عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید قبوض برق و گاز موجب انصراف کمتر از ۹درصدی مردم شد،گفت: بانک مرکزی قبل از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید نوسانات بازار ارز را مدیریت کرده و تصمیمی برای نرخ سود سپرده‌ها بگیرد.

به گزارش پول پرس، عبدالکریم رجبی در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه هیچ یک از مقامات رسمی آمار موثقی از تعداد ثبت نام کنندگان و انصرافی‌های فاز دوم پرداخت نقدی یارانه‌ها اعلام نکرده‌اند، اظهار داشت: بنابر آمار غیررسمی زیر ۹ درصد مردم انصراف داده و ۹۱ درصد در مرحله جدید دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ثبت نام ۹۱ درصد مردم برای دریافت یارانه نقدی اصلاً آمار خوبی نیست تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد مردم نیاز به حمایت بیشتر دارند و احساس می‌کنند باید با آنها حتما کمک شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به اینکه در آینده احتمال افزایش آمار انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی وجود دارد تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها در قبوض برق و گاز باعث شد اکثر مردم نسبت به ثبت نام در مرحله جدید هدفمندی یارانه‌ها اقدام کنند.
وی تأکید کرد: قبض برق که در هفته‌های اخیر به دست خانوارها رسید تأثیر بسیاری در ثبت نام در مرحله جدید هدفمندی‌یارانه‌ها داشت هرچند دولت اعلام کرد این قبوض باطل است و افزایش قیمت‌ها به شش ماه آینده موکول شده است ولی باز هم مردم از ترس گرانی آب و برق و گاز ثبت نام کردند.
رجبی با اشاره به افزایش تورم در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: اگر دولت قصد مدیریت تورم را در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد باید شیب ملایم را برای تغییر قیمت های حامل‌های انرژی به ویژه بنزین درنظر بگیرد.
وی با اشاره به سناریوهای بنزین دو نرخی با افزایش ۳۳ درصدی و همچنین بنزین تک نرخی گفت: دولت تا پایان هفته قرار است نرخ‌های جدید را اعلام کند بنابراین نمی‌توان به گمانه‌زنی ها برای افزایش قیمت بنزین دامن زد.

 بانک مرکزی وارد بازار شود
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه ضمن اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار طی روزهای اخیر تأکید کرد: این نوسانات بیشتر روانی بوده وهرچه سریعتر باید مدیریت شود. چرا که انتشار خبرهای گرانی حامل‌های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب تشدید تورم روانی در بازار شده است.
وی با بیان اینکه تقاضا دربازار برای خرید دلار افزایش یافته است، تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان این روزها در تلاش برای خرید دلار و دپوی آن هستند تا در آینده و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی‌یارانه‌ها از گرانی آسیب کمتری ببینند و دلار ارزان در اختیار داشته باشند.
رجبی ضمن اشاره به اینکه ممکن است دلال‌هایی برای ایجاد تنش در بازار به افزایش قیمت‌ها دامن زده باشند گفت: بانک مرکزی باید قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تورم روانی را کنترل کند تا اتفاقات اواخر سال ۹۱ تکرار نشود.
وی توصیه کرد: دولت نباید در اجرای فاز دوم هدفمندی عجله کند و بهتر است قبل از اجرای آن سود بانکی، قیمت ارز و تورم را مدیریت کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=35432
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مردم قبض‌ها را دیدند انصراف ندادند
مردم قبض‌ها را دیدند انصراف ندادند
مردم قبض‌ها را دیدند انصراف ندادند
مردم قبض‌ها را دیدند انصراف ندادند
مردم قبض‌ها را دیدند انصراف ندادند