- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

معاملات آپشن در بورس آغاز شد

معاملات اختیار معامله (آپشن) با هدف تنوع بخشیدن به ابزارهای مالی بازار سرمایه و کاهش ریسک معاملات از امروز(یکشنبه) در بازار سرمایه آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، مراسم رونمایی از معاملات اختیار معامله (آپشن) امروز با حضور «شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر مدیران بازار سرمایه در شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد.
معاملات اختیار معامله (آپشن) قرار است روی سهام پایه شرکت های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو انجام شود.
قراردادهای آپشن در کنار معاملات نقدی بازار سهام و با هدف تنوع بخشیدن به ابزارهای معاملاتی و کاهش ریسک معاملات انجام می شود.
قراردادهای تعریف شده از نوع «اختیار خرید» هستند و سرمایه گذاران می توانند فقط نسبت به اخذ موقعیت خرید در نمادهای ایجاد شده اقدام کنند؛ اخذ موقعیت فروش نیز فقط برای بستن موقعیت های خرید قبلی اخذ شده، امکانپذیر خواهد بود.
قراردادهای یادشده از نوع اروپایی بوده و فقط در سررسید قابلیت اعمال خواهند داشت.
چگونگی اعمال قراردادها به صورت غیرخودکار است و دارندگان موقعیت بازخرید در صورت تمایل به اعمال، باید درخواست اعمال خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری-کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند.
تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به سه صورت فقط نقدی، اول نقدی بعد فیزیکی و صرف فیزیکی امکانپذیر است.
در دوره سه ماهه نخست آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله و در راستای کمک به توسعه بازار قراردادهای اختیار معامله سهام، کارمزد همه ارکان به جز کارگزار، صفر درنظر گرفته شده است.
معاملات آپشن از ابزارهای جدید بازار سرمایه است که با هدف پوشش ریسک و کاهش نوسانات بازار انجام می شود.

انتهای پیام