- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

تفاوت “آتی” و “آپشن” در بازارسرمایه

وجود ابزارهای مالی گوناگون در بازار سرمایه، انگیزش و مشارکت بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در تأمین منابع مالی فعالیت های اقتصادی به همراه خواهد آورد، در این راستا عملکرد بورس کالا در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی و راه اندازی قراردادهای آپشن در آینده‌ای نزدیک، قابل قبول بوده و این تنوع ابزارهای مالی از نظر ترکیب ریسک و ماهیت سود، می‌تواند گروه‌های مختلفی را به سوی خود جذب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مولف کتاب «ابزارهای مشتقه مالی» با بیان مطلب فوق به ایسنا گفت: توسعه ابزارهای مشتقه کالایی علاوه بر گسترش دامنه دارایی‌ها، به پوشش ریسک خریداران و فروشندگان در صنایع مختلف کمک خواهد کرد.

مهدی تقوی در رابطه با گسترش ابزارهای مالی در بازار سرمایه گفت: گسترش این ابزارها سبب اقبال معامله گران به این حوزه شده و نقدشوندگی این بازار را تا حد قابل‌قبولی تضمین خواهد کرد.

ابزار شناخته شده بورس‌های دنیا در ایران

وی به راه‌اندازی قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: اگر چه این‌گونه ابزارها که در ایران، جدید و تقریبا ناشناخته‌اند اما در بورس‌های پیشرفته، بسیار جاافتاده و پرکاربرد است، به این ترتیب با راه اندازی چنین بازاری می توانیم شناخت بیشتری به معامله گران دهیم؛ پس امر آموزش در خصوص راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید، بسیار مهم تلقی می‌شود.

تقوی در ادامه به مزیت‌های معاملات آپشن اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی معاملات آپشن علاوه بر اینکه ابزار کارآمدی برای پوشش ریسک معاملات در اختیار فعالان بازار قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد این ابزار مالی بتواند برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد ورود به بازار سرمایه ایران را دارند جذاب باشد، چرا که کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها از فاکتورهای اصلی قرارداد آپشن است.

به گفته وی، برای سرمایه‌گذاران خارجی، موانع مربوط به ابزارهای مالی و برخی مقررات بسیار اهمیت دارد، بنابراین با ایجاد چنین ابزارهایی و کاهش ریسک می توان شرایط اطمینان معامله گران خارجی به بازار سرمایه ایران را نیز فراهم کرد.

وی ادامه داد: همچنین پوشش ریسک بنگاه‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های تامین مالی، افزایش بازده دارایی‌ها، تعدیل سریع ساختار جریان نقدی دارایی‌ها و معافیت‌های مالیاتی را می‌توان از مهمترین مزیت‌های راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالای ایران برشمرد.

تفاوت آتی و آپشن

وی در پاسخ به این سوال که معاملات آپشن و آتی چه تفاوتی با هم دارند پاسخ داد: قراردادهای آتی (futures contract) نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد. در این قرارداد فروشنده توافق می‌کند در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که اکنون تعیین می‌کنند به خریدار تحویل دهد که این قرارداد نقش بسیار مهمی را نیز ‌در کنترل ریسک بازی می‌کنند.

تقوی اظهار کرد: اما آپشن (Option)، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به نحوی که خریدار Option، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی و تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.

تقوی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر ارزش Option تاثیر خواهد گذاشت گفت: ارزش Option تابع پارامترهای متعددی از جمله ارزش دارایی پایه از جمله ارز، کالا، نرخ بهره و شاخص سهام است و در این معاملات، قابلیت ها و کاربردهای متنوع و منحصر به فرد به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنترل ریسک سرمایه گذاری و ایجاد سودآوری در شرایط مختلف نوسانات بازار بررسی می شود.

انتهای پیام