با ابلاغیه بانک مرکزی، مؤسسات پس‌انـداز و تسهیلات مسکن تشکیل می‌شود تا یک گوشه از بار تأمین مالی این بازار کساد را بر دوش بگیرند.

مالیات بر عایدی مسکن

با ابلاغیه بانک مرکزی، مؤسسات پس‌انـداز و تسهیلات مسکن تشکیل می‌شود تا یک گوشه از بار تأمین مالی این بازار کساد را بر دوش بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از همشهری، مؤسساتی که به گفته حسین عبده‌تبریزی بیشتر برای واحدهای مسکونی ارزان و میان‌قیمت تاسیس می‌شوند و طبعا تسهیلات اعطایی آنها هم سقف دارد و چندان کلان نیست. این نهادهای تأمین مالی بخش مسکن قرار است با مجوز بانک مرکزی، به‌طور اختصاصی در مناطق جغرافیایی مشخص ایجاد شوند و از طریق جذب پس‌اندازهای خرد و اعطای تسهیلات مسکن، به تأمین مالی این حوزه بپردازند.

به‌نظر می‌رسد در شرایطی که بازار مسکن ایران در سال‌های اخیر سنگین‌ترین رکود تاریخی را در هر دو حوزه عرضه و تقاضا تجربه می‌کند، مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن به‌عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی به کمک این بازار فرستاده شده‌اند تا شاید گشایشی ایجاد کنند. طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، میزان صدور پروانه‌های ساختمانی از سوی شهرداری‌های کشور و ساخت مسکن در سال ۹۴نسبت به سال ۸۹حدود ۵۰درصد کاهش داشته است و از دیگر سو سهم بخش مسکن و ساختمان از کل وام شبکه بانکی در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۴‌ماه نخست امسال نیز نصف شده و از ۱۷ درصد به ۸.۱۳ درصد رسیده است.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تأمین مالی، در این شرایط راه‌اندازی این مؤسسات توسط بانک مسکن و با تأیید بانک مرکزی حرکت مثبتی قلمداد می‌شود. حسین عبده‌تبریزی می‌افزاید: مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات چیزی شبیه صندوق پس انداز مسکن که متقاضی پول خود را در آن سپرده می‌کند بعد از مدتی با استفاده از اصل پول خود و تسهیلاتی که صندوق به او می‌دهد، مسکن مورد نظر خود را می‌خرد با این تفاوت که این مؤسسات در یک محیط جغرافیایی اختصاصی، مثل یک استان و برای پروژه‌‌های خاص پول و سپرده جمع می‌کنند.

عبده‌تبریزی با یادآوری تجربه ایجاد مؤسسه پس‌انداز و وام مسکن در دوران پیش از انقلاب و اجرای پروژه اکباتان، می‌گوید: متقاضی با سپرده‌گذاری در مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات از همان ابتدا می‌داند که قرار است چه مسکنی و در چه جایی خریداری کند اما در صندوق‌های پس انداز مسکن لزوما اینگونه نیست و متقاضی هنگام آماده شدن تسهیلات و شاید پیش از آن یک واحد مسکونی را خریداری می‌کند و تسهیلات دریافتی را در ازای وجه خرید آن پرداخت می‌کند. به گفته این کارشناس بازار مسکن، هدف این مؤسسات جدید، کمک به متقاضی خرید واحد مسکونی است و گرچه می‌توانند در کوتاه‌مدت به تولید نیز کمک کنند اما هدف اصلی آنها تقویت طرف تقاضاست.

از دیگر سو عبده تبریزی می‌گوید: نظر وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن این است که مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن را برای واحدهای مسکونی ارزان و میان قیمت تاسیس کنند که طبعا رقم‌ تسهیلات آنها هم سقف خواهد داشت و چندان بزرگ و کلان نخواهد بود و از این نظر در حد خودشان می‌توانند مثبت باشند. البته مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: ایجاد این مؤسسات به‌معنای حل تمام مسائل تأمین مالی بازار مسکن نیست بلکه هر کدام از ابزارهای ایجاد شده در این بازار قدری کارایی دارد.

به گفته عبده‌تبریزی، تاسیس این مؤسسات باید با پشتوانه قوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معتبر باشد و اشخاص برای تاسیس چنین مؤسساتی باید موافقت بانک‌ها و مؤسسات مالی را جلب کنند. همچنین این اقتصاددان بهبود وضعیت نظارتی مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن بر پروژه‌های ساختمانی را یکی دیگر از مزایای آنها عنوان می‌کند که برای صرف منابع در همان پروژه طراحی شده زمینه‌سازی می‌کند و راه را بر تکرار اتفاقاتی مانند برخی تعاونی‌های حاضر در مسکن مهر که وجوه دریافتی را در طرح‌های مورد نظر مصرف نکرده بودند، می‌بندد.

جزئیات تصمیم بانک مرکزی
بانک مرکزی با هدف توسعه و تعمیق نظام تأمین مالی بخش مسکن در مناطق مختلف کشور و با استناد به تکلیف مقرر در ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۷) «قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» مصوب هیأت وزیران، «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» را تدوین و ابلاغ کرد که براساس آن، مؤسسات‌ پس‌انداز و تسهیلات مسکن پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی، در چارچوب مفاد دستورالعمل مزبور می‌توانند با جذب سپرده و اعطای تسهیلات مسکن در یک استان مشخص فعالیت کنند. طبق مفاد این ابلاغیه، حداقل سرمایه لازم برای تأسیس و فعالیت مؤسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن در تهران مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال و در سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز ۳۰۰میلیارد ریال است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=85411
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جزئیات تشکیل مؤسسات مالی مسکن
جزئیات تشکیل مؤسسات مالی مسکن
جزئیات تشکیل مؤسسات مالی مسکن
جزئیات تشکیل مؤسسات مالی مسکن
جزئیات تشکیل مؤسسات مالی مسکن