- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

ریزش ۴ هزار واحدی شاخص بورس در ۱۰ روز

 

بورس اوراق بهادار تهران در ۱۰ روز معاملاتی گذشته ۴ هزار واحد ریزش را تجربه کرده و اکنون نیز به رکورد یک ماه گذشته خود بازگشته است؛ این میزان کاهش در تاریخ معاملات بازار سهام کم سابقه بوده است.

به گزارش پول و پرس به نقل از فارس، بورس تهران که سوم شهریور‌ماه ۹۲ موفق به فتح قله ۶۱ هزار واحد شده بود، پس از گذشت حدود ۹ روز معاملاتی اکنون چهار هزار واحد ریزش را تجربه می‌کند.

شاخص بورس در چهارم شهریور‌ماه یعنی یک روز پس از فتح قله ۶۱ هزار واحد با کاهش ۴۸۸ واحدی به کانال ۶۰ هزار واحدی بازگشت و ۶۰ هزار و ۶۷۶ واحد شد.

ریزش‌های شاخص بورس همچنان تداوم یافت و در روز معاملاتی بعد با ریزش بی‌سابقه ۱۲۷۵ واحدی به کانال ۵۸ هزار واحد سقوط کرد، اما پس از آن دماسنج بازار سهام کمی تقویت شد و نوسان همراه با افزایش را تجربه کرد.

اکنون بورس تهران با کاهش مجدد به کانال ۵۷ هزار واحد رسیده، در حالی که نهم مرداد‌ماه برای اولین بار موفق به فتح این قله شده بود.

طی هفته گذشته بورس تهران به دنبال آمدن برخی اخبار از احتمال جنگ علیه سوریه و عرضه اولیه پتروشیمی جم و دیگر عوامل با ریزش شدیدی مواجه شده و طی روز گذشته و امروز ریزش حدود هزار واحدی را تجربه می‌کند، در حالی که بورس‌های دنیا در جلسه معاملاتی دو روز گذشته رونق یافته بودند.

بنابر این گزارش، کارشناسان معتقدند که جو روانی ایجاد شده به واسطه سایه ‌انداختن جنگ علیه سوریه منطقی نیست و بورس تهران باید رونق گذشته خود بازگردد و راهی جز این ندارد. امروز برخلاف بورس اوراق بهادار تهران، دماسنج فرابورس افزایش ۱۴ واحدی را نشان می‌دهد که این نشان از رفتار منطقی سهام داران این شرکت‌ها است.

در معاملات بازار سهام تمام شاخص‌های بورس اوراق بهادار با افت دست جمعی بازار را همراهی می‌کنند و در این میان لیدر بازار با کاهش ۱۳۸ واحدی و بانک ملت با کاهش ۵۶ واحدی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص امروز بورس تهران گذاشته است.

در این میان هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و پتروشیمی شازند در مجموع با افزایش ۵۹ واحدی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشته‌اند.

در گروه محصولات شیمیایی هلدینگ تأمین، خلیج‌فارس، پتروشیمی پردیس افزایش قیمت دارند در حالی که روز گذشته خبری از امکان برداشتن محدودیت‌های صادراتی در این گروه منتشر شد.

اکنون بیشترین افزایش قیمت در معاملات بازار سهام شرکت‌هایی همچون کنترل‌خوردگی تکین‌کو، عمران و توسعه فارس، تولیدی مهرام و لبنیات کالبر داشتند و در مقابل پالایش نفت بندر‌عباس، کاشی سعدی و حمل و نقل توکا بیشترین کاهش قیمت را تا لحظه تنظیم این گزارش تجربه می‌کند.

ارزش بازار سهام به نسبت ۱۰ جلسه معاملاتی گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش را تجربه می‌کند در حالی که ارزش این بازار در بیشترین رقم به ۳۰۱ هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود.

انتهای پیام