رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: زمینه های سرمایه گذاری طلا در سال جدید کمرنگتر می‌شود و از طرف دیگر حجم خرید‌ها متناسب با شرایط و نیاز افراد صورت خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: زمینه های سرمایه گذاری طلا در سال جدید کمرنگتر می‌شود و از طرف دیگر حجم خرید‌ها متناسب با شرایط و نیاز افراد صورت خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، محمد کشتی آرای در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهارکرد: زمانی نرخ اونس جهانی طلا دستخوش تغییرات شدید می‌شود که نشانه‌هایی از بحران همچون جنگ و درگیری‌های داخلی در دنیا ایجاد شود، اما با توجه به اینکه دنیا به سمت بهبود وضعیت اقتصادی خود پیش می‌رود سال آینده امید به عدم تغییر ناگهانی بازار جهانی طلا وجود دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر نباید به راحتی از تغییرات قیمت نفت در بازارهای جهانی گذر کرد زیرا تغییرات قیمت نفت بر شاخص‌های بورس و قیمت طلا تاثیرگذار است. اگر در سال آینده شوک در بازار نفت که احتمال آن در پی کاهش شدید قیمت در سال جاری افزایش یافته، رخ دهد قیمت طلا و روند بازار طلا در ایران و دنیا بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما نباید فراموش کرد که قیمت سکه با توجه به هزینه تولید و ضرب در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

او معتقد است: در سال آینده سکه تنها دارای بعد مصرفی خواهد بود و دیگر نگاه سرمایه‌گذاری از آن به معنی آنکه سودی عاید فرد کند، برداشته می‌شود. البته این گفته به آن معنی نیست که سکه برای ذخیره‌سازی خریداری نخواهد شد.

کشتی آرای با اشاره به اینکه به طور متوسط سالانه ۱۱۰ تن طلا در صنعت کشور تولید می‌شود که در سال جاری این میزان به ۳۰ درصد در پی کاهش میزان مصرف، کاهش‌ یافته و پیش‌بینی می‌شود حجم تولید طلا در همین حدود برای سال آینده متغیر باشد،تاکید کرد: پیش‌بینی بر آن است با توجه به شرایط جامعه و اقتصاد سبک تولید و عرضه مصنوعات طلا به سمت کالاهای رقابت‌پذیر سوق پیدا کند، در حال حاضر کارگاه‌های تولید از شرایط رکود و کسادی بازار استفاده مناسب کرده و به سمت تولید کالای کیفی و صادراتی برای حضور پرقدرت در سال آینده رفته‌اند.
او تصریح کرد: حجم تولید طلا در کشور برای صادرات و کالای صادراتی در حالی افزایش خواهد داشت که مصرف داخلی در پی رکود بازار آنچنان تغییری نداشته باشد. همچنین نباید از سیاست‌های بانک مرکزی و گمرک کشور در راستای صادرات طلا غافل شد زیرا این موضوع بر روند و حجم صادرات تاثیرگذار خواهد بود.

این فعال در رابطه با میزان ارزآوری صادرات طلا، یادآور شد: در سال جدید با توجه به شرایط رکود در بازارهای بین‌المللی میزان ارزآوری صادرات غیرنفتی به واسطه صادرات طلا افزایش خواهد یافت، در حال حاضر طلای ایران به بازارهای خلیج‌فارس ورود کرده که با توجه به حضور در نمایشگاه‌های مختلف و آشنایی مصرف‌کنندگان اروپایی، آسیای میانه و شمال آفریقا پیش‌بینی می‌شود سال آینده حضور قابل توجهی در بازارهای جدید داشته باشیم.

کشتی آرای گفت: رفتار‌شناسی مردم برای نوع خرید و حضور در بازارهای طلا و سکه تا حدودی اجباری است زیرا فرهنگ و سنت مردم ایرانی به‌گونه‌ای است که در مراسم و جشن‌ها به ویژه مراسم ازدواج طلا هدیه می‌دهند و باید مراسم ازدواج با طلا پشت سر گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر با توجه به تجربه و آگاهی چند وقت اخیر مردم از شرایط بازار بعید است تا افراد برای سرمایه‌گذاری به بازار سکه و طلا بازگردند، گفت: سال ۱۳۹۴ را نیز می‌توان سال ترک بدلیجات و طلاهای دست‌دوم نامید، زیرا افراد فکر و نگرش جدیدی نسبت به صرف پول خود دارند.

او افزود: در حال حاضر مردم به‌گونه‌ای پول‌های خود را صرف می‌کنند که در آینده نگرانی و پشیمانی در راستای عیار، ارزش و ضرر و زیان عاید آن‌ها نشود، طلای دست‌دوم شاید در نگاه اول برای خانواده‌ها دارای سود در پی عدم پرداخت اجرت باشد اما در بین طلاهای دست‌دوم، طلای بی‌کیفیت وجود دارد که پایین بودن عیار برخی طلاهای دست‌دوم نیز آفت اقتصاد خانواده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا بازار طلا و سکه متاثر از بازار دیگری است، گفت: بازار طلا و سکه متاثر از بازار مسکن است زیرا خانواده‌ها در وهله اول به دنبال رفع نیازهای اولیه خانوار همچون غذا، پوشاک و مسکن هستند، از این رو با تحرک در بازار مسکن در سال ۹۴، بازار طلا نیز دچار افزایش تقاضا خواهد شد.

او مصرف‌کنندگان را در دو بخش دانست و بیان کرد: در حال حاضرمصرف کنندگان به دو بخش مصرف‌کننده طلا و جواهر تقسیم می‌شود که مصرف‌کننده طلا مصرف‌کننده جواهر نیست و عکس این موضوع نیز صادق است، با توجه به گفته‌های گذشته می‌توان مدعی شد مردم با توجه به دیدی که از بازار طلا و سکه دارند و آینده شخصی خود برای خرید طلا یا جواهر اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رسم ایرانی‌ها مبنی بر خرید جواهر برای عروس، در سال ۹۴ انتظار می‌رود با توجه به میزان ازدواج حجم خرید جواهر در کشور تا حدودی رشد داشته باشد اما به طور کلی حجم تقاضا برای طلا بیش از جواهر خواهد بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=59176
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟