Idea Bank کشور لهستان توانست با راه‌اندازی ناوگانی از اتومبیل‌های مجهز به دستگاه خودپرداز و خود دریافت که به‌وسیله موبایل‌های هوشمند فراخوانی می‌شوند، رویکرد نوینی را در پدیده بانکداری موبایلی به ارمغان آورد.

محمدرضا بابائی: Idea Bank کشور لهستان توانست با راه‌اندازی ناوگانی از اتومبیل‌های مجهز به دستگاه خودپرداز و خود دریافت که به‌وسیله موبایل‌های هوشمند فراخوانی می‌شوند، رویکرد نوینی را در پدیده بانکداری موبایلی به ارمغان آورد.
این بانک از خودروهای برقی BMW i3 به همراه دستگاه خودپرداز تعبیه شده در آن‌ها و سیستم ناوبری ماهواره‌ای برای برقراری ارتباط بین اپلیکیشن بانکی و اتومبیل‌ها استفاده کرده است. شرکت‌های تجاری و حتی کارآفرینان می‌توانند با وارد کردن زمان و مکان دلخواه ارائه خدمت، این خودروها را رزرو و حتی مکان فعلی آن‌ها را نیز در نقشه مشاهده کنند.

این بانک پیش از اینکه بتواند خدمت نوآورانه خود را عملیاتی سازد، با استفاده از تحقیقات میدانی توانست به این نکته دست یابد که از هر سه کسب‌وکار در لهستان یکی از آن‌ها با استفاده از پول نقد تراکنش‌های خود را انجام می‌دهد و دوتای دیگر هم از پول نقد و هم از روش‌های پرداخت متنوع دیگر استفاده می‌کنند. در این تحقیق مشخص شد حدود ۸۰درصد از افراد مبالغ خود را در ساعات انتهایی فعالیت شعب شخصاً به بانک می‌آورند که باعث اتلاف وقت و هزینه خواهد شد. بیش از این مشخص گردید که تجمع پول نقد حاصله از کسب‌وکار این دسته از افراد در ساعات پایانی روز و پس از زمان کاری بانک‌ها به دست می‌آید که وجود یک کانال مطمئن و امن برای واریز به‌حساب و برداشت از حساب وجوه نقد افراد در ساعات پایانی روز بسیار مهم است. با استفاده از دانش به‌دست‌آمده از تحلیل رفتار کسب‌وکارها، اتومبیل‌های مجهز به دستگاه خودپرداز و خوددریافت روانه خیابان‌های این کشور شدند. اولین اتومبیل در خیابان‌های ورشو شروع به فعالیت کرد و سوخت تجدیدپذیر برقی این خودروها نشانی از ایفای مسئولیت اجتماعی این بانک و خدمت به جامعه است.

به نظر بنده در این ایده، بانک تمرکز خود را معطوف به جمع‌آوری وجوه نقد راکد از مشتریان کرده است و مؤسسه و یا بانک‌های ایران که ممکن است ازنظر زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر ماهواره چندان قوی نباشند، دستگاه‌های ATM خود را بر اساس تناسبی از زمان و تعداد تراکنش بهینه‌سازی نمایند. به‌طور مثال در صبح‌ها، مکان‌های پر تراکنش شناسایی و اتومبیل در آنجا حضور داشته باشد و در بعدازظهر در مکان‌های دیگر مانند بازار تهران و در شب‌ها نیز در امکانی که فضاهای تفریحی و رستوران‌های بیشتر وجود دارند منتقل گردد و یا حتی راهکار فراخوانی اتومبیل بر اساس تماس صوتی برقرار نمایند.

 

ideabank-bmw-i3-index-3-way2pay-94-07-18ideabank-bmw-i3-index-2-way2pay-94-07-18ideabank-bmw-i3-index-1-way2pay-94-07-18

 

 

*کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=70959
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

با موبایلتان بی‌ام‌دبلیو را برای انجام کارهای بانکی احضار کنید
با موبایلتان بی‌ام‌دبلیو را برای انجام کارهای بانکی احضار کنید
با موبایلتان بی‌ام‌دبلیو را برای انجام کارهای بانکی احضار کنید
با موبایلتان بی‌ام‌دبلیو را برای انجام کارهای بانکی احضار کنید
با موبایلتان بی‌ام‌دبلیو را برای انجام کارهای بانکی احضار کنید