اولین تفاهم‌نامه «خدمات مدیریت دارایی»، بین گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ، و با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منعقد شد.

تسهیلات گیرندگان

اولین تفاهم‌نامه «خدمات مدیریت دارایی»، بین گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید از شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ، و با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منعقد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، با بیان اینکه سیستم بانکی و بودجه دولت به شدت با محدودیت منابع مواجه است و امکان تامین مالی پروژه‌های عمرانی از این دو محل تقریباً غیرممکن است، گفت: ما در وزارتخانه مصمم هستیم با همکاری بانک مسکن و بازار سرمایه، انواع طرح‌ها در حوزه ساخت و توسعه شهرهای جدید، طرح‌های آزادراهی، فرودگاهی و حمل و نقلی را به کمک روش خدمات مدیریت دارایی، تامین مالی کنیم.
آخوندی، مجموع ارزش اراضی شهری و دارایی‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی را هزاران میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: متاسفانه این حجم دارایی عظیم و نجومی، از بهره‌وری مناسبی در سال‌های اخیر برخوردار نبوده است که در این زمینه شرکت مدیریت سرمایه «آباد» ماموریت دارد زمین‌های خام در شهر جدید پردیس را به عنوان دارایی بالقوه وزارتخانه که منابع قابل استحصال محسوب می‌شود، از محل انتشار اوراق مشارکت، به سمت اجرای پروژه‌ها هدایت کند. پروژه‌‌هایی که بخشی از آنها روی همین اراضی انجام می‌شود، بعد از بلوغ قیمتی، به فروش می‌رسد و امکان بازپرداخت اصل و فرع منابع نقد حاصل از فروش اوراق، فراهم می‌آید.
وزیر راه و شهرسازی، استفاده از این روش نوین را در شفا‌ف‌سازی بازار مستغلات و جلوگیری از فساد در این بازار، موثر دانست.
محمدهاشم بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن نیز اعلام کرد: در شرایط کنونی ظرفیت تسهیلات دهی بانک‌ها به خاطر سه نوع آسیب «مطالبات معوق، حجم بالای دارایی‌های منجمد یا همان دارایی سمی و همچنین بدهی دولت به نظام بانکی»، به شدت محدود است و از آن طرف، دولت سال‌هاست که فقط نیم‌نگاهی به سرمایه بانک‌ها دارد به طوریکه ما به التفاوت سرمایه موثر (جریان نقد) بانک مسکن به عنوان موتور تامین مالی بخش مسکن با ۷۶ سال سابقه ، سرمایه آن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک محاسبه شده است که در عمل جریان نقد قابل دسترسی سریع، محسوب نمی‌شود.خوشبختانه ظرفیت هایی در قانون رفع موانع تولید داریم که برای انتشار انواع ابزارهای بدهی ظرفیت گسترده ای را فراهم می کند تا بتوانیم تامین مالی گسترده ای را از طریق بازار بدهی ها داشته باشیم.
وی افزود:در سال های گذشته بانک مسکن یک مجموعه سرمایه گذاری داشته که با یک ساماندهی مناسب تبدیل به گروه مالی بانک مسکن جهت ارایه خدمات تکمیلی بازار پول و سرمایه شد.خدماتی متشکل از تامین سرمایه ،لیزینگ،کارگزاری ،بیمه و خدمات نظارتی و وصول که امیدواریم از این طریق بانک مسکن نقشی اثربخشی در خدمت رسانی توسعه ای ایفا نماید.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه اخیراً بانک مسکن در رتبه‌بندی بانک‌ها توسط بانک مرکزی، سومین بانک با اهمیت سیستمی در کشور، معرفی شد، بار دیگر بر ضرورت توسعه‌ای شدن این بانک و فراهم شدن بستر و شرایط لازم برای این تبدیل، تاکید کرد و گفت: به موجب تفاهم نامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بین گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، بانک مسکن آمادگی دارد در فاز اول، اراضی شهر جدید پردیس و سپس سایر دارایی‌های ملکی وزارت راه و شهرسازی را مدیریت کند و بواسطه آنها، نقدینگی مورد نیاز این وزارتخانه برای فعالیت‌های عمرانی را مهیا نماید.
محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه بخش مسکن پیشران خروج کل اقتصاد از رکود محسوب می‌شود، گفت: بررسی اعداد و ارقام صنایع مختلف بورسی و گزارش مجامع شرکت‌ها از انباشت موجودی و افزایش در حساب‌های دریافتنی حکایت دارد که پیامد این وضعیت به شکل ناتوانی بانک‌ها در وصول مطالبات‌شان، بروز کرده و باعث تشدید چرخه معیوب اقتصادی شده است.
رئیس سازمان بورس تصریح کرد: در صنعت سیمان و فولاد، انبار کارخانه‌ها مملو از محصولات شده و علت آن، رکود ساختمانی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن است. از آن طرف، در ۴ تا ۵ رشته صنعتی که بیش از ۸۰ درصد تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار دارد، شاهد بحران نقدینگی شده‌اند و اکنون کلیدی‌ترین مسئله، استفاده از روش‌های غیر از راهکار متعارف برای تامین مالی بخش مسکن جهت خروج سریعتر از رکود است. در این مسیر، ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی همچون صندوق زمین و ساختمان و همچنین «خدمات مدیریت دارایی»، راه وصول رونق را کوتاه می‌کند.
مصطفی ازگلی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن نیز در این مراسم، با بیان اینکه تامین مالی اصولاً از دو روش متعارف (مبتنی بر منابع مالی درونی) یا راهکار جامع (اتکاء به ظرفیت‌های اقتصادی) انجام می‌شود، شیوه جدید خدمات مدیریت دارایی را در قالب روش دوم معرفی کرد که برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ مقیاس کاربری دارد.
وی گفت:در این روش، خدمات مالی منعطف و در عین حال پیچیده، برای رفع نیاز منحصر به فرد شرکت‌ها و طرح‌هایی که با ابزارهای موجود مرتفع نمی‌گردد، ارایه می‌شود.
ازگلی تاکید کرد:گروه مالی بانک مسکن در نظر دارد دارایی‌هایی که ارزش اقتصادی دارند اما بازارپذیر نیستند را مدیریت کند. هدف در این روش، پیشبرد اهداف وزارت راه و شهرسازی است.

شایان ذکر است ، این تفاهم‌نامه برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس به امضاء رسید و در قالب آن شرکت مدیریت سرمایه «آباد» به عنوان یک نهاد زیرمجموعه گروه مالی بانک مسکن، تاسیس شد تا با ساز و کار بازار سرمایه، اراضی دولتی واقع در شهر جدید پردیس را در خدمت مالی اجرای طرح‌های عمرانی بگیرد.
براین اساس شرکت مدیریت سرمایه «آباد»، ماموریت دارد به پشتوانه زمین‌های تحت مالکیت شرکت عمران شهرهای جدید در پردیس، تا سقف ۱۰۰هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکت در بورس منتشر کند و با فروش اوراق به سرمایه‌گذاران خُرد، منابع نقد و قابل دسترس را در اختیار متولیان اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر جدید پردیس قرار دهد.
گفتنی است این زمین‌ها در گذشته، برای پیشبرد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، به صورت مستقیم به فروش می‌رسید یا با پیمانکاران تهاتر می‌شد و این روش مانع از بهره‌برداری بهینه از ارزش افزوده اراضی دولتی می‌شد اما با تفاهم مشترک بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی، گروه مالی بانک مسکن با مدیریت این اراضی و هدایت دارایی‌های ملکی دولت به بازار سرمایه، بدون آنکه زمین‌های دولت را بفروش برساند، از ظرفیت بالقوه آنها در جهت سرازیر کردن بخشی از نقدینگی فعالان بورس به سمت پروژه‌های عمرانی استفاده موثر خواهد کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=68688
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

امضای تفاهم‌نامه خدمات «مدیریت دارایی» در بانک مسکن
امضای تفاهم‌نامه خدمات «مدیریت دارایی» در بانک مسکن
امضای تفاهم‌نامه خدمات «مدیریت دارایی» در بانک مسکن
امضای تفاهم‌نامه خدمات «مدیریت دارایی» در بانک مسکن
امضای تفاهم‌نامه خدمات «مدیریت دارایی» در بانک مسکن