مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران ضمن بازدید از نمایشگاه فرش دستباف ایرانی و گفتگو با فعالان این عرصه راه کارهای حمایت از صادرات این صنعت و هنر ناب ایرانی را تشریح کرد.
به گزارش پول پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل صندوق، طاهر شه حامد،
مدیر عامل صندوق با اشاره به حجم صادرات کمتر از ۵۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال قبل اظهار داشت: متاسفانه علیرغم وجود ظرفیتهای بسیار مناسب در صندوق ضمانت صادرات ایران، صادر کنندگان این عرصه چندان از ابزارهای حمایتی این مجموعه در جهت تامین مالی قبل و بعد از حمل و همچنین پوششهای بیمه ای آن برای پوشش انواع ریسکهای سیاسی و تجاری موجود در جهت اطمینان از وصول مطالبات، استقبال نداشته اند به طوریکه در سال ۱۳۹۱ فعالان این عرصه از گروه کالایی فرش و صنایع دستی تنها ۵/۱۳ میلیون دلار از خدمات صندوق بهره مند شده اند در حالیکه برای حمایت از این صنعت، ظرفیت لا اقل ۲۰ برابری برای توسعه صادرات آن در صندوق وجود دارد.
این مقام مسئول ضمن تجلیل از تلاشهای هنر مندان و تولید کنندگان هنر فرش دستباف ایرانی که در جهان بی نظیر است، ایشان را به استفاده از ضمانت نامه های اعتباری تولیدی صندوق فراخواند و افزود: در این محصول صندوق، ساز و کار بدین صورت است که صادر کننده فرش به صندوق مراجعه و مورد اعتبار سنجی قرار می گیرد. سپس صندوق با بررسی وضعیت اعتبار و خوش حسابی و توان مالی او، میزان اعتبار وی را نزد تولید کننده فرش ایرانی تضمین می کند. بدین صورت تولید کننده می تواند به صورت اعتباری و صرفا با اخذ مبلغی بعنوان پیش پرداخت، و با خیالی آسوده فرش تولید شده خود را در اختیار فروشنده اصلی یا تاجر ایرانی جهت صادرات قرار دهد و از بازگشت پول خود نیز مطمئن باشد زیرا در سررسید مقرر اگر تاجر مربوطه وجه مورد مطالبه تولید کننده را پرداخت ننماید صندوق ۱۰۰ درصد ارزش وجه مورد تضمین را به تولید کننده پرداخت خواهد نمود.
شه حامد، تمایل به نقد فروشی، با حاشیه سود بسیار پایین برای تولید کنندگان فرش دستباف را بلای جان تولید این کالای ارزشمند ایرانی دانست که تمام سود آن را نسیب دلالانی می کند که در چرخه تولید هیچ دخالتی ندارند. از سویی قیمت بالای تمام شده فرش دستباف و از سویی وجود رقبای خارجی از هند، پاکستان، چین، ترکیه و غیره که اغلب آماده کپی برداری از فرش ایرانی هستند و از سوی دیگر عدم توجه تولید کنندکان به تغییر سلیقه خریداران خارجی عملا قدرت رقابت صادر کنندگان فرش ایران را پایین می آورد و در چنین شرایطی حتما نسیه فروشی یا فروش اعتباری می تواند نقش تعیین کننده ای در کسب مجدد سهم فرش دستباف ایرانی از بازار جهانی را داشته باشد. البته در فروش اعتباری حتما ریسکهایی وجود دارد که صندوق آماده حمایت حد اکثری از صادر کنندگان در جهت پوشش ریسکهای موجود است.
وی در بخشی دیگر از ناکافی بودن بازاریابی برای فرش دستباف ایرانی در عرصه بین المللی خبر داد و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در ایران و حضور تجار ایرانی فرش در نمایشگاه های بین المللی را برای توسعه بازارها بسیار سودمند برشمرد و از فعالان این عرصه برای استفاده از خدمات صندوق دعوت کرد.
انتهای پیام