سه سال پیش را همگان به یاد دارند و قطعا در خاطر و یاد تک تک مردم برجای مانده است ، در آن سال ها از صبح تا شب نرخ ها دایما در حال تغییر بود.

سه سال پیش را همگان به یاد دارند و قطعا در خاطر و یاد تک تک مردم برجای مانده است ، در آن سال ها از صبح تا شب نرخ ها دایما در حال تغییر بود ، امروز اگر کالایی را با یک قیمت مشخص خریداری می کردید ، فردا باید با آن نرخ خداحافظی کرده و پول بیشتری بابت جنسی که هیچ تغییری نکرده بود پرداخت کنید .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد ، افزایش نامتناسب سطح عمومی قیمت ها ، روند افزایش و نامنظم آن چیزی نمانده بود که اقتصاد ایران را از پای درآورد ، تورم بیداد می کرد ، این رقم در اواخر دولت محمود احمدی نژاد به بیش از ۴۰ درصد رسید ، تورم نقطه به نقطه نیز به بیش از ۴۵ درصد رسید و دولت یازدهم کشوری را با نرخ تورم بیش از ۴۱ درصد تحویل گرفت. معضلی به نام تورم که موجب ایجاد رکود نیز شده بود ، بخش عمده شاخص های اقتصادی را فلج کرد.
اولین سال روی کار آمدن دولت یازدهم نرخ تورم به ۳۴.۷ درصد رسید. افزایش قابل توجه نرخ تورم در اولین سال های دهه ۹۰ یکی از مهمترین تهدیدهای اقتصاد ایران تلقی شد.
فشار تورمی در این سال ها تا حدی کیفیت زندگی در ایران را کاهش داد.پایین‌ترین نرخ تورم در ایران پس از انقلاب به سال ۶۴ بر می گردد. در این سال بانک مرکزی نرخ تورم را ۶.۹ درصد اعلام کرد.همچنین نرخ تورم در سال ۶۹ نیز به ۹ درصد رسید اما در تمامی سال ها نرخ تورم ایران دو رقمی بوده است .
بالاترین نرخ تورم پس از انقلاب مربوط به سال های ۷۴ و ۹۲ بوده است. در این سال ها نرخ تورم به ترتیب ۴۹.۴ و ۳۴.۷ درصد گزارش شده است.اندک کشورهایی در حال حاضر با نرخ تورم دو رقمی مواجه هستند.ایران یکی از دیرپاترین تورم های جهان را دارد و از این منظر تورم ایران صدر نشین نرخ تورم در جهان بوده است .
کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایل رشد نقدینگی در ایران وابستگی بودجه ایران به نفت است از این رو کاهش وابستگی به بودجه به نفت یکی از مهمترین اولویت های کاهش نرخ تورم در ایران است. افزایش قابل توجه نرخ تورم در ایران پس از آن رخ داد که سهم نفت در تامین بودجه کشور افزایش یافت.
از سوی دیگر افزایش نقدینگی نیز یکی از دلایل رشد تورم در ایران تلقی می شود. بررسی ها نشان می دهد شیوه بسته شدن لایحه بودجه می تواند نشانگر آن باشد که آیا سیاست های مهار تورم دولت می تواند عملی شود یا خیر .مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور پیش از این اعلام کرد که تورم به پوسته سخت خود رسیده است از این رو برآوردها نشان می دهد مهار تورم در سال‌های پیش رو با سیاست‌های کنونی امکان پذیر نخواهد بود.
به اعتراف همگان اعم از دوستان و یا منتقدان دولت یازدهم ، این دولت در طول یکسال توانست متغیرهای اقتصادی را تغییر دهد . رشد منفی ۸.۶ درصد اقتصاد را به ۴ درصد رساند و رسیدن به چنین رشدی نیز مدیون کاهش ۲۴ درصدی نرخ تورم بود ، این نرخ به ۱۵ درصد رسید .
از آن پس تاکنون دولت یازدهم عزم جزم خود را برای کاهش نرخ تورم به کار برده است ، هر چند که این رویکرد نیز منتقدانی را به همراه داشته آنها می گویند اصرار دولت بر کاهش نرخ تورم ، رکود را دامنگیر اقتصاد کرده و این وضعیت درحال گسترش است .
دسته ای دیگر از منتقدان دولت نیز معتقدند: نمی توان از کاهش نرخ تورمی دفاع کرد که مردم کوچه و بازار اثر آن را در زندگی روزمره خود مشاهده نمی کنند ، البته یکی از عواملی باعث شده که مردم قادر به احساس کاهش نرخ تورم نباشند ، تغییر سطح درآمد حقیقی است با توجه به عمیق تر شدن رکود در مجموع سطح تولید و درآمد واقعی کل مردم کاهش یافته و در عمل قدرت خرید افت کرده است .
در هر حال دولت یازدهم توانست با پیش گرفتن سیاست های ضد تورمی، این رقم را به زیر ۱۰ درصد برساند. در طول این سال ها هر بار مراکز آماری از کاهش نرخ تورم خبر دادند، مخالفان دولت در صدد زیر سوال بردن آن برآمدند. تازه ترین نمونه این رفتار مرتبط با تشکیک در نرخ تورم اعلامی آذرماه ۹۵ است.
بانک مرکزی در روزهای نخست دی ماه سال جاری، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آذر‌ ۱۹۵ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد اعلام کرد .
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران کاهش نرخ تورم و یک رقمی شدن آن را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت برشمرد وگفت : تلاش دولت برای حل این مسئله به طور قطع تاثیر مثبت و انکار ناپذیر خود را بر سایر شاخص های اقتصادی بر جای گذاشت و به همین دلیل نیز ما شاهد رشد بودیم .
وی نظارت دایمی بر قیمت کالاها و خدمات را در کنترل نرخ تورم بسیار تاثیر گذار برشمرد و گفت : مردم عادی نرخ تورم را در قیمت مواد غذایی و سبد هایی که مصرف بالایی دارند را به خوبی لمس می کنند .
این استاد دانشگاه با اشاره به برداشته شدن برخی تحریم ها گفت : بهبود وضعیت تجاری ، رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی از دستاوردهای کاهش نرخ تورم است و همه می دانند که وضعیت بهتر از دو سال پیش شده است .
این کارشناس اقتصادی کنترل نقدینگی را یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ تورم برشمرد و گفت : هدایت نقدینگی به سمت تولید باعث شد تا روند کاهش نرخ تورم تداوم داشته باشد .
بغزیان در ادامه با تصریح براینکه محاسبه نرخ تورم از طریق بررسی آثار قیمتی کالاها و خدمات در اقتصاد صورت می گیرد، گفت : نمی توان نسبت به محاسبات آماری تردیدی داشت اما اینکه آیا نرخ تورم توسط همه مردم قابل لمس است، خیر این گونه نیست و مطمئنا افراد با درآمد بالا متوجه تورم نمی شوند .
وی سپس گفت: در مورد قیمت ها باید بگویم حتی اگر نرخ تورم یک درصد هم باشد ما افزایش قیمت را خواهیم داشت .
این کارشناس اقتصادی در باره اینکه آیا تورم تک رقمی ماندگاری دارد یا خیر ؟ گفت : نه تورم ۳۵ درصدی و ۴۰ درصدی ماندگاری داشت و نه تورم یک رقمی ثابت خواهد ماند ، از این رو ممکن است با توجه به وضعیت نرخ ارز و نوساناتی که این روزها داشته تورم تا آخر سال تک رقمی باقی نماند .مگر اینکه نظارت خیلی قوی بوده و اجازه افزایش قیمت را ندهند .
همچنین رضا پدیدار کارشناس اقتصادی می گوید : مهار تورم و از بین بردن رکود اقتصادی همواره مورد توجه و نیاز فعالان اقتصادی بوده , تلاش دولت یازدهم در این رابطه نیز قابل تحسین است.
وی تصریح کرد: قفل شدن بازار سرمایه ، نبود مبادلات پولی و مالی در عرصه جهانی از جمله محدودیت های ملی و بین المللی محسوب می شود که دولت با آن مواجه بوده است و این امر سبب شد تا مسئله مهار تورم و رکود اقتصادی به طور موازی با یکدیگر حرکت کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89098
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ تورم تک رقمی می‌ماند؟
نرخ تورم تک رقمی می‌ماند؟
نرخ تورم تک رقمی می‌ماند؟
نرخ تورم تک رقمی می‌ماند؟
نرخ تورم تک رقمی می‌ماند؟