مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تا کنون ۷۶ طرح در ۲۷ کشور توسط این بانک اجرا شده و پس از حذف تحریم ها تقاضا برای اجرای طرح های بیشتری داشته ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: تا کنون ۷۶ طرح در ۲۷ کشور توسط این بانک اجرا شده و پس از حذف تحریم ها تقاضا برای اجرای طرح های بیشتری داشته ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، علی صالح آبادی در گردهمایی صادرکنندگان و تشکل های صادراتی کشور گفت: تسهیلات بانک توسعه صادرات منجر به اجرای ۷۶ طرح خدمات فنی، مهندسی در ۲۷ کشور شده است.
به گفته وی، بانک توسعه صادرات به عنوان تنها اگزیم بانک کشور با عاملیت صندوق توسعه ملی، به طرح های صادراتی تسهیلات ارزی پرداخت می‌کند.
دکتر صالح آبادی افزود: از سوی دیگر سرمایه در گردش صادراتی نیز به صورت ارزی و ریالی و اعتبار خریدار به شرکت های صادرات خدمات فنی مهندسی تعلق می گیرد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به تخصیص تسهیلات به صادرات خدمات فنی، مهنسی بیان کرد: معمولا پروژه ای خارج از کشور در مناقصه ای برنده می شود یا دولت خارجی به شرکت های ایرانی پروژه ای را اعطا می کنند، در این شرایط بانک توسعه صادرات تسهیلاتی به شرکت های خدمات فنی مهندسی ارائه می کند که دولت کشور مورد نظر متعهد بازپرداخت تسهیلات است.
وی در خصوص طرح های اجرا شده توسط بانک توسعه صادرات اظهار کرد: تا کنون ۷۶ طرح در ۲۷ کشور توسط این بانک اجرا شده و پس از حذف تحریم ها تقاضا برای اجرای طرح های بیشتری داشته ایم. صالح آبادی با اشاره به تنظیم ال سی توسط این بانک گفت: تنظیم ال سی و اعطای خطوط اعتباری به بانک‌های خارجی در قالب ریفاینانس برای خرید محصولات ایرانی، خدمات بانکی مانند صدور حوالجات و ضمانت نامه ها نیز دیگر خدمات این بانک است که تاثیر زیادی در توسعه صادرات دارد.
صالح آبادی درباره اعطای تسهیلات ریالی بیان کرد: تسهیلات ریالی از منابع موجود در بانک توسعه صادرات و منابع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی که در اختیار بانک قرار می‌گیرد به مشتریان ارائه می شود. ۲ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۵ به بانک ها اعطا می شود که بخشی از این اعتبار توسط بانک توسعه صادرات تخصیص داده می شود، این بانک نیز تسهیلات صادراتی با نرخ های مصوب از سوی صندوق توسعه ملی یعنی ۱۶ درصد برای بخش غیر کشاورزی و ۱۴ درصد برای بخش کشاورزی به صادرکنندگان ارائه می کند.
وی افزود: شایان ذکر است بانک توسعه صادرات تنها به منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک اکتفا نمی‌کند، صادرکنندگانی هستند که نیاز به منابع قابل توجه ریالی دارند اما منابع بانک و صندوق توانایی ارائه تسهیلات ندارد، بنابراین بانک توسعه صادرات از طریق بازار سرمایه می توان تامین منابع را (به صورت ریالی) در اختیار این شرکا قرار دهد، شرکت تامین سرمایه زیر مجموعه بانک آماده انتشار اوراق صکوک و مشارکت در بورس اوراق و انتشار اوراق سلف استاندارد در بورس کالا برای شرکت های متقاضی است.
مدیر عامل بانک توسعه صاردات در خصوص ارائه خدمات در راستای توسعه پروژه های داخلی و خارجی اظهار کرد: تامین منابع پروژه های داخلی که محصولات صادراتی تولید می کنند از سوی صندوق توسعه ملی است، اما در خصوص پروژه های خارجی موضوع اعتبار خریدار پیش رو است، منابع بانک در این خصوص کافی نیست چرا که اعتبار لازم برای تامین مالی این پروژه ها بسیار بالا است اما این موضوع نیز از طریق اعتبار خریدار قابل حل است.
صالح آبادی افزود: اعتبار خریدار صرفا از سوی بانک توسعه صادرات در اختیار مشتریان قرار می گیرد، تسهیلات صندوق توسعه ملی در این خصوص دو ساله است در حالی که هیچ پروژه‌ای در این مدت قابلیت اجرا و بازپرداخت ندارد، لذا رایزنی هایی با این صندوق مبنی بر افزایش طول مدت این تسهیلات به ۸ سال انجام شده است.
وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات آمادگی ارائه خطوط اعتباری برای خرید کالای ایرانی دارد، کشور روسیه در شرایط فعلی یک اولویت است، در این زمینه نیز شرکت صادراتی با مشارکت بانک‌های کشاورزی، توسعه صادرات و توسعه تعاون در حال شکل گیری برای صارداتی هدفمند به این کشور است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان به تخصیص یارانه ۲۲ میلیارد تومانی از سوی سازمان توسعه تجارت اشاره کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=80408
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک توسعه صادرات تسهیلات ارزی می‎دهد
بانک توسعه صادرات تسهیلات ارزی می‎دهد
بانک توسعه صادرات تسهیلات ارزی می‎دهد
بانک توسعه صادرات تسهیلات ارزی می‎دهد
بانک توسعه صادرات تسهیلات ارزی می‎دهد