معاون اقتصادی بانک مرکزی مرکزی افزود: بانک مرکزی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادمقاومتی و پیگیری سیاست‌های ارزی در جهت تامین ثبات بازار ارز، ارتقا رقابت پذیری اقتصاد و یکسان سازی نرخ ارز گام‌های موثری را طی سال گذشته برداشته است.

مسئول ارتباط با FATF

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۴ بند مطرح و پس از تصویب هیات دولت، توسط معاون اول رییس جمهوری به نهادها ابلاغ شد . بند ۹ و ۱۹ این سیاست‌ها جهت اجرا به بانک مرکزی ارجاع داده شد. بر همین اساس کمیته اجرایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار ، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به نقش عمده این سازمان در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در بانک مرکزی به این نتیجه رسیدیم که برای نیل به ثبات اقتصادی کلان باید دارای ثبات مالی، پایداری خارجی و پایداری بودجه ای باشیم که در بخش ثبات مالی بانک مرکزی حضور فعال دارد و در بحث پایداری بودجه‌ای و خارجی نیز در کنار دولت هستیم.
پیمان قربانی با اشاره به اینکه ۱۱ سیاست، ۳۹ برنامه و ۱۵۰ اقدام اجرایی در زمینه اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی انجام شده است گفت: در بحث برنامه ملی سیاست های پولی و ارزی کشور، فعالیت‌هایی نظیر راه اندازی مرکز کنترل نظارت اعتبارات، یکسان سازی نرخ ارز، اطلاح نظام پولی و بانکی، انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیر مجاز، تجهیز و تخصیص منابع شبکه بانکی و هدایت سازوکار تعیین نرخ سودبانکی به بازار بین بانکی انجام شده است.
وی در خصوص سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در راستای اهداف اقتصادمقاومتی نیز اذعان داشت: جهت‌گیری سیاستی و ارتباط ان با رویکردهای اقتصادمقاومتی در بخش سیاست پولی مربوط به تلاش بانک مرکزی به مهارتورم و مساعدت به رشد اقتصادی پایدار شده و در زمینه سیاست‌های اعتباری، ارتقای توان تسهیلات دهی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تقویت تسهیلات دهی خرد می‌شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی مرکزی افزود: بانک مرکزی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادمقاومتی و پیگیری سیاست‌های ارزی در جهت تامین ثبات بازار ارز، ارتقا رقابت پذیری اقتصاد و یکسان سازی نرخ ارز گام‌های موثری را طی سال گذشته برداشته است.
وی تصریح کرد: انتظام بخشی به بازار پول و استانداردسازی فعالیت‌های بانکی نیز از دیگر اهداف بانک مرکزی در حوزه سایت‌های نظارتی بود و هست.
قربانی با اشاره به بند۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است نیز گفت: در حوزه سیاست‌های پولی تعمیق بازار بین بانکی و هدایت بانک‌ها به این بازار، مداخله موثر بانک مرکزی در بازار بین بانکی ریالی، کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری و موسسات اعتباری، تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خطوط اعتباری و همچنین کاهش نرخ سود مورد عمل بانک‌ها از طریق مصوبات شورای پول و اعتبار، از دیگر فعالیت‌های بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: در زمینه سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی که در حیطه اقتصادمقاومتی صورت گرفته است می‌توان به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، حمایت از بنگه‌های کوچک و متوسط، رونق بخشی به بازار مسکن و اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان بوده است.

تسهیلات پرداختی توسط نظام بانکی کشور
قربانی با اشاره به این موضوع که روند صعودی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی سال‌های اخیر بیش از دوبرابر بوده است، اظهار داشت: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل معادل ۴۳/۵ درصد رشد داشته است و یکی از دلایل این افزایش تمدید تسهیلات غیرجاری سررسید شده است.
وی در خصوص سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز تصریح کرد: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ سهم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی از ۴۶درصد سال ۹۱ به ۶۴/۱درصد رسیده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۵ تا ۲۳بهمن همین سال، مبلغ ۱۵۱.۱هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حدود ۲۱هزار بنگاه کوچک و متوسط در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.
این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص آمار وام ازدواج پرداخت شده در سال ۹۵ اعلام کرد: در ۹ماهه سال ۱۳۹۵ ۶۳۶.۴۸۳ هزار فقره وام به ارزش ۵۸۷۳۳میلیارد ریال پرداخت شده است.

سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی در راستای اهداف اقتصادمقاومتی
معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت‌های بانک مرکزی در جهت نظم دهی به بازار پول گفت: شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری بر اساس استانداردهای IFRS، همچنین ردیابی منشا وجوه جهت تاسیس و افزایش سرمایه بانک‌ها موسسات اعتباری و بیمه ها از دیگر فعالیت های بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته بوده است.
وی همچنین به اصلاح ساختار سازمانی بانک مرکزی در حوزه ریسک و تطبیق اشاره کرد و افزود: ارزیابی وضعیت سلامت سیستم بانکی و رتبه بندی بانک‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ما در جهت سیاست‌های اقتصادمقاومتی بود.

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی هم راستا با اقتصادمقاومتی
معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه این نشست که به مناسبت سالگرد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی برگزار شده بود تصریح کرد: کاهش تدریجی شکاف نرخ ارز با هدف یکسان سازی نرخ ارز یکی از اقدامات مهم ما در حوزه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بود.
وی ادامه داد: هدایت ارز صادرکنندگان به بازار ارز با هدف تقویت عرضه ارز داخلی و تامین به موقع ارز مورد نیاز وارد کنندگان نیز از اقدامات دیگر ما در این حوزه است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=90936
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مجموعه اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی
مجموعه اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی
مجموعه اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی
مجموعه اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی
مجموعه اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی