فدراسیون جهانی بورس‌ها همزمان با آغاز سال نوی میلادی با انتشار گزارشی مقدار رشد بورس‌های دنیا را در سال ۲۰۱۶ معادل ۷ هزار میلیارد دلار برآورد کرد.

فدراسیون جهانی بورس‌ها همزمان با آغاز سال نوی میلادی با انتشار گزارشی مقدار رشد بورس‌های دنیا را در سال ۲۰۱۶ معادل ۷ هزار میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول، سال ۲۰۱۶میلادی سال ظهور بورس‌های جدید و بسیار مدرنی در عرصه بازار‌های مالی دنیا بود. در این سال بورس‌های ۲جزیره چشمان سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی را به‌خود خیره کردند. در این سال بازار‌های سهام بیش از گذشته درهم ادغام شدند و اغلب کشور‌ها با اتصال بورس‌های ملی و محلی خود گروه‌های مالی جدیدی تشکیل دادند. در یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌ها گروه مالی ژاپن از ادغام همه بورس‌های ژاپن تشکیل شد.

از سوی دیگر برنامه‌های جدیدی برای همکاری‌های منطقه‌ای و اتصال بورس‌های منطقه‌ای به یکدیگر آغاز شد که به‌نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۰شبکه جدیدی از بورس‌های منطقه‌ای در سراسر دنیا شکل بگیرد. اما در سال ۲۰۱۶ظهور چند بورس کوچک اما بسیار چابک و مدرن همه بازار‌های مالی را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داد.

حرکت پر سرعت بورس های نوظهور

شاید بتوان با قاطعیت سال ۲۰۱۶را سال ظهور بورس‌هایی در جهان نامید که با وجود کوچک بودنشان بسیار پر توان و قدرتمند ظاهر شدند. ۲جزیره سیشل و برمودا که به بهشت‌های مالیاتی معروف شده‌اند با به‌کار‌گیری ابزارهای مدرن مالی توانستند سرمایه‌گذاران سراسر دنیا را از طریق شبکه‌های دیجیتال و مجازی به‌خود جذب کنند. این اقدامات باعث شد که بازار مبادلات جزیره سیشل در سال گذشته میلادی ۲۳۷درصد رشد کند.

به موازات رشد بازار مبادلات اوراق بهادار در جزایر سیشل، بورس برمودا هم توانست بخش بزرگی از خلأ بازار را در میان ۲قاره اروپا و آمریکا رفع کند و جایگاه خود را به‌عنوان یک بازار مبادلات بیمه اتکایی در دنیا مستحکم کند. بورس برمودا که اکنون به محل دادوستد اوراق بیمه اتکایی تبدیل شده است در سال گذشته میلادی ۸۶درصد رشد کرد. اقدامات جدید این بورس‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران تحسین کارشناسان مالی را برانگیخته است.

رشد ۷تریلیون دلاری بورس های جهانی

آمارهای فدراسیون جهانی بورس‌ها همچنین نشان می‌دهد بورس‌های دنیا در سال گذشته میلادی یک روند آهسته ولی مستحکم را پشت سر گذاشته‌اند و در این مدت ارزش بورس‌های سراسر کره زمین ۷تریلیون دلار معادل ۱۱درصد رشد کرده است.

با وجود این وقوع بحران‌های منطقه‌ای نظیر جنگ و بحران‌های سیاسی از ارزش سهام برخی دیگر از بورس‌های جهان به‌شدت کاسته است. به‌طور مثال ۲بورس نیجریه و مصر که در صدر این بورس‌ها قرار داشتند و ارزش سهامشان در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰درصد کاهش یافت. درفهرست این شرکت‌ها می‌توان بورس لندن، استانبول و رژیم اشغالگر قدس(تل آویو) را هم مشاهده کرد.

بورس لندن تحت‌تأثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(برگزیت) ۱۷درصد و بورس استانبول هم تحت‌تأثیر بحران‌های سیاسی مانند کودتا۱۶درصد کاهش داشته است. همزمان با تضعیف جایگاه بورس رژیم اشغالگر قدس ارزش بورس تل آویو ۱۱درصد افت کرده به ۲۱۱میلیارد دلار رسیده است.

رشد ۹درصدی بورس تهران

آمارهای فدراسیون جهانی بورس‌ها در عین حال نشان می‌دهد ارزش کل بورس تهران در سال گذشته میلادی به‌ویژه در نیمه دوم سال با رشد زیادی مواجه شده است و در این مدت با ۹.۱درصد رشد به ۱۰۹میلیارد دلار رسیده، ارزش کل بورس تهران در سال گذشته میلادی معادل ۹میلیارد و ۱۷۷میلیون دلار افزایش یافته است.فدراسیون جهانی بورس‌ها در گزارش خود تأکید کرده، ارزش بورس تهران نسبت به آخر سال ۲۰۱۵میلادی ۲۳درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=89010
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد ۷ تریلیون دلاری بورس‌های جهان در سال ۲۰۱۶
رشد ۷ تریلیون دلاری بورس‌های جهان در سال ۲۰۱۶
رشد ۷ تریلیون دلاری بورس‌های جهان در سال ۲۰۱۶
رشد ۷ تریلیون دلاری بورس‌های جهان در سال ۲۰۱۶
رشد ۷ تریلیون دلاری بورس‌های جهان در سال ۲۰۱۶