۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش مشاغل خانگی در کشور از سوی شورای عالی اشتغال و ستاد مشاغل خانگی اختصاص یافته که در اکثر استان ها این اعتبارات تخصیصی پرداخت نشده و این مشکل به منابع و مصارف بانک ها بر می‎گردد.

رییس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش مشاغل خانگی در کشور از سوی شورای عالی اشتغال و ستاد مشاغل خانگی اختصاص یافته که در اکثر استان ها این اعتبارات تخصیصی پرداخت نشده و این مشکل به منابع و مصارف بانک ها بر می‎گردد.
به گزارش پول پرس، مهناز امام دادی در جمع خبرنگاران افزود: در اکثر استان ها اعتبارات تخصیصی به مشاغل خانگی پرداخت نشده و این مشکل به منابع و مصارف بانک ها بر می‎گردد.
وی ادامه داد: حتی در استان اصفهان شرایط خوبی وجود ندارد در حوزه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به بحث مشاغل خانگی در کل کشور آنچنان جذبی صورت نگرفته است.
این مقام مسئول بیان کرد: این اعتبار در شورای عالی اشتغال و ستاد مشاغل خانگی برای کل استان ها در سال جاری مصوب شده اما در قالب استان ها جذب نشده و هنوز به بانک ها ابلاغ نشده است. ضمن اینکه بهره ۲۴ درصدی آن نیز از دلایل عمده عدم استقبال از این مهم شده است.
وی با تاکید براینکه یکی از سیاست‎های شورای استغال رفتن به سمت فعالیت‎های گروهی و شبکه ای است و از فعالیت‎های انفرادی و جزیره ای که اغلب تسهیلات را به خود اختصاص داده داریم فاصله می گیریم، اضافه کرد: بدلیل عدم پایداری مشاغل و استمرار مشاغل در مشاغل انفرادی تمام سیاست ها به دنبال ایجاد شبکه ها، خوشه ها و فعالیتهای پشتیبانی است که به زودی بتوانیم خبرهای خوشی را داشته باشیم.
امام‎دادی با اشاره به اینکه پشتیبان ها می توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند، یادآورشد: به دنبال این هستیم تسهیلات ارزان قیمت با بهره چهار تا پنج درصدی را به فعالیت‎های پشتیبانی که استمرار و فعالیت بیشتری دارند و کامل بودن زنجیره ارزش اختصاص دهیم.
وی گفت: یک هنرمند می تواند انفرادی فعالیت کند اما با مشکلاتی نظیر عدم آشنایی با بازار مواجه خواهد بود اما فردی که پشتیبان می شود باید از صفر تا ۱۰۰ کار را ببیند و بتواند مواد اولیه، ابزار کار، طراحی و فروش و بازار یابی را انجام دهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‎های استان مشاغل خانگی به صورت شبکه ای انجام خواهد شد، تصریح کرد: ضرورت بررسی نظارت یکی از دستورالعمل‎های ماست و مواردی که بررسی شده راضی کننده بوده است.
رییس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برنامه های تسهیلاتی ما انحرافاتی هم دارند. از آنچه خودمان فکر می کردیم در سه چهار استانی که بازدید کردیم میزان انحراف تسهیلات اندک بوده چرا که مشاغل خانگی یک موضوع جدید نیست بلکه ریشه در فرهنگ ما دارد.
وی با تاکید براینکه بررسی‎ها نشان می دهد که انحراف ناچیز بوده و بسیار کمتر از هیاهوهایی است که ابراز می شود، اذعان کرد: مبلغ تسهیلات برای فرد پشتیبان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است و برای زیر مجموعه آن بسته به نوع طرح، نفری ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.
امام‎دادی با اشاره به اینکه از لفظ بنگاه پشتیبان و وابسته استفاده می کنیم که متناسب با نوع طرح تسهیلات پرداخت می شود، خاطر نشان کرد: نگاه بانک ها با اینکه مصارف بیشتر از منابع است دلیل عدم تحقق این تسهیلات شده است. در مشاغل خانگی سیاست ما هدایت فعالیت‎های پراکنده به سمت فعالیت‎های شبکه ای و خوشه ای است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47100
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش مشاغل خانگی
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش مشاغل خانگی
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش مشاغل خانگی
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش مشاغل خانگی
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش مشاغل خانگی