تاریخچه بانکداری به شیوه نوین در ایران از اوایل سال ١٣٠٠ هجری شمسی به دلیل ضرورت های اقتصادی و سیاسی آغاز شد.

تاریخچه بانکداری به شیوه نوین در ایران از اوایل سال ١٣٠٠ هجری شمسی به دلیل ضرورت های اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجایی که نخستین بانک های ایرانی تا حدودی با حمایت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از این رو به غیر از عدّه قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانک ها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پول های نقد خویش را در خانه نگهدارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، تاریخچه بانک صادرات ایران به طوری که براساس آمار منتشره در سال ١٣٣٠ (هجری شمسی) «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ١١ درصد آن در اختیار بانک ها و ٨٩ درصد مابقی آن در پستو های منازل و صــندوقچه‌ های شـخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است.

سرمایه اولیه بانک

بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی و به صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١۵ شهریورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمایه اولیه ٢٠ میلیون ریال که پرداخت نیمی از آن هم با تعهد پرداخت نیمی دیگر، قابل پذیرش اداره ثبت شرکتها با شماره ٣٨٣٣ تاسیس شد.

این سرمایه با خرید ٧۶ سهم توسط دو نفر از اعضای هیأت مؤسسان بانک و سرمایه گذاری بقیه اعضای هیأت مدیره تأمین گردید و سهامداران با واگذاری سفته به هیأت مدیره تعهد نمودند ۵٠ درصد بقیه تعهد خود را از محل سود سالیانه پرداخت نمایند. بنیانگذاران بانک صادرات با درک صحیح شرایط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند شروع به کار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانک های قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی ازاهداف اولیه بانک صادرات بود.

بانک صادرات ایران از بدو تأسیس، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جدایی ناپذیر لاینفک و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است (customer is the king)» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی دهد.

اولین شعبه خارج از کشور این بانک در سال ١٣۴٠ در هامبورگ آلمان تأسیس و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند.

هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است.

بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن بیش از ٢٩٠٠ شعبه فعال و باجه در اختیار دارد، این بانک که از سال ١٣٧٩ ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینه‌های تعداد حساب‌های الکترونیکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و پایانه های فروش، تعداد کارتهای الکترونیکی صادره، تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جایگاه ممتازی به خود اختصاص داده است.

خصوصی شدن بانک

بانک صادرات ایران پس از انقلاب ، در سال ١٣۵٨ در اجرای مصوبه مجلس ، “ملی” اعلام گردید و پس از ٣٠ سال در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در ١٩ خردادماه سال ١٣٨٨ به جرگه بانک‌های خصوصی پیوست و با کد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

خصوصی شدن و تغییر در مالکیت بانک به منزله نقطه عطفی در جایگاه حقوقی و مدیریتی بانک بوده و زمینه ساز تحولات اساسی در راستای چابک تر شدن، خلق ارزش افزوده و داشتن نقش مؤثرتر در اقتصاد ایران گردید.

امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی و بورسی کشور با بهره‌مندی از بیش از ۶ دهه تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری اسلامی می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی، سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقا بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و نقش مؤثری را در آبادانی، پیشرفت و توسعه میهن اسلامی ایفا نماید.

وظایف بانک

بانک صادرات در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر قوانین ذی ربط ، مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی و سایر مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با اخذ مجوز های لازم، مجاز به انجام فعالیت هایی چون قبول سپرده ، صدور گواهی سپرده عام و خاص، ارائه چک و خدمات مرتبط با آن طبق قانون صدور چک، انجام عملیات بین بانکی، انجام عملیات اعتباری مصرح در قانون عملیات بانکی بدون ربا و آیین نامه های مربوطه، ارائه انواع ابزارهای پرداخت می باشد .

همچنین دریافت، پرداخت ، نقل و انتقال وجوه ریالی و ارزی، انجام امور نمایندگی به منظور جمع آوری وجوه، انواع قبوض خدمات شهری، ودایع و …، گشایش انواع اعتبار اسنادی و صدور انواع ضمانت نامه، ارائه خدمات بانکی الکترونیکی از جمله صدور انواع کارت های الکترونیکی ( کارتهای خرید ، کارت اعتباری ، کیف پول الکترونیکی و … )، قبول و نگهداری اشیاء گرانب ها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان، انجام عملیات ارزی نظیر خرید و فروش ارز ، انتقال ارز ، دریافت و اعطای تسهیلات ارزی و حواله‌های ارزی و. .)، خدمات مربوط به وجوه اداره شده، تضمین بازخرید اوراق بهادار صادره اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی و …. از جمله وظایف این بانک محسوب می شود.

ارایه تسهیلات به خریداران محصولات شرکت های تولیدی

بانک صادرات به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای سیاست های دولت مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی مبتلا به رکود ، طراحی را در این زمینه با عنوان «طرح حمایت از تولید » ارایه می کند .

دراین طرح بانک به عنوان حلقه واسط بین دو حلقه فروشنده محصول تولیدی (فاقد تقاضا برای خرید محصولات تولیدی خود ) و خریدار ( که فاقد نقدینگی می باشد ) قرار گرفته تا از سویی نقدینگیمورد نیاز خریدار برای خرید محصولات تولیدی شرکت ها فراهم شود و از سوی دیگر با تزریق وجوه نفد به شرکت های مذکور امکان تولید مستمر برای آنها فراهم گردد .

طرح ارسال پیامک قبل از برگشت چک

این طرح برای مشتریان قبل از گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به علت کسر موجودی چک های متعلق به بانک صادرات ایران که به حساب شخص واگذار می شوند، اجرا می شود.

به این ترتیب که چنانچه حساب مشتری مانده کافی جهت تامین وجه چک را نداشته باشد ، پیامکی به او مبنی بر عدم کفایت موجودی ارسال و فرصتی برای تکمیل موجودی فراهم می گردد.

جلب رضایت مشتریان با ایجاد خدمتی متمایز از سایر بانک ها (این خدمت تنها در باک صادرات ایران ارایه می شود) ، فراهم نمودن فرصت تامین وجه برای دارندگان حساب قرض الحسنه جاری که به هر دلیل نسبت به تامین وجه چک اقدام نکرده اند ، جلوگیری از مشکلات مرتبط با صدور گواهینامه عدم پرداخت وجه چک و رفع اثر برای مشتریان .

سپهر کارت خانواده

این برنامه در راستای اصول مشتری مداری و ارائه خدمات نوین به مشتریان و با توجه به ابزارهای جدید برای پرداخت های مبتنی بر کارت های الکترونیکی و فرهنگ سازی در زمینه مدیریت نقدینگی خانواده محصول «سپهر کارت خانواده » طراحی شده است .

برقراری امکان مدیریت نقدینگی برای سرپرست خانواده جهت هر یک از اعضا ، برقراری امکان ارتباط چند کارت الکترونیکی به یک حساب ، برقراری امکان اعمال محدودیت در انجام تراکنش های مالی به صورت ماهانه برای هر فرد دارنده کارت، انحصاری بودن رمز هر یک از سپهر کارت ها ، رعایت حداکثر امنیت حساب اصلی به دلیل عدم امکان رویت و دسترسی به مانده حساب اصلی توسط دارندگان سپهر کارت های خانواده و …از جمله مزیت های این کارت محسوب می شود.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=80404
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات
گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات
گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات
گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات
گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی در بانک صادرات