- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

سال ۲۰۱۷ و نوسانات پیش روی انس جهانی طلا

احرام شاه محمدی: نوسانات انس جهانی طلا در سال ۲۰۱۵ با افزایش نرخ بهره امریکا به کف ۶ ساله خود (سطح ۱۰۵۶) رسید اما با وجود چشم انداز معامله گران از تداوم روند افزایش نرخ بهره این کشور، به دلیل نگرانی ها از کندی روند اقتصاد جهانی، در سال ۲۰۱۶، به عنوان سرمایه امن، رشد ۸.۵% و ۳۱۹ دلاری را تجربه کرد که بیشترین افزایش قیمت طلا طی ۳۰ سال اخیر بوده است. برکیست (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و انتخابات ریاست جمهوری امریکا منجر به افزایش قیمت تا سطح ۱۳۷۵ دلاری شدند اما با انتخاب دونالد ترامپ و چشم انداز اوضاع اقتصادی و سیاسی امریکا، افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره این کشور در سال ۲۰۱۷، در ماه های پایانی ۲۰۱۶ منجر به کاهش ۲۵۰ دلاری قیمت طلا شدند.

بر خلاف روند کاهشی پایان سال ۲۰۱۶،در شروع معاملات سال جدید (۲۰۱۷) با چشم انداز معامله گران از افزایش ۰.۵۰%- ۰.۷۵% نرخ بهره امریکا و تسریع روند آن و افزایش بازدهی (۲.۶%) اوراق قرضع ده ساله، شاهد افزایش شاخص دلار و نزدیک شدن آن به سقف ۱۴ ساله خود (۱۰۳) پس ازافزایش رشد شاخص بازار سهام و ثبت سطح ۱۱۴۵ دلاری، با انتشار آمارهای اقتصادی چین، بریتانیا و آلمان شاهد ورود محافظه کارانه خریداران روبرو شد که افزایش تا سطح ۱۱۶۵دلاری را رقم زده است.

نوسانات پیش رو :

انس جهانی طلا در بازه ۲۰ دلاری (۱۱۴۵ الی ۱۱۶۵) با تمایلات نزولی و به صورت پینگ پونگی در نوسان می باشد و با شکست ۱۱۶۵ و یا ۱۱۴۵ با افزایش حجم معاملات روبرو خواهد شد.

به طور کل مادامی که در بالای محدوده ۱۱۴۵-۱۱۵۰ در نوسان است با سقف مقاومتی ۱۱۶۵ روبرو می باشد، اما در صورتی که قادر به تثبیت در بالای محدوده مقاومتی ۱۱۶۵ باشد، با افزایش حجم تقاضا و ورود خریداران جدید، همراه خواهد شد و با اهداف مقاومتی زیرروبرو خواهد بود و در این مسیرسقف مقاومتی (۱۱۷۴-۱۱۸۷) را پیش رو خواهد داشت اما در صورت شکست آن، به سمت اهداف مقاومتی بعدی که زیر عنوان شده است در حرکت خواهد بود.

محدوده های مقاومتی :

در این مسیر با مقاومت های ۱۱۶۲-۱۱۶۵، ۱۱۷۱-۱۱۷۲، ۱۱۷۴، ۱۱۷۷-۱۱۷۹، ۱۱۸۱، ۱۱۸۷-۱۱۸۸، ۱۱۹۳ و ۱۱۹۷ روبرو می باشد که هر یک از سطوح مقاومتی ذکر شده می تواند از افزایش بیشتر قیمت ها جلوگیری کند.

معامله گران به تثبیت در بالا و یا پایین سطح ۱۱۶۵ دلاری، نشست پیش روی فدرال رزرو (چهارشنبه ۱۵ دی ماه ساعت ۲۲:۳۰) و حجم مناسب تقاضا در بازار طلا توجه داشته باشند.

محدوده ۱۱۶۵ از خاصیت مقاومتی خوبی برخوردار است و در صورت عدم تثبیت در بالای این سطح، عده ای از خریداران در این محدوده اقدام به شناسایی سود کرده و از خرید خارج می شوند.

لذا در صورت عدم تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۱۶۵، مجددا با کاهش حجم تقاضا و نوسانات نزولی همراه خواهد شد و به سمت اهداف حمایتی زیر در حرکت خواهد بود که در این مسیر با محدوده های حمایتی فعلی ۱۱۵۰-۱۱۵۵ و ۱۱۴۵-۱۱۴۰ روبرو هستند.

محدوده های حمایتی :

سطوح ۱۱۵۵، ۱۱۵۰، ۱۱۴۵، ۱۱۴۲-۱۱۴۰، ۱۱۳۸، ۱۱۳۳، ۱۱۲۹، ۱۱۲۵، ۱۱۲۲، ۱۱۱۹-۱۱۱۷ و ۱۱۱۵ محدوده های حمایتی فعلی است.

لازم به ذکر است که سطوح ۱۱۴۵، ۱۱۴۰، ۱۱۳۳، ۱۱۲۹ و ۱۱۱۵ از خاصیت حمایتی خوبی برخوردار هستند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی اتحادیه طلا و جواهر