رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد افزایش‌ موقتی نرخ تورم در ماه های ابتدای سال، که عمدتاً ناشی از شیوع کرونا و تحریک انتظارات بود با اقداماتی که درحال انجام است،کنترل شده است.

به گزارش اخبارپول، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی، نوشت:

تلاش مداوم برای ایجاد بی ثباتی در بازارهای پولی و ارزی کشور از سوی آمریکا و همدستان او تازگی ندارد،هدف همه این اقدامات ، بخصوص در یک سال اخیر ، ایجاد انتظارات منفی درمردم برای به زانو درآوردن اقتصادکشور بوده است.

باوجود اینکه این فشارها مشکلات و سختی‌هایی برای مردم ایجاد کرده، ولی ،بطور قطع نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد. با تدابیر متخده ، القای انفجار نقدینگی و ابر تورم از طریق تحریک انتظارات نیز، با ناکامی مواجه شده است.

افزایش‌ موقتی نرخ تورم در ماه های ابتدای سال، که عمدتاً ناشی از شیوع کرونا و تحریک انتظارات بود ،با اقداماتی که درحال انجام است،کنترل شده است و تلاش جدی برای نیل به هدف تورمی اعلام شده، انجام و استمرار خواهد‌ داشت.

نیازهای اساسی کشور به نحو مطلوبی تأمین شده و نیازهای ارزی، هم از طریق منابع بانک مرکزی و هم از سامانه نیما ، درحال تأمین است، و علیرغم افت قابل ‌ملاحظه درآمدهای دولت از فروش نفت ، با کمک صادرکنندگان تلاشگر، تأمین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه درجریان است.

بانک مرکزی ، برنامه‌های خود را ، بر اساس ادامه تحریمهای امریکا تنظیم کرده‌است و این اطمینان را داریم که نفس‌های پایانی تحریم‌ها و دولت فعلی آمریکا نیز نمی تواند به برنامه‌ های ما درحفظ پایداری بازارها آسیبی وارد کند.

بانک مرکزی ایران اولویت خود را بر تقویت ثبات و جلوگیری از نوسانات ناشی از سفته بازی و کمک به پایداری و شکوفایی اقتصادوتولید قرار داده است و با رصدمستمر متغیرهای کلان اقدامات ضروری در بازارهای پول و ارز، انجام خواهد داد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=158931
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد
افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد
افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد
افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد
افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد