معاون نظارت مالی و خزانه‌داری با اشاره به پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی از ابتدای سال آینده می‌گوید از مزایای این روش این است که دیگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند علی رغم کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد آن را به دستگاه‌های مربوطه نپردازند.

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری با اشاره به پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی از ابتدای سال آینده می‌گوید از مزایای این روش این است که دیگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند علی رغم کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد آن را به دستگاه‌های مربوطه نپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از ایسنا، سید رحمت الله اکرمی با بیان اینکه تحولاتی بنیادینی در خزانه‌داری کشور در شرف وقوع است، توضیح داد: اکنون در حال اجرای برنامه‌های متعددی هستیم که انجام پروسه‌های پرداخت در خزانه‌داری کشور را کوتاه و الکترونیکی کنیم.

وی در این زمینه چنین گفت: مثلا در گذشته این چنین بود که ذی‌حساب‌هایی که برای دریافت حقوق‌های کارمندانشان به خزانه‌داری کشور مراجعه می‌کردند، سی‌دی‌های مربوط را ارائه می‌کردند و با بررسی خزانه‌داری و با اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حقوق کارمندانشان را دریافت می‌کردند. اکنون یکی از اقداماتی که در خزانه‌داری کشور انجام شده و هر ماه تکمیل‌تر می‌شود، این است که حقوق کارمندان مستقیما و بدون واسطه به حساب کارمندان پرداخت شود.

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور همچنین بیان کرد: در نظر داشته باشید که اکنون در ایران حدود ۹۵۰ هزار کارمند آموزش و پرورش داریم. در ماه‌های گذشته روال به این صورت بود که ذی‌حساب آموزش و پرورش سی دی مربوط به دریافتی‌های کارکنان این سازمان را برای ما می‌آورد و پروسه‌های مربوطه در خزانه‌داری و سازمان مدیریت طی می‌شد و پس از آن به بانک مربوطه ارجاع داده می‌شد تا واریزها صورت گیرد، ولی اکنون این شرایط تغییر کرده و با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا حقوق افراد مستقیما از بانک مرکزی به حساب کارمندان واریز شود.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: از مزایای چنین برنامه‌ای این است که ابتدا جلوی رسوب پول گرفته شود. به این ترتیب که وقتی قرار باشد پول از خزانه به بانک مربوطه منتقل شده و از آنجا به حساب افراد واریز شود، مدتی طول می‌کشد، در حالی‌که اگر این پروسه به صورت مستقیم طی شود، زمان کمتری صرف خواهد شد. همچنین دیگر مزیت این اقدام این است که خزانه‌داری کشور می‌تواند نقدینه باقی‌مانده را به درستی مدیریت کند.

اکرمی همچنین یکی از مزایای مهم پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی را چنین توضیح داد: در گذشته این مشکل وجود داشت که پرداخت حقوق کارمندان به صورت جدا جدا انجام می‌شد و در غیر سیستمی‌ها این امکان وجود داشت که مثلا اگر دستگاهی به ما مراجعه می‌کرد و ۱۰۰ واحد از ما تخصیص می‌گرفت، ۸۰ واحد آن را پرداخت و باقی را نگه می‌داشت که مثلا حق بیمه یا مالیات را علی‌رغم دریافت از خزانه و کسر از حقوق افراد پرداخت نکند، ولی در شرایط جدید پرداخت‌ها مستقیما از سوی خزانه انجام شده و امکان چنین اقداماتی برای دستگاه‌ها وجود ندارد.

وی همچنین توضیح داد: این شیوه درباره کلیه دستگاه‌هایی که حقوق‌هایشان به صورت شخصی پرداخت می‌شود اعمال خواهد شد. البته یکسری دیگر از دستگاه‌ها هستند که حقوق آن‌ها را ما پرداخت نمی‌کنیم، مثلا حقوق افراد نظامی و انتظامی که حقوقشان به صورت شخصی پرداخت نمی‌شود. بلکه پروسه به این صورت طی می‌شود که پول حقوق‌ها به حساب ارتش واریز می‌شود و ارتش خود به حساب افراد واریز می‌کند. به جز این موارد تقریبا تا اوایل سال آینده حقوق هر کارمندی به نام شخص او مستقیما از بانک مرکزی به حساب بانکی اش واریز می‌شود.

اکرمی بیان کرد: البته این پروژه یک پازل کوچکی از پروژه نوسازی خزانه در ایران بوده که در دستور کار است. اکنون یکی از کارهایی که در این پروژه انجام می‌دهیم این است که پروسه‌ها کاملا الکترونیک شوند. به این ترتیب که مثلا مسئول بودجه دانشگاه تهران از محلی که مستقر است بتواند درخواست خود را به ما اعلام کند و ما نیز بتوانیم به صورت الکترونیک پروسه‌ها را مدیریت و کنترل کنیم و در صورت اعلام سازمان مدیریت مبالغ درخواست شده را پرداخت کنیم، نه اینکه هر بار مسئول بودجه هر دستگاهی مجبور باشد به خزانه مراجعه کند. اگر بتوانیم جلوی ورود و خروج به خزانه را بگیریم به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم؛ ابتدا اینکه جلوی فساد را گرفته‌ایم و همچنین معطلی‌ها کم شده و انجام امور پرداخت حقوق با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89789
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پرداخت مالیات کارمندان سفت و سخت شد
پرداخت مالیات کارمندان سفت و سخت شد
پرداخت مالیات کارمندان سفت و سخت شد
پرداخت مالیات کارمندان سفت و سخت شد
پرداخت مالیات کارمندان سفت و سخت شد