شش موسسه مالی غیرمجاز حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در اختیار دارند که ۱۵.۱ درصد از کل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می‌گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: شش موسسه مالی غیرمجاز حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در اختیار دارند که ۱۵.۱ درصد از کل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir) ، اکبر کمیجانی در چهارمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانک‌داری و تولید اظهارداشت: خوشبختانه در ۱۵ ماه گذشته سیاست‌های پولی به سمتی حرکت کرده که انضباط بر آن کاملا حاکم شده و توانسته‌ایم با معضل تورم و رکود به طور همزمان مقابله کنیم.
کنترل رشد نقدینگی، سالم‌سازی ترکیب رشد نقدینگی، هدایت منابع نقدی به سمت تولید و افزایش سرمایه در گردش، همچنین تقویت توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها از مهم‌ترین اقداماتی بود که کمیجانی بعنوان اهم اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی ۱۵ ماه گذشته در حوزه پولی و بانکی اعلام کرد.
قائم مقام بانک مرکزی در توضیح انتقادات نسبت به کمبود نقدینگی در اقتصاد، افزود: باید توجه داشت که سهم عمده مشکلات واحد‌های تولیدی مربوط به طرف عرضه اقتصاد است نه نقدینگی تنها، بنابراین باید گفت که در این میان مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه سرمایه‌ای، عدم دسترسی به تکنولوژی تولید مناسب و بهره‌وری پایین تولید در عدم تقویت و رشد مناسب بخش‌های تولیدی که سهم عمده‌ای در اقتصاد دارد بی‌تقصیر نبوده است.

نقدینگی ۶۷۰ هزار میلیارد تومان شد
وی با تاکید براینکه برخلاف انتظارات و انتقادات مطرح شده سیاست‌های پولی انقباضی نبوده، بلکه انبساطی همراه انضباط است، تصریح کرد: حجم نقدینگی در پایان آبان‌ماه سال جاری از ۶۷۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۶.۳ درصد افزایش دارد.
کمیجانی گفت: رشد نقدینگی در چند سال اخیر در مسیری قرار داشته که از ۴.۵ درصد در سال ۱۳۸۹ به منفی ۰.۳ در سال ۱۳۹۰ و منفی ۷.۹ در سال ۱۳۹۱ رسیده، اما در سال ۱۳۹۲ این روند مثبت شده و به ۷.۹ و در نهایت در آبان‌ماه امسال به ۹.۷ رسیده که نشان‌دهنده‌ی رشد مثبت نقدینگی برخلاف تصورات و انتقادات نسبت به کمبود آن است.
به گفته قائم مقام بانک مرکزی، نسبت عمق مالی در ایران در مقایسه با سایر اقتصاد‌های در حال توسعه در سطح مناسب و حتی بهتری قرار دارد. بنابراین وضعیت نسبت نقدینگی به تولید ناخالص ملی در کشور از شرایط خوبی برخوردار است.

میزان تسهیلات پرداختی بانک ها تا آبان امسال اعلام شد
کمیجانی در ارتباط با حجم تسهیلات‌دهی بانک‌ها در هشت ماهه نخست امسال گفت: شبکه بانکی در این مدت ۲۰۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته که سهم سرمایه در گردش از این رقم بیش از ۶۰ درصد بوده است و این در حالی است که سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته حدود ۴۶ درصد بود.سهم سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن از تسهیلات دریافتی به حدود ۷۹.۹ درصد رسیده که نسبت به دوره‌های قبل با رشد همراه است.
قائم مقام بانک مرکزی در ادامه با انتقاد از فشار به بانک‌ها در مقابل تامین مالی در اقتصاد افزود: برخلاف اغلب کشورهای دنیا که عمده‌ی منابع از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود در کشور ما بخش اعظم مسئولیت تامین مالی اقتصاد برعهده شبکه بانکی است. در سال ۱۳۹۰ حدود ۹۲ درصد، در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۸۸.۸ درصد و در سال گذشته بالغ بر ۸۸ درصد تامین مالی اقتصاد ایران از طریق بازار پول انجام شده است.

معوقات بانکی زیاد شد
وی در ارتباط با معوقات بانکی با بیان اینکه مطالبات معوق و رشد آن از مهم‌ترین مسائل پیشروی شبکه بانکی است به گونه‌ای که تا پایان آبان‌ماه امسال میزان معوقات بانکی به حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: تسهیلات تکلیفی که به دوش بانک‌ها قرار گرفته، بدهی دولت به سیستم بانکی و اوراق مشارکت شرکت‌های دولتی از دیگر مسائل پیش‌روی شبکه بانکی است.
کمیجانی به نقش مخرب موسسات مالی غیرمجاز در بازار پولی و مالی نیز اشاره ای داشت و ادامه داد: با وجود این‌که آمار دقیقی از موسسات پولی و اعتباری غیرمجاز وجود ندارد و حتی تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز به‌طور دقیقی روشن نیست، اما همین کافی است که بگوییم شش موسسه مالی غیرمجاز حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در اختیار دارند که با وجود این‌که ۱۵.۱ درصد از کل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می‌گیرد، اما به تنهایی می‌تواند نقش برهم زننده‌ای در بازار پولی داشته باشد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=53482
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سپرده‌گذاری ۹۴هزار میلیارد تومانی مردم در ۶ موسسه غیرمجاز
سپرده‌گذاری ۹۴هزار میلیارد تومانی مردم در ۶ موسسه غیرمجاز
سپرده‌گذاری ۹۴هزار میلیارد تومانی مردم در ۶ موسسه غیرمجاز
سپرده‌گذاری ۹۴هزار میلیارد تومانی مردم در ۶ موسسه غیرمجاز
سپرده‌گذاری ۹۴هزار میلیارد تومانی مردم در ۶ موسسه غیرمجاز