رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات گوشت بوفالو به کشور گفت: این محصول اواخر سال گذشته به مقدار خیلی ناچیز در حدود ۸۰۰ تن از هند و فقط برای تولید فرآورده های گوشتی وارد شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات گوشت بوفالو به کشور گفت: این محصول اواخر سال گذشته به مقدار خیلی ناچیز در حدود ۸۰۰ تن از هند و فقط برای تولید فرآورده های گوشتی وارد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، مهدی خلج با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانجات تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود افزود: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشد ، در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار بر اساس ارزیابی ها و نیاز سنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.
وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران ، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.
خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی گفت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا ، نروژ و برزیل قرار دارد بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست .
وی افزود: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است این انگل در دام های کشور خودمان نیز دیده می شد و بر اساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این اظهارات غیر تخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری هاست.
خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و علاوه بر نظارت های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می شود.
وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآوردهای گوشتی حرارت دیده مصرف می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه ای ۳۰ ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.
خلج گفت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه ای کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می شود و در کشتارگاهها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاهها توزیع و عرضه می شود.
وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور امانت دار موازین سلامت و بهداشت در سطح ملی و بین المللی است بنابراین فرآورده هایی که وارد و یا صادر می شود با تایید این سازمان است .
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سال گذشته سال عطف توجه این سازمان به برخورد منطقی و سختگیرانه برای اعمال موازین بهداشتی برای واردات مواد خوراکی و همچنین اعمال موازین سختگیرانه برای صادرات محصولات بوده است.
خلج افزود:‌ باور ما این است که اگر بخواهیم بخش صادرات غیر نفتی رونق گیرد باید به گونه ای عمل کنیم که بازارهای جهانی به کالای ما اعتماد کنند و سلامت مصرف کنندگان را تامین کنیم .
وی گفت: در ۹ ماه ابتدای سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بیش از ۲۲ هزار مورد مجوز بهداشتی برای صادرات کالاها و محصولات خام دامی صادر کرده است .
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=60503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بوفالوهای هندی در راه ایران
بوفالوهای هندی در راه ایران
بوفالوهای هندی در راه ایران
بوفالوهای هندی در راه ایران
بوفالوهای هندی در راه ایران