مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای شهر تهران درباره تعیین‌تکلیف گود بابک زنجانی و طلب ۴۰۰میلیاردتومانی زنجانی از شورای شهر گفته این یک اختلاف است؛ شورایعالی مسکن و شهرسازی پروانه را لغو کرده است اما آقای زنجانی چنین چیزی را نپذیرفته. در عین حال شهرداری اعلام کرده آماده است با او توافق کند اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش پول پرس، این در حالی است که یک منبع آگاه در شهرداری به «شرق» گفته «معاون جدید معماری و شهرسازی از تاریخ نهم فروردین‌ماه امسال تمام مصوبات معاونت قبلی را باطل کرده است و شهردار منطقه برای تعیین تکلیف گود و نحوه طلب بابک زنجانی باید از شورای شهر مجوز بگیرد.»

از سوی دیگر «محمد سالاری»، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت گود ایران‌زمین بابک زنجانی گفت: «طلایی نظر شخصی خودش را داده است. درحال حاضر مدیر پروژه (بابک زنجانی) در دسترس نیست که با وی مذاکره کنیم. اعتقاد داریم پرکردن گود کار کارشناسی‌شده‌ای نیست و شورای شهر و شهرداری نمی‌توانند بدون حضور مالک در این زمینه تصمیم بگیرند اما دادگاه رای داد که شهرداری از حساب مالک پول برداشت کند و با توجه به اینکه خطر رانش گود برای اهالی محل وجود دارد نسبت به استحکام آن اقدام کند. اما در حساب مالک پولی نبود بنابراین قرار شد شهرداری از بودجه خودش این اقدام را انجام دهد و نقشه مالک را تا سطح خیابان اجرا کند و در عوض سهم مشارکتی شهرداری در پروژه افزایش یابد.»

وی ادامه داد: «با توجه به نظر شورایعالی معماری شهرسازی مالک تنها می‌تواند پنج، شش طبقه روی سطح زمین بسازد و فضای پارکینگ را تغییر کاربری دهد و تبدیل به فضای تفریحی و ورزشی کند. اما با توجه به پرداخت‌های مالک برای اخذ مجوزها و تهاتر انجام شده شهرداری باید زمین دیگری را در ازای طلب شهرداری به مالک ارایه دهد.»

۲۵آذرماه بود که مجوز برج ایران‌زمین متعلق به بابک زنجانی توسط شورایعالی معماری و شهرسازی ابطال شد. مجوز پروژه ایران‌زمین برای بابک زنجانی بیش از ۴۰میلیون‌دلار آب خورده بود. زنجانی سرمایه‌ای هزارمیلیاردتومانی برای احداث پروژه ایران‌زمین اختصاص داده بود. شورایعالی معماری و شهرسازی با استناد به اینکه این پروژه در پهنه R231 طرح تفصیلی واقع شده که مربوط به بافت مسکونی ارزشمند است؛ مجوز کمیسیون ماده ۵ را باطل کرد. در ادامه مجوز این برج ۲۷طبقه که نشست زمین در محل گودبرداری آن، باعث اختلال در زندگی مردم خیابان «ایران‌زمین» شهرک غرب تهران شده بود، با پیشنهاد محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر لغو شد.

مجوز شروع به کار پروژه «ایران‌زمین» اردیبهشت ۹۱ به تصویب رسید؛ پروژه‌ای به مساحت ۱۶هزارمترمربع، با گودبرداری منفی ۱۵ متر و ۶۰درصد سطح اشغال در پهنه‌ای که طبق طرح تفصیلی شهر تهران متعلق به بافت مسکونی ارزشمند است. شهریور ۹۱ معاون عمرانی شهرداری تهران از ورود جرثقیل‌های غول پیکر بزرگراه صدر خبر داد؛ جرثقیل‌هایی که دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر بدون واردات آنها و با وجود تحریم‌ها غیرممکن بود. گودبرداری ایران‌زمین ادامه یافت و در تیر ۹۲ مجریان به منفی ۳۵متر رسیدند، این در حالی اتفاق افتاد که در خانه همسایه‌های پروژه، ترک‌های عجیبی ایجاد شده بود و آنها شروع به نامه‌نویسی به شهرداری و شورای شهر کرده بودند؛ نامه‌هایی که بی‌جواب ماند.

۱۲مرداد ۹۲ به پیشنهاد شهرداری و در جلسه کمیسیون ماده ۵ به ریاست قالیباف و با عضویت وزیر راه‌وشهرسازی دولت احمدی‌نژاد با افزایش سطح و سطوح پروژه ایران‌زمین و گودبرداری تا منفی ۳۵متر و ۲۷طبقه روی زمین موافقت شد و این در حالی بود که مجری پروژه یک‌ماه پیش از حصول این موافقت به عمق منفی ۳۵متر رسیده بود و این ارتفاع برخلاف کاربری تعیین شده برای این زمین در طرح تفصیلی بود. ۱۲مهر ۹۲ قسمتی از خیابان «گلستان» و دیواره گود فروریخت و پای اعضای شورای شهر به پروژه ایران‌زمین باز شد. بررسی‌های اعضای شورای شهر یک‌ماه‌ونیم طول کشید تا اینکه در جلسه ۲۵آبان شورای شهر، اعضای شورا از تهاتر بابک زنجانی و شهرداری خبر دادند.

مجوزهای «ایران‌زمین» در قبال واردات تجهیزات صدر از سوی بابک زنجانی. بابک زنجانی به جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر رفت و از طلب ۴۰میلیون‌دلاری‌اش از شهرداری در قبال واردات تجهیزات صدر و برگشت‌خوردن چک‌های شهرداری سخن گفت. در ادامه بابک زنجانی بازداشت شد و گود تاکنون به حال خود رها شده است و همچون لکه‌ای ناسور بر تن شهر و محله ایران‌زمین باقی مانده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=35141
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آخرین وضعیت پرونده ایران‌زمین
آخرین وضعیت پرونده ایران‌زمین
آخرین وضعیت پرونده ایران‌زمین
آخرین وضعیت پرونده ایران‌زمین
آخرین وضعیت پرونده ایران‌زمین