- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

از سرگیری روند صعودی طلای جهانی

طلا در بازار جهانی پس از ثبت بزرگ‌ترین افزایش هفتگی در دو ماه گذشته، در معاملات روز دوشنبه اندکی افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1] به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۱۷۴.۹۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته حدود دو درصد افزایش داشت که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی از اوایل نوامبر بود. با این همه روز جمعه بدنبال انتشار آمار اقتصادی مثبت که دورنمای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره آمریکا را تحکیم کرد، در محدوده منفی ایستاد.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۱۷۵.۴۰ دلار ایستاد.

مارک تو، مدیر تحقیقات در گروه مالی وینگ فانگ هنگ‌کنگ به رویترز گفت: بهبود قیمت طلا همچنان ادامه دارد. با این همه تاثیر تغییرات سیاست پولی مانند افزایش نرخ‌های بهره آمریکا به تدریج احساس خواهد شد و بهبود سریع قیمت طلا پایان می‌یابد.

با این همه بهای معاملات نقدی طلا از اواسط دسامبر که به پایین‌ترین قیمت در ۱۰ ماه گذشته سقوط کرده بود، حدود پنج درصد رشد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش اشتغال آمریکا که روز جمعه منتشر شد نشان داد اقتصاد این کشور ۱۵۶ هزار شغل جدید در دسامبر ایجاد کرده است در حالیکه اقتصاددانان رشد ۱۸۰ هزار شغل بخش غیرکشاورزی را پیش بینی کرده بودند. نرخ بیکاری از ۴.۶ به ۴.۷ درصد افزایش یافت. با اینهمه رشد دستمزد نشان داد بازار اشتغال آمریکا در وضعیت مطلوبی مانده است. متوسط دستمزد ساعتی در دسامبر بر مبنای ماهانه ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۲۶ دلار رسید و بر مبنای سالانه، ۲.۹ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین رشد ۱۲ ماهه از زمان آغاز روند احیا در اواسط سال ۲۰۰۹ بود. این گزارش نشان داد که اقتصاد آمریکا همچنان در حال بهبود است که برای بالا بردن نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی دلیل کافی فراهم می کند.

نرخهای بهره بالاتر برای طلا که از سوددهی ندارد، منفی بوده و به جذابیت سرمایه گذاری این فلز لطمه می زند.

طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، شمار قراردادهای خرید طلا در بازار کامکس در هفته منتهی به سوم ژانویه برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته است و شمار قراردادهای خرید طلا به کمترین میزان در ۱۱ ماه اخیر رسیده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۶.۴۶ دلار رسید. در حالی که هر اونس پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش، ۹۶۸.۲۴ دلار معامله شد. هر اونس پالادیوم با ۰.۶ درصد افزایش، ۷۶۰.۵۰ دلار بود.

انتهای پیام