«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی روز جمعه گذشته با همراهی مدیران بخش‌های مرتبط به بررسی وضعیت تولید و تجارت در آذربایجان‌غربی پرداخت و در پایان بازدید و گفت‌وگوهای طولانی و بیش از ۱۰ ساعته خود، خبرهای خوشی را برای این استان به همراه داشت که لبخند رضایت را بر لبان فعالان این عرصه نشاند.

به گزارش اخبارپول به نقل از ایرنا، اگرچه ملاحظات مربوط به طبقه‌بندی اطلاعات در شرایط تحریم موجب شد تا اطلاعات اندکی از این جلسه به بیرون درز کند اما گام‌های شفاف و همت بلند مسوولان کشوری و استانی برای رفع مشکلات تجار و تولیدکنندگان مشهود بود و اطلاعات قابل عرضه در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی را پیش‌روی اقتصاد استان قرار می‌دهد.

سفر «همتی» به آذربایجان‌غربی آن هم چند روز پس از حضور «غلامرضا انصاری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مناطق مرزی با هدف رفع مشکلات صادراتی به شمال عراق را می‌توان جلوه توجه دولت به ظرفیت‌های بازرگانی این استان مرزی در شرایط تحریم به شمار آورد؛ ظرفیت‌هایی که در نوع خود کم‌نظیر و در برخی از موارد بی‌نظیر است.

زیرا آذربایجان‌غربی در حقیقت دروازه ایران به سمت اروپاست و در امتداد ۹۶۷ کیلومتر از مرزهای ایران با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری‌ خودمختار نخجوان قرار دارد و از معادن غنی و متنوع، کشاورزی بالفعل و ظرفیت صنعتی بالقوه برخوردار است؛ بر همین اساس سکاندار یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در یک روز تعطیل، نویدبخش رفع موانع در تجارت و تولید این استان مرزی بود.

آذربایجان‌غربی، طلایه‌دار مبارزه با تحریم‌های ظالمانه تا جایی که استاندار آذربایجان‌غربی که با توجه به سوابق کاری‌اش نقش برجسته‌ای در توسعه تجارت و کاهش نرخ بیکاری این استان مرزی دارد، معتقد است که آذربایجان‌غربی در شرایط امروز نقش اول مبارزه با تحریم در کشور را دارد و باید از این نقش بیش از پیش استفاه شود.

«محمدمهدی شهریاری» که طی سال‌های اخیر برای رفع موانع بازرگانی در ۶ پایانه و بازارچه مرزی و منطقه آزاد ماکو همواره در تکاپو بوده است، بر این موضوع مهم تاکید می‌کند که این استان توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای کشور در شرایط تحریم را دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای مثبت اقتصادی آذربایجان‌غربی در کاهش نرخ بیکاری، رشد مشارکت اقتصادی و اشتغال و کسب جایگاه برتر کشور در حوزه بهبود فضای کسب و کار، اظهار کرد: این تحولات مثبت و امیدآفرین با کمک همه مجموعه‌های استان به‌دست آمده است و پاسخ مثبت مسوولان کشوری به این پیشرفت‌ها، توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های این استان مرزی به شمار می‌رود.

وی توضیح داد: با وجود اینکه دولت در شرایط سخت تحریم به سر می‌برد، نگاه ویژه‌ای در خصوص تامین سرمایه در گردش، برگشت ارزهای صادراتی، تقسیط بدهی واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات ویژه به این استان معطوف شده است و بر همین اساس این استان توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش اعتبار و رفع محدودیت‌های بانکی، تسهیل در واگذاری املاک تملیکی و افزایش میزان و سهم استان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را از جمله نیازهای استان برشمرد.

رییس کل بانک مرکزی نیز در پایان سفرش به ارومیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و بیان کرد: پنج‌هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای سرمایه در گردش بخش تولید آذربایجان‌غربی اختصاص یافت که به صورت تسهیلات در اختیار صاحبان آن‌ها قرار می‌گیرد.

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه برای رونق تولید
عبدالناصر همتی افزود: بیشتر از این میزان نیز اگر لازم باشد، بانک‌ها می‌توانند تامین کنند تا مشکلات بخش تولید در این استان حل شود.

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین درخواست‌های بخش تولید آذربایجان‌غربی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بود که قرار است واحدهای نیازمند در این خصوص از سوی استانداری احصا شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا زمینه اعطای تسهیلات به آنها فراهم گردد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری جلسه چهارساعته با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی و نتایج بسیار خوب این جلسه، بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این فعالان نحوه برگشت ارز ناشی از صادرات بود که تصمیم گرفته شد حداقل ۵۰ درصد نخست این ارز به صورت اسکناس وارد کشور شود.

همتی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی در سال جاری روند بسیار خوب صادراتی را پشت سر گذاشته‌ است، ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال شاهد صادرات ۹۰۰ میلیون دلاری از این استان بودیم که این رقم تا پایان سال به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی همراهی با تجار را همواره در سرلوحه کار خود قرار داده و در صدد حل مشکلات این بخش با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای است.

رییس کل بانک مرکزی با ابراز خرسندی از دیدارها و جلسات خوب و سازنده امروز خود با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی، گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است و از این‌رو معاونت ارزی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را برطرف کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از حضور رییس کل بانک مرکزی در آذربایجان‌غربی عنوان کرد: موضوع اشتغال، رفع موانع تولید، تسهیل صادرات، همکاری بانک‌ها به ویژه در خصوص خرید سیب، پیمان‌سپاری ارزی و حل آن توسط صرافی‌ها، افزایش سهم آذربایجان‌غربی از صندوق توسعه ملی و لزوم ایجاد بانک مشترک در این استان با کشورهای همسایه از جمله موارد مطرح در نشست فعالان اقتصادی با رییس‌کل بانک مرکزی بود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه نیز با اشاره به دستاوردهای سفر «همتی» به این استان، اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما در بخش کشاورزی استان در زمان حاضر صادرات محصول سیب است و یکی از پیشنهادهای ما در دیدار با رییس کل بانک مرکزی، استثنا کردن سیب از تعهد ارزی بود که قول کمک در این خصوص از سوی این بانک داده شد.

بهنام تاج‌الدینی با اشاره به پیش‌بینی تولید چهار میلیون تن سیب در کشور طی سال جاری، متذکر شد: سهم آذربایجان‌غربی از این میزان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که برای بهبود شرایط تولیدکنندگان و تجار می‌توان از ظرفیت قابل توجه صادراتی در این بخش استفاده کرد و بخشی از سیب تولیدی را در اختیار بازارهای هدف قرار داد.

وی گفت: در دیدار با رییس کل بانک مرکزی قول‌های مساعدی در این خصوص داده شد که در صورت عملیاتی شدن آنها، مشکل امسال سیب در آذربایجان‌غربی و برخی از استان‌های فعال در این عرصه حل می‌شود.

انتظار می‌رود روند تجارت و تولید در آذربایجان‌غربی در پی این سفر یک‎روزه، بیش از پیش رونق بگیرد و حداقل بخشی از مشکلات فعالان این عرصه برطرف شود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=139937
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است