کمیسیون صنایع مجلس پس از بررسی هایی که از این صنعت داشت، تخلفات گوناگونی را متوجه خودروسازان ساخت که این تخلفات باعث افزایش قیمت خودرو و تحمیل هزینه های آن بر دوش مردم شده بود.

خودروسازان اکنون با بدهی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی خود از بزرگترین بدهکاران بانکی هستند این در حالیست که تسهیلات دریافتی توسط خودرو سازان خرج خرید سهام یک بانک شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ( poolpress.ir ‬)، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره ارزیابی خود از وضعیت خودروسازان اظهار کرد:

کمیسیون صنایع مجلس پس از بررسی هایی که از این صنعت داشت، تخلفات گوناگونی را متوجه خودروسازان ساخت که این تخلفات باعث افزایش قیمت خودرو و تحمیل هزینه های آن بر دوش مردم شده بود.

وی ادامه داد: از جمله هزینه های تحمیلی باید به پاداش های فراوان و هزینه های بی مورد خودروسازان اشاره داشت که تنها از جیب مشتریان به واسطه افزایش قیمت ها تأمین می شود.
نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به رقابت پذیری محصولات تولیدی تصریح کرد: معمولا باید طبق شاخصه های رقابت پذیری، کاهش قیمت خودرو در راستای جذب مشتری باشد و مجلس نیز به خاطر تحقق این موضوع تعرفه واردات خودرو را از ۹۰ به ۷۰ درصد رساند تا این رقابت بین خودروسازان ایجاد شود.
وی افزود: اما پس از دیدار خودروسازان با مقام معظم رهبری و گلایه هایی که از رشد بیکاری و تعطیلی کارخانه های خودروسازی کرده بودند، بحث های مجددی در کمیسیون صنایع بار دیگر پیرو همین موضوع آغاز شد و تعرفه به ۹۰ درصد رسید.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس به موضوع تسهیلات دریافتی خودروسازها از بانک ها نیز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگترین بدهکار به شبکه های بانکی کشور هستند و با تسهیلاتی که تاکنون گرفته اند به جای آنکه آن پول را در تولید سرمایه گذاری کنند، سهام یک بانک را خریداری کردند؛ خودروسازها بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند که واقعا تولید از این منظر با چالش جدی رو به رو است.
وی ادامه داد: این تسهیلات با سودهای کم بهره پرداخت شده است تا صنعت خودروسازی از گرداب رکود خارج شود، اما؛ متأسفانه این منابع در جایی به غیر از تولید سرمایه گذاری شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه در خصوص گرانی خودرو نیز گفت: یک بخشی از گرانی های خودرو در تمامی دنیا طبیعی است، اما پس از بررسی گرانی خودرو در کشورمان در می یابیم که این افزایش ها ناشی از هزینه های بالاسری تحمیلی بر مشتری واقعی بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران خودروساز رویه مناسب و مشتری مداری را در تولید و قیمت گذاری خودروها انتخاب نکرده اند و باید با اصلاح وضعیت فعلی، مشتری مداری را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=49677
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

خودروسازان، بدهکاران بزرگ بانکی
خودروسازان، بدهکاران بزرگ بانکی
خودروسازان، بدهکاران بزرگ بانکی
خودروسازان، بدهکاران بزرگ بانکی
خودروسازان، بدهکاران بزرگ بانکی