به محض امضای توافق هسته‌ای، یک هیأت ١٠٠ نفره از آلمان میهمان تهران شد تا مقدمات امضای قراردادهای همکاری اقتصادی و صنعتی میان دو کشور را فراهم کند.

با توافق تاریخی میان ایران و ۶ قدرت جهانی درباره مسائل هسته‌ای، ایران به‌عنوان اقتصادی که به تازگی به جامعه جهانی بازگشته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، روزنامه شهروند نوشت: بر همین اساس به محض امضای توافق هسته‌ای، یک هیأت ١٠٠ نفره از آلمان میهمان تهران شد تا مقدمات امضای قراردادهای همکاری اقتصادی و صنعتی میان دو کشور را فراهم کند. اما توجه جدی سرمایه‌گذاران خارجی به این‌جا ختم نمی‌شود چراکه اخبار دیگری از گسیل هیات‌هایی اقتصادی از سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، هند و لهستان نیز به گوش می‌رسد که طی روزهای آینده وارد تهران می‌شوند.
مقامات ایرانی نیز در راس یک هیأت متشکل از حدود ٧٠ شرکت با استفاده از فرصت به دست آمده روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته (١ و ٢ مرداد) برای شرکت در کنفرانس دو روزه تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و اتحادیه اروپا به وین رفتند که در آن تجار، صنعتگران و مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اتریش، فرانسه، انگلستان، آلمان و سایر کشورها حضور داشتند.محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد خزایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اکبر کمیجانی معاون رئیس‌کل بانک مرکزی و زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل ازجمله مقامات ایرانی شرکت‌کننده در این کنفرانس بودند.
قراردادهای جدید ۲‌میلیارد دلاری ایران
در این کنفرانس محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد ایران در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و اروپا در وین گفت: کشورش مذاکرات با برخی شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران را تکمیل کرده است. او دراین‌باره افزود: ما اخیرا شاهد بازگشت سرمایه‌گذاران اروپایی به کشور هستیم. برخی از این مذاکرات انجام شده و ما با مجوزها و حمایت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری خارجی موافقت و آنها را صادر کرده‌ایم. خزایی بدون نام بردن از شرکت‌های خارجی یا ارایه جزییات بیشتر گفت: «حتی طی چند هفته گذشته ما با انجام پروژه‌هایی به ارزش بیش از ٢‌میلیارد دلار با شرکت‌های اروپایی منعقد کرده‌ایم.»

ایران بازار یک دهه قبل نیست
یکی دیگر از مقاماتی که در این کنفرانس حاضر شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. به گفته او، ایران خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آماده می‌کند و علاقه‌مند به مذاکره و انعقاد موافقتنامه‌های تجاری با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهاست. در همین زمینه قوانین و مقررات در مورد سرمایه‌گذاری خارجی و درخصوص مالکیت توسط سرمایه‌گذاران خارجی اصلاح شده است. او در ادامه سخنانش اشاره کرد ایران همان بازار یک دهه پیش نیست و به علت پیشرفت در توانایی‌های فنی، دیگر علاقه‌مند به واردات یک طرفه کالا و ماشین‌آلات نیست.
نعمت‌زاده دراین‌باره افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک تجارت دو طرفه و همچنین همکاری در طراحی، مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و صادرات است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در صنعت خودرو تولید اتومبیل‌های سواری و تجاری و طراحی ساخت و تولید قطعات مختلف با توجه به استانداردهای جهانی یک بخش کلیدی از هدف‌های ما را تشکیل می‌دهد. قصد داریم تا‌ سال ٢٠٢۵ میلادی ٣‌میلیون خودرو تولید کنیم که یک‌سوم آن صادر شود. می‌خواهیم خودرویی تولید کنیم که تحت برندهای جهانی باشد و در این زمینه به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با قطعات‌سازان هستیم.
امضای ۵٠ پروژه نفتی و گازی تا ٢٠٢٠
از سوی دیگر امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت نیز در این کنفرانس اعلام کرد: رونمایی از نسل جدید قراردادهای بیع متقابل ایران تا سه ماه دیگر انجام می‌شود.
زمانی‌نیا دراین‌باره افزود: در مدل تازه قراردادهای نفتی برخی نقص‌ها و مشکلات پیشین برطرف شده و منافع کوتاه و بلندمدت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. این قراردادها ٢٠ تا ٢۵ساله خواهد بود. به عبارت دیگر، این قراردادهای جدید طولانی‌تر از مهلت قراردادهای بیع متقابل و هزینه خدمات شرکت‌های بزرگ بین‌الملی نفت و گاز که در پروژه‌های این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌‌پردازد. هم اکنون ایران حدود ۵٠ پروژه نفت و گاز به ارزش ١٨۵‌میلیارد دلار مشخص کرده و امیدوار است که قراردادهای این پروژه‌ها را تا‌ سال ٢٠٢٠ میلادی امضا کند.

هندی‌ها به دنبال میدان «فرزاد ب»
این درحالی است که قرار است به‌زودی تیم اقتصادی و نفتی هند به منظور گفت وگو با برخی مقام‌های نفتی و اقتصادی کشور با هدف پرداخت بدهی ۶,۵‌میلیارد دلاری و توسعه میدان گازی فرزاد «ب» به تهران بیایند.
پالایشگاه‌های هندی ۵۵‌درصد پول‌های نفتی ایران را طی سال‌های تحریم از فوریه ٢٠١٣ پرداخت نکرده‌اند ولی ۴۵‌درصد بقیه با ارز روپیه و از طریق بانک دولتی (UCO) پرداخت کرده‌‌اند که ایران کالاهای ضروری از آنها خریداری کرده است. از سوی دیگر با حصول توافق ایران و گروه ١+۵ و امکان لغو تحریم‌ها، هند مجددا تلاش می‌کند تا امتیاز توسعه این میدان گازی با ظرفیت ١٢,٨ تریلیون فوت مکعب که در ‌سال ٢٠٠٨ توسط شرکت اُ ان‌جی‌سی ودیش کشف شد، را دریافت کند.
رقابت لهستان برای سرمایه‌گذاری در ایران
همچنین جانوسز پیچوسینسکو وزیر اقتصاد لهستان با اشاره به سفر خود در ماه سپتامبر به تهران همراه با ۶۰ فعال اقتصادی گفت: پیشنهادات ما (به ایران) رقیب پیشنهادات دیگر شرکای اروپایی خواهد بود. لهستان باید با کشورهایی نظیر آلمان برای ورود به بازار ایران رقابت کند. در همین حال، رامین مهمانپرست، سفیر ایران در لهستان نیز ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های لهستانی در بازار ایران فعالیت کنند. صادرات لهستان به ایران به دلیل تحریم‌های غرب در ‌سال ٢٠١۴ به ٣۴,٩‌میلیون یورو رسید، درحالی‌که واردات از ایران نیز ٢٢.۴‌میلیون یورو شد.

شرکت‌های اروپایی در راه تهران
معاون وزیر نیرو با تأکید بر این‌که محدودیتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنعت برق ایران وجود ندارد، از ورود چندین شرکت اروپایی برای مذاکره به تهران تا چند روز آینده خبر داد.
هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مذاکرات برقی با چندین شرکت بزرگ آلمانی به منظور مشارکت در صنایع برق و انرژی ایران، گفت: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد یک کارگروه مشترک شرایط برای آغاز همکاری‌ها با شرکت‌های معتبر آلمانی در صنعت برق کشور فراهم شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام این‌که در شرایط فعلی هیچ‌گونه محدودیتی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع برق و انرژی ایران وجود ندارد، تصریح کرد: به استثنای کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسد، ورود سرمایه‌گذاران سایر کشورها به صنعت برق و انرژی ایران آزاد است.
فلاحتیان با تأکید بر این‌که از هر پیشنهادی که منافع ملی کشور و صنعت برق را تأمین کند، استقبال می‌کنیم، تأکید کرد: امکان همکاری‌ها با شرکت‌های آمریکایی در صنایع برق و انرژی در صورتی که شرایط منطقی را برای همکاری ارایه کنند، وجود دارد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=66558
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جذب ٢‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران طی چند هفته
جذب ٢‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران طی چند هفته
جذب ٢‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران طی چند هفته
جذب ٢‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران طی چند هفته
جذب ٢‌میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران طی چند هفته