برای اصلاح نرخ سود به شدت نیازمند حمایت بانک مرکزی هستیم که در درجه اول نرخ تورم انتظاری توسط بانک مرکزی اصلاح شود و در درجه دوم موسسات بی مجوز ساماندهی شوند تا اختلالی در زمینه ارائه نرخ سود بانکی ایجاد نکنند.

اخبارپول – مریم ابونیا: مدیرعامل بانک ملی گفت: اگر بانک‌ مرکزی اطمینان بدهد که نرخ تورم ثابت خواهد ماند نرخ سود بانکی را کاهش خواهیم داد.

عبدالناصرهمتی در پاسخ به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir)درخصوص چشم‌انداز آتی کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور اظهار داشت: اگر نرخ تورم ثابت باشد می‌توان نرخ سودی جدودا ۱۹درصد را برای سپرده‌های بانکی پیش‌بینی کرد.
وی ضمن انتقاد از نرخ بالای سود بانکی تاکید کرد: زمانی که نرخ سود سپرده ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۱۹ درصد، نرخ سود حقیقی ۶ درصد است و این در حالی است که نرخ سود حقیق در دنیا بیش از ۲ درصد نیست.
همتی در ادامه اظهارداشت: باید نرخ سود را با توجه به نرخ تورم سالانه تعیین کرد. هرچند زمانی که نرخ تورم ۴۰ درصد هم بود ما نرخ سود بانکی ۲۰ درصد را درنظر گرفته بودیم.
وی ادامه داد: برای اصلاح نرخ سود به شدت نیازمند حمایت بانک مرکزی هستیم که در درجه اول نرخ تورم انتظاری توسط بانک مرکزی اصلاح شود و در درجه دوم موسسات بی مجوز ساماندهی شوند تا اختلالی در زمینه ارائه نرخ سود بانکی ایجاد نکنند.
مدیرعامی بانک ملی در ادامه سخنانش در رابطه با بیمه نامه اعتباری گفت: من زمانی هم که در بیمه مرکزی فعالیت می‌کردم برای ارائه این نوع بیمه نامه مخالفت بسیاری کردم اما متاسفانه بعضی واحدهای بیمه‌ای بدون ابلاغ بیمه مرکزی بیمه نامه اعتباری برای وام بانکی را اجرا کردند که متاسفانه منجر به مشکلاتی همچون ماجرای شهرام جزایری شد.
وی ادامه داد: ارائه بیمه نامه اعتباری به صورت گروهی قابل قبول است اما به صورت انفرادی خیر.
همتی تصریح کرد: هر نوع تسهیلاتی هم قابل بیمه شدن نیست چراکه نیازی نیست هم بیمه نامه صادر شود هم متقاضی وثیقه ارائه کند.
وی در ادامه سخنانش گفت: فشارهای زیادی در مدت زمان حضورم در بانک ملی از جاهای مختلف به غیر از دولت، وارد شد ولی دین به دولت و مردم باعث شد تا در مقابل این فشارها ایستادگی کنم و به دلیل همین ایستادگی‌ها هم اکنون بانک ملی روی ریل حل مشکلات قرار گرفته است.
همتی همچنین به تعیین تکلیف ۴۱۰ بنگاه تولیدی نیمه کاره که تسهیلات دریافتی آنها معوق شده بود اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۸۰ واحد صنعتی تملیکی نیز داشتیم که با صاحبان آنها صحبت کرده ایم و ۲۰ تا ۳۰ واحد تعیین تکلیف شده اند و بقیه نیز یا به صاحبان اصلی آنها برگردانده می شود یا به کسانی که قدرت مدیریت آنها را داشته باشند واگذار خواهند شد.
وی از پرداخت ۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه تا ۱۵ اسفندماه در بانک ملی خبر داد و افزود: در ۶ ماه گذشته ۳۱۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که حداقل یک سوم کل پرداختی های نظام بانکی در این زمینه است.
همنتی با اشاره به مشکلاتی که پس از بروز فساد سه هزار میلیاردی برای بانک ملی ایجاد شده بود گفت: این پرونده لطمات زیادی از لحاظ برند و اعتبار به بانک ملی زد و مشکلات بسیاری را برای مدیران این بانک ایجاد کرد ولی در دولت جدید با یک اراده قوی کار را در این بانک برای رفع مشکلات شروع کردیم و هم اکنون نیز خیلی از مشکلات رفع شده است و سال ۹۴ سال بسیار خوبی برای بانک ملی خواهد بود.
وی همچنین از واگذاری گروه ملی فولاد به این بانک بابت بدهی اعتبارات اسنادی گروه آریا خبر داد و گفت: قرارداد واگذاری این گروه با حضور معاون دادستان تهران و بازماندگان مه آفرید امیرخسروی به امضا رسیده است.
همتی در خصوص این که آیا مشکلات بانک ملی در پرونده گروه آریا به پایان رسیده است یا خیر، افزود: شروع خوبی در این پرونده داشته‌ایم که در نتیجه آن گروه ملی فولاد به بانک ملی منتقل می‌شود.
وی همچنین با اشاره به بدهی برخی از شرکت های گروه آریا به شعب بانک ملی اظهار داشت: این بدهی ها ربطی به پرونده موسوم به سه هزار میلیاردی ندارد که آن بدهی‌ها هم پس از این که اموال مه آفرید آزاد شد و در اختیار وکلا یا بازماندگان وی قرار گرفت که تعیین تکلیف خواهد شد.
وی با بیان این نکته که مطالبات معوق بانک ملی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بوده که عمده آن مشکوک الوصول بوده است، اظهار داشت: به صورت جدی با بدهکاران مذاکره و بسیاری از آنها را تعیین تکلیف، وصول، تمدید یا تحکیم وثیقه کرده ایم و هم اکنون مطالبات غیرجاری بانک ملی به ۹۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.
همتی به فروش املاک مازاد و تملیکی بانک ملی در سال گذشته، دو برابر سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سال ۹۳ وضعیت شعب ارزی بانک که در سال ۹۲ منفی بوده مثبت شده است. ضمن این که در زمینه اصلاح سیستم های آی تی بانک نیز که چندسالی دچار مشکلات جدی شده بود کارهای اساسی انجام شده است.
مدیرعامل بانک ملی با اشاره به این نکته که بانک ملی سال ۹۳ را با روند مثبتی به پایان خواهد رساند، ادامه داد: این بانک به روزهای اوج خود برگشته است.

 

ملی

ملی1

 

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=58277
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مدیرعامل بانک ملی شرایط کاهش نرخ سود را اعلام کرد
مدیرعامل بانک ملی شرایط کاهش نرخ سود را اعلام کرد
مدیرعامل بانک ملی شرایط کاهش نرخ سود را اعلام کرد
مدیرعامل بانک ملی شرایط کاهش نرخ سود را اعلام کرد
مدیرعامل بانک ملی شرایط کاهش نرخ سود را اعلام کرد