اگر پارسال در اردیبهشت ماه سکه طلا و ارز خریده بودید، امسال به طور قطع سود برده بودید؛ چراکه گزارش‌های جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سکه در یک ‌سال گذشته ۵۲ درصد سود برده‌اند.

به گزارش پول پرس، در تیرماه امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد به یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان رسید که همین رقم نشان می‌دهد که در مقایسه با تیرماه سال گذشته، سکه ۷/۵۲ درصد گران‌تر شده است؛ هر چند که بنا به گزارش‌های رسمی، قیمت سکه نسبت به خرداد ماه ۱/۱۵ درصد ارزان‌تر شده بود. در کنار سکه طرح جدید، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم تغییرات محسوسی را داشته که البته سود سرمایه‌گذاران سکه طرح قدیم در طول یک‌سال کمتر و به اندازه ۴۷ درصد بوده؛ به طوری که در تیرماه با قیمت یک میلیون و ۷۵ هزار و ۴۵۴ تومان به فروش می‌رفته است. این نوع سکه همچنین در تیرماه امسال نسبت به خردادماه ۳/۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

نکته جالب دیگر در میان آمارهای بانک مرکزی، تغییرات قیمت سکه در چهار ماه اول امسال نسبت به سال گذشته است. براساس آمارها، در چهار ماهه ابتدای سال ۹۲ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۶۸ تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۹۴ تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۳/۷۴ درصد و ۷/۸۱ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، بانک مرکزی در گزارش اخیر خود به سود سرمایه‌گذاران بازار ارز هم اشاره کرده است. متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران در تیرماه امسال ۳۲۷۱ تومان بوده که نسبت به خردادماه ۶/۸ درصد و نسبت به تیرماه سال ۹۱ حدود ۶/۶۹ درصد افزایش داشته است. سود خرید یورو هم در طول یک‌ساله منتهی به آخر تیرماه، ۹/۷۷۹ درصد بوده؛ به طوری که یورو در تیرماه با نرخ ۴۲۸۹ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رفته است.

همچنین در چهار ماه اول امسال متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۳۴۷۱ تومان و ۴۵۵۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۹۱ درصد و ۹۴ درصد افزایش داشته است.

مساله مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که سود ۷/۵۲ درصدی در حالی نصیب سرمایه‌گذاران سکه و سود ۶/۶۹ درصدی در شرایطی شامل حامل سرمایه‌گذاران ارز شده که هیچ سپرده‌گذار بانکی و هیچ سهامداری در طول این مدت این سود را نبرده است. در حال حاضر نرخ سود یک‌ساله بانک‌ها و موسسه مالی ۱۷ درصد و حتی نرخ سود پنج ساله بانک‌ها ۲۰ درصد است. البته این نکته حایز اهمیت است که با وجود اینکه سکه، یک بازار پرسود ده برای سرمایه‌گذاران در طول یک‌سال گذشته بوده، اما باز هم سهامداران سود بیشتری کسب کرده‌اند؛ چراکه در همین مدت یک‌ساله منتهی به آخر تیرماه، بازدهی سهام ۱۲۱ درصد بوده است. همچنین شاخص‌های بورس در ۳۱ تیرماه پارسال در کانال ۲۵ هزار و ۲۱ واحد قرار داشت که با جهش بیش از دو برابری، در ۳۱ تیر ماه امسال در کانال ۵۵ هزار و ۳۲۹ واحد قرار گرفت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=14393
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

روایت بانک مرکزی از ضرر سپرده‌گذاران بانکی
روایت بانک مرکزی از ضرر سپرده‌گذاران بانکی
روایت بانک مرکزی از ضرر سپرده‌گذاران بانکی
روایت بانک مرکزی از ضرر سپرده‌گذاران بانکی
روایت بانک مرکزی از ضرر سپرده‌گذاران بانکی