلی مناسب برای تولید توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: این تولیدکنندگان با حضور در مناطق آزاد ایران به راحتی می‌توانند تولید کرده و از طریق ایران به راحتی کالاهای تولیدی را صادر کنند.
عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مشکلات امنیتی ترکیه گردشگری این کشور را با رکود مواجه کرده و سالانه ۳۵ درصد از حجم توریست‌ها کاسته شده و در چنین شرایطی بنگاه‌های کوچک به شدت آسیب دیده و نابود می‌شوند.
دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: اکنون پیشنهاداتی از طرف کارخانه‌های ترکیه در زمینه‌های چون مواد شیمیایی، لباس، صنایع تبدیلی و تولیدات توری‌های صنعتی وجود دارد که محصولات خود را در ایران تولید کنند.
ابراهیمی افزود: به همین منظور کارخانه‌های ترکیه‌ای دو استان ایران یعنی خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی و همچنین حوزه مناطق آزاد شمال کشور را برای تولیدات‌شان مد نظر دارند.
وی دلیل انتخاب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی توسط ترک‌ها برای سرمایه‌گذاری را وجود قرابت‌های فرهنگی ترک‌ها با مردم اذری زبان کشورمان عنوان کرد و افزود: در خراسان رضوی نیز چون محصولات متنوع خشکبار وجود دارد ترک‌ها که در زمینه صنایع بسته‌بندی تجربیات موفق زیادی دارند علاقه مندند تا با بسته‌بندی محصولات خشکبار ایران زمینه توسعه صادرات محصولات خود را به کشورهای اطراف فراهم کنند.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا ورود خارجی‌ها به صنایع کوچک ایران به تولیدکننده ایرانی آسیب نمی‌زند اظهار کردکباید خودمان را باور داشته باشیم اما متاسفانه در کشور ما خود اعتمادی وجود ندارد.
دبیر شورای مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه درحال‌حاضر پوشاک ایرانی با کیفیتی بسیار بالاتر از پوشاک ترک در زمینه طراحی و دوخت تولید می‌شود تاکید کرد: متاسفانه لباس‌های باکیفیت ایرانی را به مناطق ازاد می‌فرستند تا به نام خارجی به مردم فروخته شود و این مسئله نشان دهنده عدم خودباوری در تولید‌کننده ایرانی است.
ابراهیمی افزود: همیشه تولید کم اسیر تولید انبوه می‌شود و در این زمینه ترک‌ها به تولید انبوه رسیده‌اند به گونه‌ای که تولید‌کننده ایرانی با ۱۰۰ نفر کارگر ۳۰ هزار دست لباس تولید می‌کند و در مقابل تولید‌کننده ترکیه‌ای با ۱۲ نفر نیرو در سال یک میلیون دست تولید دارد.
وی ورود ترک‌ها به صنایع کوچک ایران را بدون ضرر دانست و گفت: بیشترین نوع قراردادهای سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان به صورت مشارکت و جوینت وینچر است چرا که انها برای تولید خود نیازمند ایران هستند و در بازدیدها و مطالعاتی هم که داشته‌اند اعلام کرده‌ایم که مردم ایران کالاهای وارداتی شما را نمی‌خرند بلکه درصورت تولید مشترک می‌توانند روی بازار ایران حساب باز کنند.
این مقام مسئول در همکاری‌های ایران و ترکیه تاکید کرد: اگر ایران و ترکیه در صنایع کوچک به صورت مشارکتی همکاری کنند می‌توانند بازار‌های منطقه را تسخیر کرده و به اهداف اقتصادی خود در توسعه صنعتی دست یابند.
به گفته وی تولیدکنندگان ترک درحال‌حاضر با سفر به ایران در حال بررسی و ارزیابی بازارها و تولید در ایران هستند و به زودی با انتقال صنایع کوچک خود به ایران زمینه توسعه صنعتی و اشتغال پایدار را فراهم می‌کنند.
استفاده از ظرفیت‌های مشترک برای رونق تولید
یکی از نکاتی که در ورود سرمایه‌گذاران خارجی باید با دقت توسط مسئولان رصد شود پرهیز از ورود صنایعی است که گاه می‌توانند به تولید داخلی ضربه وارد کنند.برخی کارشناسان بر این باورند که وضعیت گروهی از صنایع کوچک ایران چندان خوب نیست و ورود بنگاه‌های کوچک خارجی می‌تواند شرایط را برای صنایع کوچک داخلی بدتر از قبل کند اما در مقابل بخش عمده‌ای از دست اندرکاران صنعت ورود بنگاه‌های کوچک خارجی به عرصه تولید داخلی را فرصتی ارزشمند برای افزایش رقابت‌پذیری بین بنگاه ها، ارتقاء کیفیت تولید و توسعه کمی آن می‌دانند.
جعفر صادق اسکندری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این مورد با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها علاقه‌مند هستند که زمینه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها را در کشورشان فراهم کنند به دیوان اقتصاد گفت: ایران مزیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و از جمله این مزایا می‌توان به امنیت بالا، نیروی انسانی کارآمد و توانمند، انرژی‌های ارزان قیمت، آب و هوای مطلوب و زیر ساخت‌های مناسب اشاره کرد.
اسکندری تاکید کرد: در مقابل ترک‌ها در موضوع نقل و انتقال پول و معامله با کشورهای مختلف جهان دارای مزیت بوده و همچنین دانش و فناوری بهتری در مقایسه با ایران دارند.بنابر این ایران می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مشترکی با کشورهای خارجی و تولیدکنندگان بنگاه‌های کوچک به‌دست می‌آورد زمینه رونق تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون اغلب خارجی هایی که برای سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی ابراز تمایل کرده‌اند بیشتر به حضور در منطقه آزاد ماکو اشاره داشته‌اند گفت: تاکنون در خواستی برای حضور صنایع کوچک خارجی در شهرک‌های صنعتی مطرح نشده اما تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری و تولید در ماکو بسیار مشتاقند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی حضور صنایع کوچک از کشور ترکیه و سایر کشورهای جهان را فرصت مناسبی برای هم افزایی میان دانش و صنعت دانست و تصریح کرد: برای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات خوبی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت شده و در ارومیه نیز بخشی از فاز ۳ شهرک که بزرگترین شهرک صنعتی در مجموع ۲۱ شهرک صنعتی استان است به عنوان پارک سرمایه‌گذاری بین‌المللی فعالیت خود را آغاز کرده است.
اسکندری تاکید کرد: کشورما به دانش فنی ترک‌ها در تولید برخی محصولات نیازمند است و آنها نیز نمی‌توانند فرصتی بهتر از ایران را در اطراف خود پیدا کنند و در نتیجه می‌توانند با استفاده از امکانات ایران به تولید پرداخته و ایران نیز از مزیت هایی که آنان دارند استفاده کند.
علاوه بر حضور صنایع کوچک خارجی در ایران ساخت شهرک‌های صنعتی خارجی نیز یکی از برنامه هایی است که در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است و به همین منظور شهرک‌های صنعتی خارجی در حال شکل گیری در کشور هستند که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به شهرک صنعتی خارجی ساوه اشاره کرد که قرار است به زودی محل استقرار کارخانجات کوچک و متوسط خارجی باشد و با توجه به مزیت‌های نسبی که دارد می‌تواند نقطه عطفی در توسعه سرمایه گذاری‌های خارجی کشورمان به شمار آید.
در نهایت ذکر این نکته ضروری است که باز شدن درهای ایران به روی فعالان اقتصادی جهان فرصت مغتنمی است که می‌تواند منجر به توسعه اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی در کشور شود اما باید هوشمندانه این فرصت را مدیریت کرد تا نتواند هیچ آسیبی به صنایع کوچک داخلی وارد کرده و کشور را به سوی رشد و تعالی سوق دهد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=91755
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فرصت جدید ایران برای توسعه اقتصادی
فرصت جدید ایران برای توسعه اقتصادی
فرصت جدید ایران برای توسعه اقتصادی
فرصت جدید ایران برای توسعه اقتصادی
فرصت جدید ایران برای توسعه اقتصادی