عضو شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید: یارانه‌ها باید به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داده شود و مابقی آن‌ باید صرف سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی و زیرساختی کشور شود.

به گزارش پول پرس به نقل شبکه ایران، عضو شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید: یارانه‌ها باید به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داده شود و مابقی آن‌ باید صرف سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی و زیرساختی کشور شود.
به گزارش شبکه ایران، سید عباس موسویان تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت‌ها در رفتار، خود را بسیار پرهزینه نشان می‌دهند بنابر این فرصتی برای سرمایه‌گذاری و بودجه‌ریزی در پروژه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.
وی تاکید کرد: باید با دستورالعملی خاص هزینه‌های دولت را کاهش داد، این اقدام باعث می‌شود توان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بهبود چشمگیر یابد.
وی با بیان اینکه کاهش بودجه عمرانی و یا کاهش سرمایه‌گذاری در برخی زیرساخت‌ها در سال‌های اخیر ناشی از افزایش چشمگیر هزینه دولت بوده است خاطرنشان کرد: وضعیت زیرساخت‌ها به گونه‌ای است که تنها دولت می‌تواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند چرا که سودآوری چندانی ندارند و بخش خصوصی هم انگیزه‌ای برای کار در این حوزه ندارد.
موسویان پیشنهاد داد: در این زمینه هم دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های خود و انتقال بخشی از بودجه به سمت زیرساخت‌ها با ایجاد انگیزه و حمایت از بخش خصوصی سودآوری در این بخش را تضمین کند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه بهبود و ارتقای سطح زیرساخت‌ها در کشور به معنی افزایش رفاه عمومی و در کل در حکم همان یارانه دادن است تصریح کرد: دولت باید خرید خدمت از بخش خصوصی در این حوزه و همچنین برخی پرداخت‌های مابه‌التفاوتی را در دستور کار خود قرار دهد.
سید عباس موسویان با ذکر مثالی عنوان کرد: دولت هر ساله برای کشیدن خطوط راه‌آهن بودجه تعریف می‌کند در حالی که اگر همین بودجه را صرف کمک و ایجاد انگیزه در بخش خصوصی کند می‌تواند ۵ خط راه‌آهن را تکمیل کند.
وی هم‌چنین با اشاره به شرایط تورمی کنونی گفت: حجم نقدینگی بالا در جامعه، تورم افسارگسیخته را به بار آورده است و این مساله رکود در تولید را به جهت حضور نقدینگی در بازارهای غیرمولد موجب شده است.
موسویان تاکید کرد: بهترین اقدام این است که بانک مرکزی و دولت و سازمان بورس به کمک همدیگر راهی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید بیابند اما در این مثلث نقش بانک مرکزی حیاتی است.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می‌تواند یا ایجاد ابزارهایی جدید و کاهش ریسک نقدینگی را جمع کرده و سپس به سمت تولید روانه سازد و با این اقدام هم از تورم بیشتر جلوگیری کند و هم بیکاری را با رونق در تولید کنترل و کاهش دهد و در نهایت هم شاخص‌های اقتصادی را بهبود بخشد.
وی در خصوص اظهارات مطرح شده در خصوص هدفگذاری‌های تورم تا ۳۵ درصد برای پایان سال هم اظهارکرد: می‌توان با یک کار هماهنگ و مدون تورم را از این رقم هم کاهش داد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=19309
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نقش حیاتی بانک مرکزی در هدایت نقدینگی
نقش حیاتی بانک مرکزی در هدایت نقدینگی
نقش حیاتی بانک مرکزی در هدایت نقدینگی
نقش حیاتی بانک مرکزی در هدایت نقدینگی
نقش حیاتی بانک مرکزی در هدایت نقدینگی