نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک

رضا قربانی*

 

احتمالا باید دل خوش و خجسته‌ای داشته باشیم اگر در بین کاندیداهای ریاست جمهوی بگردیم و ببینیم کدام یک در مورد بانکداری الکترونیک چه می‌گویند. کاندیداها یک سر دارند و هزار سودا و فرصت حرف زدن در مورد همه چیز را ندارند. البته کاندیداها درباره همه چیز حرف می‌زنند. هر چند که درباره بعضی‌ چیزها حرف نمی‌زنند. مثلا درباره بانکداری الکترونیک. فقط ولایتی در برنامه‌ای که برای فضای مجازی منتشر کرده و زیر عنوان بهره­‌گیری از قابلیت‌های فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفاف­سازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور اعلام کرده: بهره­‌گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات به­ویژه قابلیت‌های دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در جهت اصلاح ساختارها و برنامه­پذیر کردن اقتصاد کلان کشور.

این حرفی که در این برنامه آمده مطابق باقی بخش‌های برنامه بسیار کلی است و نمی‌توان درباره کیفیت برنامه اظهارنظری کرد. البته به نظر می‌رسد که این انتظار در صنف فعالان بانکداری و به خصوص بانکداری و پرداخت الکترونیک احساس نمی‌شود که هیچ کدام از کاندیداها درباره این حوزه صحبت کنند. معدود صحبت‌هایی هم که در این سال‌ها شده بیشتر مبتنی بر این فلسفه بوده که بانک‌ها دزد هستند و خون مردم را در شیشه کردند. صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد درباره بانک‌ها را همه به یاد دارند. در این دوره هم سعید جلیلی چند بار از بانک‌ها انتقاد کرده است. او می‌گوید که سیستم‌های وام‌دهی بانک‌ها ایراد دارد و چند نفر خاص بخش اعظمی از وام‌های پرداخت نشده بانک‌ها را در اختیار دارند.

هفته‌ گذشته هم مناظره پر حرف و حدیث نامزدهای ریاست جمهوی در زمینه اقتصاد برگزار شد و اشاره‌ای به برنامه آنها در زمینه بانک‌ها نشد. حرف‌هایی کلی مانند استقلال بانک مرکزی توسط عارف زده شد. اما هیچ کدام از کاندیداها اعلام نکردند که چه برنامه‌ای دارند. کاندیداهایی هم اعلام می‌کنند که ظرف مدت زمان محدودی اقتصاد ایران را متحول خواهند کرد اما ردی از برنامه‌های آنها در زمینه بانکداری یافت نمی‌شود.

واقعیت این است که بانک‌ها در ایران امروز دو نقش در اقتصاد دارند: هم خودشان به بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و هم نقش مهمی در توسعه دیگر صنایع دارند. بنابراین اگر کسی بخواهد تحولی جدی در اقتصاد ایران ایجاد کند چاره‌ای ندارد جز این که برنامه روشن و دقیقی برای بانکدارهای ایرانی داشته باشد. همین طور لازم است که برای بانکداری و پرداخت الکترونیک برنامه روشن و دقیقی داشته باشند. نگاه تزئینی به بانکداری الکترونیک یک نگاه کاریکاتوری است که متاسفانه به انداز کافی رواج یافته است. بانکداری و فناوری‌های نوین بانکداری کمک بسیار زیادی به تسهیل مبادلات تجاری و توسعه اقتصاد می‌کنند. اما اگر بخواهیم از کلمه بانکداری الکترونیک به عنوان یک کلمه زیبا برای استفاده دز مستندات سود ببریم این برای هیچ کس فایده نخواهد داشت.

راه پرداخت

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=6010
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک
نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک
نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک
نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک
نامزدهای ریاست‌جمهوری و بانکداری الکترونیک