- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

دستاوردهای ایران از «نشست میلیونرها»

ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذار خارجی به سرمایه‌گذاران حاضر در « نخستین اجلاس سرمایه‌گذاری در ایران» معرفی شد. این ماموریت برعهده ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گذاشته شده بود تا جاذبه‌های اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی را در شمال خط استوا تشریح کند. مجری این اجلاس، گروه رسانه‌ای میلیونر آسیا بود. این گروه رسانه‌ای به علت پوشش تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیایی در برنامه تبلیغاتی جذب سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موقعیت جغرافیایی ایران به‌عنوان دروازه ارتباطی بازار منطقه «MENA»، ثبات سیاسی و اقتصادی، امنیت، جاذبه مالیاتی و ظرفیت‌های قانونی، مالی و اعتباری مهم‌ترین دلایل معرفی شده برای جذابیت سرمایه‌گذاری در ایران از سوی ارائه‌دهندگان ایرانی در این اجلاس بود. هرچند از زمان اعلام خبر برگزاری این نشست، برخی از مخالفان با برچسب ایران هسته‌ای با ادعای خطر مالی، قانونی و اعتباری سرمایه‌گذاری در ایران سعی در تحت‌تاثیر قراردادن سرمایه‌گذاران مخاطب این اجلاس داشتند، اما به‌نظر می‌رسد معرفی ظرفیت‌ها و راه‌حل‌های حمایتی، اعتباری و قانونی دولت ایران برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در ایران توانسته باشد تردید سرمایه‌گذاران نسبت به امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را کمرنگ کرده باشد.

اکران جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در کشور میلیونرها

گروه رسانه‌ای میلیونر آسیا (Milionaireasui) 26 اکتبر ۲۰۱۶(۵ آبان ۱۳۹۵) به‌دنبال حمایت و تایید ایران، «نخستین اجلاس سرمایه‌گذاری در ایران» را در سنگاپور برگزار کرد. میلیونر آسیا (Millionaireasia) یک گروه رسانه‌ای منطقه‌ای است که ثروتمندان و سرمایه‌گذاران ایرانی را مخاطب قرار داده ‌است. این گروه رسانه‌ای که مقر اصلی آن در سنگاپور قرار دارد، طی سال‌های اخیر آمار مربوط به بیش از ۱۰۰ هزار میلیونر را در سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، هنگ‌کنگ، چین، ژاپن، هند، امارات متحده عربی، موناکو، روسیه و استرالیا تدوین کرده است. اجلاس میلیونر آسیا با برگزاری سمینارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت برای سرمایه‌گذاران یکی از مهم‌ترین اجلاس سالانه برای سرمایه‌گذاران محلی به‌شمار می‌رود. مجله میلیونر آسیا درحال حاضر شش چاپ محلی در سنگاپور، مالزی، اندونزی، هند، ویتنام و تایوان دارد. مجموع تیراژ این مجله ۶۰ هزار نسخه است و ۳۰۰ هزار نفر از ثروتمندترین افراد آسیا مخاطب این مجله هستند. این اجلاس با توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ایجادشده پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و به‌دنبال معاهده سرمایه‌گذاری دوجانبه بین ایران و سنگاپور در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ برگزار شد.

تصویر جذاب سرمایه‌گذاری در ایران

اقتصاد ایران دارای پایه‌های قوی است و پیش‌بینی می‌شود طی ۵ سال آینده با میانگین نرخ سالانه ۴ تا ۶ درصد رشد خواهد کرد. ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و دروازه اصلی ورود به بازار کشورهای مستقل مشترک‌المنافع محسوب می‌شود که بازاری ۳۸۰ میلیون نفری ایجاد می‌کند. ایران هم اکنون دومین اقتصاد بزرگ منطقه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، با تصویب قانون حمایت از سرمایه‌گذار خارجی و تلاش سیستم بانکداری ایران برای تطبیق سریع‌تر با استانداردهای جهانی، برخی از مخاطرات مطرح شده در مورد سرمایه‌گذاری در ایران مرتفع شد. در این اجلاس رئیس‌کل بانک مرکزی و سفیر ایران در سنگاپور، به معرفی ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذار خارجی پرداختند. این دو مقام مسوول، جاذبه‌های ژئوپلیتیک، اهمیت ایران در ترانزیت بین‌المللی، ثبات سیاسی، وضعیت امن در عین بی‌ثباتی منطقه، حمایت قانونی از سرمایه‌گذار خارجی، پیش‌بینی رشد اقتصادی بالا،شرایط بازار کار و منابع غنی مواد آلی و معدنی را به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران به سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در این اجلاس معرفی کردند.

بازتاب نمایش ایران در ویترین میلیونرها

«نخستین اجلاس سرمایه‌گذاری در ایران» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آسیایی و بین‌المللی داشته است؛ به‌طوری‌که پیش از برگزاری این اجلاس اکثر رسانه‌های مطرح آسیایی درمورد برگزاری آن اطلاع‌رسانی و برنامه‌ها و سخنرانان را معرفی کردند. از جمله این رسانه‌ها می‌توان به روزنامه سنگاپوری«Deal Street Asia»، روزنامه«Asia Biz News» و سایت آمریکایی«News Wire» اشاره کرد. این اجلاس پس از برگزاری نیز بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و روزنامه‌های منطقه‌ای سخنان ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان را پوشش دادند.
هرچند در حاشیه این اجلاس، عده‌ای با برچسب خطر ایران هسته‌ای به مخالفت با برگزاری این اجلاس و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران پرداختند، اما به‌نظر می‌رسد تصویر معرفی شده از ایران در این اجلاس برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب بوده است تا جایی که رئیس‌کل بانک مرکزی سنگاپور در دیدار با همتای ایرانی خود، زمینه‌های مساعد همکاری‌های بانکی با ایران را مدنظر قرار داد. هرچند از زمان اعلام برنامه برگزاری این نشست، مخالفان ایران هسته‌ای، تحرکاتی را به‌منظور لغو این اجلاس انجام دادند، اما این موضوع چندان مورد توجه سرمایه‌گذارانی قرار نگرفت که برای شنیدن مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، پای صحبت مقامات بانکی اعزامی از ایران نشسته بودند.
این گروه با انتشار یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز آسیا نسبت به خطرات جدی قانونی، مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری در ایران هشدار داده بودند، اما به‌نظر می‌رسد معرفی ارائه شده در مورد راه‌حل ایران در برخورد با این مخاطرات احتمالی بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به دور از واقعیت بودن ادعاهای این گروه متقاعد کرده باشد. به‌نظر می‌رسد با تضمین دولت ایران به سرمایه‌گذار خارجی، نگاه یکسان حمایتی به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی،تضمین خروج سرمایه و پذیرفتن دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی در قالب قانون حمایت از سرمایه‌گذار خارجی که مفاد آن از سوی مقامات بانکی ایران برای سرمایه‌گذاران شرکت‌‌کننده در این اجلاس تشریح شد، نگرانی ناشی از تهدیدات قانونی و اعتباری مطرح شده در پارازیت‌های برگزاری این اجلاس از بین رفته باشد.
از سوی دیگر با توجه به جاذبه‌های مالیاتی معرفی شده و ارائه برنامه استانداردسازی سیستم بانکداری ایران، تردید سرمایه‌گذاران آسیایی نسبت به تهدیدات مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری در ایران کمرنگ شده است. نشریه «Strait Times» سنگاپور با پوشش خبر برگزاری این اجلاس ضمن معرفی ظرفیت‌های جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی ایران بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری ایرانی جذاب توصیف کرد. این نشریه با مثبت ارزیابی کردن شرایط اقتصادی ایران به سرمایه‌گذاران آسیایی توصیه می‌کند که با احتیاط نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. این نشریه شرکت‌هایی را که در گذشته در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند را نسبت به سرمایه‌گذاری مجدد در ایران مشتاق توصیف کرد و با سخنان وزیر صنعت،معدن وتجارت این کشور در زمان انعقاد توافق‌نامه دو جانبه ایران و سنگاپور، پذیرفتن حکمیت بین‌المللی در صورت بروز اختلاف نظر از سوی ایران را گامی مهم در جذب اطمینان سرمایه‌گذاران توصیف کرد.
با توجه به مولفه‌های بسیار سمت جذاب سرمایه‌گذاری در ایران، برگزاری این‌ گونه نشست‌ها در معرفی فرصت‌ها و جذب سرمایه‌گذار خارجی بسیار موثر خواهد بود. هر چند به‌نظر می‌رسد، ظرفیت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در ایران برای توجیه اقتصادی بودن فعالیت اقتصادی در ایران توجیه‌کننده باشد، اما با توجه به برخی اخبار منتشر شده در رابطه با شرایط ایران از سوی برخی خبرگزاری‌ها و گروه‌ها، احتمال نگرانی سرمایه‌گذار خارجی از تهدیدات سرمایه‌گذاری در ایران بالا است بنابر این ضمن معرفی چهره واقعی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران باید برنامه تبلیغاتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های قانونی، مالی و اعتباری موجود برای رفع این‌گونه نگرانی‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد