سرپرست بانک سرمایه با تاکید براینکه ۵۰-۶۰ درصد معوقات این بانک تا هفته های آتی وصول خواهد شد، گفت: نگرانی از تحقیق و تفحص مجلس نداریم.

سرپرست بانک سرمایه با تاکید براینکه ۵۰-۶۰ درصد معوقات این بانک تا هفته های آتی وصول خواهد شد، گفت: نگرانی از تحقیق و تفحص مجلس نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir‬) به نقل از تسنیم، شهاب الدین غندالی در خصوص وضعیت بانک سرمایه به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان سال ۷۴ تاسیس و قرار شد ۵ درصد از حقوق و مزایای فرهنگیان به این حساب واریز شود، البته در همان زمان مقرر شد تا دولت نیز مبلغی را معادل رقم واریزی فرهنگیان به این صندوق واریز کند تا صرف فعالیت های اقتصادی شود.
وی ادامه داد: براساس برآوردها اگر فردی از سال تاسیس تاکنون که معادل ۱۸ سال و ۷ ماه است حق عضویت خود را پرداخت کرده باشد این رقم معادل دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. در صورتی که این فرد در مهر ماه سال جاری بازنشسته شده باشد می تواند از صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دریافت کند بنابراین بازده این صندوق بیش از ۲۴ درصد است که بازدهی بالاتراز بازار طلا و سرمایه است.
غندالی با اشاره به تاریخچه تاسیس بانک سرمایه، گفت: این بانک با سرمایه ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در سال۸۴ تاسیس شد، هرچند ۷۳.۵ درصد سهام این بانک متعلق به فرهنگیان و صندوق ذخیره فرهنگیان است.۳۶ تا ۳۷ درصد سهام باقی مانده نیز به دلیل تنش ها با مشکلاتی مواجه شد تا در نهایت شخصی حقیقی این سهام را خریداری کرد.
سرپرست بانک سرمایه درباره مشکلات ۳۷ درصد سهام این بانک این گونه توضیح داد که در سال ۸۴ و همزمان با ریاست کلی ابراهیم شیبانی در بانک مرکزی، توسعه بانک های خصوصی بنابه دلایلی متوقف شد و در این زمان بانک های سرمایه و پاسارگاد آخرین موسساتی بودند که توانستند از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کنند.
غندالی همچنین گفت: البته در همان زمان نیز شهرداری به دنبال اخذ مجوز برای تاسیس بانک بود و به همین دلیل رییس کل وقت به بانک سرمایه پیشنهاد داد تا ۲۰ سهام بانک را به شهرداری واگذار کند که این امر مورد قبول بانک سرمایه واقع نشد.
سرپرست بانک سرمایه تصریح کرد: در همین حال شهرداری در سال های ۸۶ و ۸۷ فرصت یافت تا سهام خرد بانک سرمایه را از بازار زیر قیمت خریداری و سهام را به صورت غیرمحسوس جمع آوری کند و به این ترتیب ۳۷ درصد از سهام بانک سرمایه از این بانک خارج شد.
به گفته وی، با تغییر رویکرد بانک مرکزی در دولت قبل و صدور مجوز برای تاسیس بانک خصوصی شهرداری توانست مجوز بانک شهر را دریافت کند و به همین دلیل سهام بانک سرمایه را به فروش رساند که فردی حقیقی این سهام را خریداری کرد اما بانک مرکزی به دلیل ملاحظات پولشویی آن را به ثبت نرساند ولی بورس و اوراق بهادار اقدام به ثبت آن کرد.
وی با بیان اینکه این شخص حقیقی هم اکنون با مشکلات دادگاهی مواجه شده و پرونده ای در مراجع قضایی دارد، افزود: طلبکاران این فرد سهام بانک سرمایه را توقیف کردند اما قرار است بزودی این مشکل رفع شود و بانک سرمایه آن را خریداری کند.
غندالی اظهار داشت: به دلیل وجود مشکلات در سهام این بانک از سال ۹۰ تاکنون سود توزیع نشده البته در سال گذشته با وجودی که ۳۴ تومان سود برای هر سهم شناسایی اما تنها ۲۵ تومان برای هر سهم توزیع شد، البته به محض آنکه مشکل سهام توسط مراجع قضایی رفع شود، توزیع سود انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بانک سرمایه با ۱۷.۴ درصد رشد منابع رتبه چهارم را بین بانک های خصوصی کشور در این شاخص کسب کرده است، اظهار داشت: این بانک جزو ۷ بانکی است که تحریم نشده و به همین دلیل بسیاری از مبادلات ارزی بانک های بزرگ کشور را انجام می دهد.
غندالی تصریح کرد: البته بانک سرمایه در راستای سیاست کاهش بنگاهداری بانک ها به سمت بانکداری حرکت می کند و هرچند در زمان حاضر ۶۰ درصد منابع آن در بخش شرکتی است اما تلاش می شود این رقم به ۴۰ درصد کاهش یابد.
سرپرست بانک سرمایه درباره برنامه های این بانک نیز گفت: افزایش سپرده گیری اشخاص واقعی، توسعه بانکداری الکترونیک، بهره گیری از بازار آموزش و پرورش و برقراری ارتباط با بانک های اروپایی از برنامه های جدید بانک سرمایه است.
وی با بیان آنکه این بانک هم اکنون در فرابورس پذیرش شده است، ادامه داد: قرار است براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با افزایش نظارت و کنترل به بورس نیز بپیوندد.
غندالی درباره تعیین مدیرعامل برای این بانک نیز اظهار داشت: تیم تخصصی برای این امر در بانک تشکیل شده تا پس از رفع مشکلات با نظر بانک مرکزی مدیرعامل مناسبی برای بانک تعیین شود.
سرپرست بانک سرمایه درباره مطالبات معوق این بانک گفت: تلاش می شود ۵۰ تا ۶۰ مطالبات معوق این بانک در هفته آینده دریافت شود البته بخشی از این مطالبات مربوط به پرونده بابک زنجانی است.
وی در مورد تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از بانک سرمایه گفت: به دلیل پرونده آقای ریخته گران و تسهیلات پرداختی به سه شرکت بابک زنجانی، نمایندگان مجلس قصد تحقیق و تفحص از بانک را دارند و برای این منظور چندین بار در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یافته ام و توضیحات لازم را داده ام. البته در آن زمان که بانک به شرکت های بانک زنجانی تسهیلات پرداخت کرد این شرکت ها در عرصه اقتصادی کشور فعالیت اقتصادی می کردند. هم اکنون نیز کمیسیون اقتصادی مجلس تحقیق و تفحص را تصویب کرده و گزارش آن را به هیئت رئیسه ارائه داده و ما نگرانی از افشا نداریم.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=51194
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سرپرست بانک سرمایه: نگران تحقیق و تفحص نیستیم
سرپرست بانک سرمایه: نگران تحقیق و تفحص نیستیم
سرپرست بانک سرمایه: نگران تحقیق و تفحص نیستیم
سرپرست بانک سرمایه: نگران تحقیق و تفحص نیستیم
سرپرست بانک سرمایه: نگران تحقیق و تفحص نیستیم