رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از اطلاعات بانکی برای حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت نقدی یارانه‌ها استفاده نمی‌کند.

۱۱۶با اینکه با مصوبه جدید دولت تمامی اطلاعات یارانه بگیران دراختیار دولت قرار می‌گیرد. رئیس کل بانک مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. ظاهراً دستیابی به اطلاعات حسابهای بانکی تأثیر بدی بر دارندگان حساب بانکی خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، در این میان برخی از سپرده گذاران بانکی تاکید دارند که مبلغی را برای دریافت وام بویژه خرید مسکن سپرده گذاری کرده‌اند که با رویکردی که دولت دنبال می‌کند یا باید از دریافت یارانه انصراف دهند یا از خرید مسکن با دریافت وام انصراف دهند. بویژه اینکه این رویکرد سبب می‌شود بسیاری از خانوارهایی که از محل سود سپرده‌های بانکی ارتزاق می‌کنند در یک دوراهی بزرگ قرار گیرند. این نگرانی مردم درحالی است که معاون وزیر اقتصاد ثبت نام در مرحله جدید دریافت یارانه را به معنای اجازه دولت برای سرکشی به حسابهای بانکی مردم می‌داند که رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارد «به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد». مساله سرکشی به حسابهای بانکی ماه‌هاست که به صورت یکی از راه‌های شناسایی گروه‌های درآمدی و راستی آزمایی در فرمهای خوداظهاری مطرح است؛ این روزها دولت بصراحت اعلام کرده، اگر مردم نسبت به ثبت نام دریافت یارانه نقدی اقدام کنند، این اجازه را به دولت داده‌اند که نسبت به سرکشی حساب‌های بانکی و اطلاعات اقتصادی آنها اقدام کنند.
واکنش سیف
این موضوع از زبان معاون وزیر اقتصاد هم مطرح شد، آنجا که شاپور محمدی به مخاطبان برنامه پایش گفت: اگر در این مرحله ثبت نام انجام شود، عملاً این اجازه به دولت داده می‌شود که نسبت به مشاهده اطلاعات اقتصادی و حسابهای مردم اقدام کند. پس از اما و اگرهای فراوان درباره چرایی و چگونگی سرکشی به حسابهای بانکی، سیف، رئیس کل بانک مرکزی به خاطر جلوگیری از آثار منفی این اقدام در نظام بانکی و نگرانی از خروج سپرده‌های مردم از بانکها سکوت خود را شکست و در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات بانکی افراد و سپرده گذاران نظام بانکی در تشخیص پرداخت یارانه‌ها در مرحله دوم هدفمندی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: «به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد ضمن آنکه چنین موضوعی در هیچ زمانی نیز حتی مطرح هم نبوده است. اطلاعات بانکی سپرده گذاران نظام بانکی کشور جزو اطلاعات محرمانه آنهاست و در این گونه موارد مورد بهره برداری قرار نخواهد گرفت.»
در این میان معاون وزیر اقتصاد هم گفت: هیأت ویژه رسیدگی به شکایتهای افرادی که ثبت نام کرده، اما یارانه به آنها تعلق نگرفته‌ است تشکیل می‌شود.
اجازه بدهند سرکشی می‌کنیم
وی با اعلام اینکه تمام افرادی که در دور جدید ثبت نام کرده و توسط دولت برای دریافت یارانه نقدی تأیید شوند، از اردیبهشت ماه یارانه دریافت می‌کنند، افزود: تکمیل فرم خوداظهاری به معنای اجازه مردم به دولت برای سرکشی به حسابها و دارایی‌های شخصی‌ آنها محسوب می‌شود.
وی افزود: دولت در سرکشی به حسابها و دارایی‌های شخصی مردم ملاحظات جدی دارد و مادامی که مردم اجازه ندهند، دولت وارد اطلاعات اقتصادی آنها نخواهد شد، مگر اینکه خود مردم با تکمیل فرم خوداظهاری این اجازه را به دولت بدهد.
محمدی با اشاره به استثنائاتی که ممکن است در میان خانوارها به وجود بیاید، گفت: شاید بعضی از خانواده‌ها درآمد ماهیانه خوبی داشته باشند، اما به دلیل خرج‌های دیگر مانند داشتن یک بیماری صعب‌العلاج در خانواده هزینه‌هایی بالا داشته باشند و یا مسایلی شبیه این که امکان وجود آن در خانواده‌های مختلف بالاست. از این‌رو دولت سعی می‌کند در تخصیص یارانه نقدی به این استثناها توجه کند. وی افزود: البته اگر مردم نسبت به تصمیم دولت مبنی بر اختصاص‌یافتن یا نیافتن یارانه به خود شکایتی داشته باشند نیز یک هیأت رسیدگی در درون دولت این شکایتها را بررسی خواهد کرد.
محمدی تأکید کرد: دولت به هیچ عنوان قصد ندادن یارانه را ندارد، بلکه تنها با توجه به مسایل قانونی عمل می‌کند که طبق قانون بودجه سال ۹۳ تنها نیازمندانی که خود را متقاضی اعلام کنند، می‌توانند یارانه بگیرند و دولت نیز با توجه به این قانون عمل خواهد کرد. به هرحال سرکشی دولت به حسابهای بانکی یارانه بگیران در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که براساس قانون، این کار بدون اجازه قوه قضائیه امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر، بانکها جز در موارد مشکوک (مرتبط با پولشویی)، حق نقض تعهد رازداری مشتریان خود و افشای اسرار و اطلاعات بانکی نزد اشخاص ثالث قانونی را ندارند. دراین میان موضوع تجسس و سرکشی در حسابهای بانکی مردم نگرانی هایی را ایجاد کرده است و ادامه این روند به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی و بانکی‌ها می‌تواند منجر به خروج سپرده های مردم از بانکها و حرکت آنها به سمت بازارهای سوداگرانه شود، این در حالی است که طی چند ماه اخیر بانکها تلاشهای بسیاری برای جذب سپرده های بانکی به عمل آورده بودند.
نرخ سود بانکی که پیش از زمستان سال گذشته طی چند سال تقریباً روال ثابتی را طی می‌کرد و بانکها تغییری در نرخ سود سپرده های خود نمی دادند، ناگهان با تغییرات عمده ای مواجه شد و بانکها نرخ های سود جذابی را برای سپرده های بانکی خود اعلام می‌کنند. با این حال، تجسس در حسابهای بانکی افراد در دور اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز مطرح بود، اما بانکها عملاً با این کار مخالفت و مقامهای بانکی مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام کردند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=59504
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اجازه بهره‌برداری از اطلاعات بانکی مردم را نمی‌دهیم
اجازه بهره‌برداری از اطلاعات بانکی مردم را نمی‌دهیم
اجازه بهره‌برداری از اطلاعات بانکی مردم را نمی‌دهیم
اجازه بهره‌برداری از اطلاعات بانکی مردم را نمی‌دهیم
اجازه بهره‌برداری از اطلاعات بانکی مردم را نمی‌دهیم