فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو خواهند رسید.

فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو خواهند رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، با وجود اینکه فین تک ها نه تنها در ایران بلکه در دنیا سابقه طولانی ندارند، اما به سوژه ای جذاب و داغ محافل بانکداری و پرداخت الکترونیکی تبدیل شده اند، آنچنان که بیشتر شرکت های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخه های اصلی فعالیت خود را حمایت از این تکنولوژی های مالی تعریف کرده اند. با وجود تمامی این شرایط، هنوز هم چگونگی فعالیت فین تک ها و آینده آنها محل بحث است. به همین دلیل برای بررسی شرایط فین تک ها و قوانین رگولاتوری در حمایت از این سرویس های مالی برهم زننده در ایران و دنیا، به سراغ سید علی دانشگر مدیرعامل داتین رفتیم تا در گفتگویی مفصل در این باره سوال کنیم.

استارتاپ های فین تکی در فضای بانکداری و پرداخت الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند، نظر شما درباره تاریخچه فین تک ها و چگونگی شکل گیری این استارتاپ های مالی و بانکی چیست؟

به طور کلی فین تک ها یا همان تکنولوژی های مالی، تحول جدیدی در دنیا هستند. این موضوع به دلیل عواملی مانند رشد سریع و دسترسی ارزان به تکنولوژی، خیلی زود در دنیا رواج پیدا کرده است. البته منظور این نیست که هیچ استارتاپی از قبل در دنیا وجود نداشت، مثلاً گوگل در سال ۱۹۹۸ به عنوان یک استارتاپ شناخته می شد. ولی در آن زمان شرکتهای استارتاپی اینگونه فراگیر نبودند و نمی توانستند در حوزه اقتصادی و مالی سرویس‌های مختلفی ارائه دهند. همچنین در گذشته بانک ها به دلیل مسائل امنیتی، ساختار محافظه کارانه و مراقبت از داده ها، تمایلی به ارائه اطلاعات نداشتند اما امروزه با پردازش سریع و ارزان تر اطلاعات و انعطاف پذیری بانکها و شرکتهای پرداخت الکترونیکی در ارائه سرویس های متنوع رابط کاربردی برنامه نویسی یا همان API، این استارتاپ ها فراگیر شده اند. می توانیم بگوییم فین تک ها، تکنولوژی ها یا سرویس ها و خدمات برهم زننده مالی هستند که روال سنتی و معمول در یک کسب وکار را بهم می زنند و راهکارهای جدیدی ارائه می دهند که بر الگوی رفتاری مشتریان تاثیر می گذارد. به طور کلی ظهور و رشد فین تک ها، در دنیا اتفاقی تازه است و در کشور ما هم به همین ترتیب است.

چه اندازه قوانین رگولاتوری برای ادامه فعالیت استارتاپ های فین تک نیاز است؟ آیا فین تک ها در دنیا هم با مسائلی مثل تدوین قانون و مقرارت مواجه اند؟

اتحادیه اروپا و کشورهای صنعتی دنیا هم در زمینه فین تک ها به طور مشخص فعالیت می کنند و دغدغه دارند و در ارتباط با بعضی از حوزه های فین تک قواعدی را تدوین کرده اند. مثلاٌ بخش هایی از قوانین PSD2 که در اروپا تدوین شده است، ناظر بر همین موضوع است. انگلستان در زمینه استارتاپ های فین تکی فعالیت گسترده ای دارد و مجموعه ای از برنامه ها را تا سال ۲۰۱۹ تدوین کرده که بر اساس آن، همه بانک ها باید API ارائه کنند تا فین تک ها از این سرویس ها استفاده کنند. بطور کلی همه بانک¬ها و موسسات مالی می دانند در یک دهه آینده، بروز و ظهور فین تک ها بیشتر خواهد شد و در صنایع مالی و بانکداری تحولات بزرگی شکل می گیرد. در این زمینه موسسات معروف مشاوره مالی و مدیریتی در دنیا تاکید کرده اند که بانک ها باید در مقابل فین تک ها از حالا موضع داشته باشند و اگر بانکی در این زمینه منفعل باشد، به طور حتم ضرر خواهد کرد. فین تک ها خواهند آمد و سرویس های جدید برهم زننده ای هم ارائه خواهند داد و مردم از آنها استقبال می کنند. بنابراین بانک ها باید تکلیف خود را با این موضوع مشخص کنند که می خواهند با فین تک ها چه برخوردی داشته باشند؛ خودشان را رقیب فین تک ها بدانند، حامی و شریک آنها شوند، به صورت مستقل شرکت های فین تکی ایجاد و سرویس های باز ارائه کنند یا اینکه منفعل باشند. بانک-های مرکزی یا رگولاتوری در دنیا هم موضوع فین تک ها را جدی گرفتند. بعضی از آنها برای نحوه تعامل با فین تک ها مقرراتی را تدوین کرده اند و برخی نیز به دنبال ایجاد قواعد و چارچوب در این زمینه هستند.

فکر می‌کنید مهمترین دلیلی که رگولاتوری نظام بانکی هنوز از فین تک ها حمایت نکرده، چیست؟

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=91599
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو می رسند
فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو می رسند
فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو می رسند
فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو می رسند
فین تک ها در پنج سال آینده به رشد و نمو می رسند