- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

کدام صنعت روزهای خوب بورس را در غیاب بانکی‌ها رقم زد؟

اگرچه این روزها بحث بر سر موفقیت نفتی ایران در سایه توافق هسته‌ای داغ است،اما دستاورد اصلی برجام با سرمایه‌گذاری‌های مشترک دراقتصاد کشور حاصل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، سیدعلی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین، درباره رابطه برجام با ایجاد ارزش افزوده در صنایع ایران و بازار سرمایه گفت: ” شاید بسته بودن تعداد زیادی از نمادها در بورس در این روزها باعث دلسردی برخی سهامداران شده ولی برخی اخبار مانند رشد قیمت نفت، رشد محصولات کامودیتی در جهان روزنه‌های امیدواری به بازار سهام باز کرده‌است. خصوصا اینکه رشد بازار سهام در زمان حال یک رشد مداوم است و نه یک رشد هیجانی و در همین رشد های مداوم است که سهامداران می توانند با انتخاب نمادهایی که از اخبار و اطلاعات ارزشمندی برخوردارند، سودهای منطقی ببرند”.

وی افز.د: “در میان گروه های مختلف سهامی در بورس بدون تردید پر بازدیدترین و پر اقبال ترین گروه های سهامی خودروسازان هستند ؛ گروهی که در غیاب و بسته بودن اکثر نمادهای گروه بانکی، مدیریت بازار را به عهده گرفتند تا جایی که با رشد این گروه می توان گفت همه بازار سهام روند رشد متوازنی را به خود می بینند. رشدی که می تواند راهی باشد برای کمک به تولید کننده داخلی و حمایت از تولید ملی با سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولیدی با هر میزان سرمایه در بازار سهام”.

عباسی گفت: “از برجام هم نباید ساده گذشت ؛ شاید بدون غلو، بیشترین تلاش ها حتی قبل از برجام در حوزه خودروسازی آغاز شد تا گام بلندی برای اقتصاد کشور برداشته و مسیری تازه برای دور شدن اقتصاد ایران از وابستگی نفتی نمایان شود. بر همین مبنا خودرو سازهای ایران توانستند اعتماد خودرو سازهای جهانی را جلب کنند تا جایی که مدیران پژو از قبل و بعد از برجام نزدیک به ۲۵ بار برای مذاکره و بررسی طرح ها و ظرفیت های شرکت های خودروسازی ایرانی به ایران سفر کردند و از بین خروارها تفاهم نامه اقتصادی فراونی که هنوز تلاش برای به فرجام رساندن آنها ادامه دارد، خودرو سازان ایرانی بودند که توانستند یک قراردادهای سودمندی پرسود با محوریت منعقدکنند”.

این قرارداد دو بخش مهم داشت یکی آنکه یک شرکت جدید با سرمایه گذاری پژو در ایران به ثبت رسید و دوم آنکه بخشی از تولیدات این کارخانه مشترک باید به کشور های منطقه صادر شود. این محور می تواند آغاز صادرات هدفمند تولیدات شرکتهای خودروسازی ایران به اروپا باشد چراکه این کارخانه به صورت اشتراکی ایرانی اروپایی است و همه تولیدات از استاندارد های اروپا نیز برخوردارند”.

این فعال بازار سرمایه تأکید کرد: “در حال حاضر نفت در خام فروشی بهره خوبی از برجام می برد اما معلوم نیست تا کجا و تا کی ؟ در حالی که زمستان امسال با ورود اولین خودرو مشترک خودروسازان داخلی با پژو می توانیم گرمای بهره برداری از برجام را در اقتصاد ایران بچشیم زیرا برخلاف نفت بدون خام فروشی و از دست دادن منابع غنی انرژی کشور می توانیم با تولیداتی که از ارزش افزوده بسیاری هم برخوردارند بیشترین بهره را از برجام کسب کنیم”.

انتهای پیام