شرکت‌های بیمه طبق آئین‌نامه شماره ۵۸ موظف هستند که ذخایر خود را محاسبه و گزارش کنند. در این آئین‌نامه فرمول های مشخصی برای محاسبه ذخایر آمده و خیلی نمی‌توان آن را دستکاری کرد. این مورد به خصوص در مورد ذخایر حق بیمه کاملا فرمول شفاف و مشخصی دارد. ما هم طبق فرمول حق بیمه عمل می‌کنیم و شرکت‌های بیمه‌ای خیلی نمی‌توانند با ذخایر حق بیمه بازی کنند.

به گزارش اخبارپول، صنعت بیمه در کشورمان طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است.

شرکت‌های بیمه‌ای طی ‌سال‌های اخیر در نوسان سود و زیان بوده‌اند. یکی از شرکت‌هایی که طی سال گذشته با کاهش ذخایر حق بیمه و کاهش درآمد در برخی رشته‌ها مواجه شده شرکت بیمه رازی است.

شرکتی که به گفته معاون توسعه بازار و فروش این شرکت قصد افزایش سرمایه و ایجاد تغییر در ترکیب پورتفو فروش خود را دارد. بیمه رازی قصد دارد تا پورتفو خود را بهینه کند و به همین منظور برخی از بیمه‌ها را که زیان بسیاری داشته کنار گذاشته است. در همین زمینه با محسن قره‌خانی معاون توسعه بازار و فروش بیمه رازی به گفت‌وگو پرداختیم.

علت کاهش ۷۰ درصدی ذخایر حق بیمه شرکت بیمه رازی طی سه ماه نخست سال
شرکت‌های بیمه طبق آئین‌نامه شماره ۵۸ موظف هستند که ذخایر خود را محاسبه و گزارش کنند. در این آئین‌نامه فرمول های مشخصی برای محاسبه ذخایر آمده و خیلی نمی‌توان آن را دستکاری کرد.

این مورد به خصوص در مورد ذخایر حق بیمه کاملا فرمول شفاف و مشخصی دارد. ما هم طبق فرمول حق بیمه عمل می‌کنیم و شرکت‌های بیمه‌ای خیلی نمی‌توانند با ذخایر حق بیمه بازی کنند.

موضوع بعدی این است که ما در ماه پایانی سال ۹۷ حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال خسارت‌ پرداخت کردیم. این مبلغ مربوط به خسارت‌های سال‌های قبل است و به تبع هر چه ما خسارت پرداخت کنیم این مقادیر از ذخایر خسارتمان خارج می‌شود.

یعنی این مبالغ وارد خسارت پرداختی می‌شود و در ترازنامه ذخایر خسارت ما کاهش پیدا می‌کند. اما این موضوع به ذخایر حق بیمه بی ارتباط است.

ذخایر حق بیمه یک فرمولی دارد که شرکت‌ها بر اساس فرمول یک‌هشتم و بر اساس فروش‌شان که مربوط به چه ماهی بوده‌ است. با این روش محاسبه حق بیمه انجام می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای هیچ دخل و تصرفی نمی‌توانند داشته باشند.

برنامه ای برای افزایش فروش
کاری که ما انجام دادیم این است که در پورتفو شرکت بیمه رازی یک بازنگری کلی انجام داده‌ایم. درواقع ما پورتفو بیمه رازی را بهینه کرده‌ایم. متوجه شدیم که حجم بیمه‌های ثالث به‌خصوص بیمه موتورسیکلت در بیمه رازی بسیار زیاد است و این را کاهش دادیم.

همچنین یک سری از بیمه‌های زیان‌ده را عمدتا در رشته‌های درمان گروهی را تمدید نکردیم. این علت اصلی کاهش درآمد حق بیمه در بیمه رازی است. برای جبران آن روی رشته‌هایی که مناسب‌تر بودند برنامه‌ریزی کردیم و محصولات جدیدی را در بیمه‌های آتش سوزی و زندگی طراحی کردیم.

برخی از این بیمه‌ها روانه بازار شده و برخی دیگر هم طی ماه‌های آینده عرضه می‌شود. شرکت های بیمه و خصوصا سهامداران باید به جای فروش و سهم بازار روی سود دهی تمرکز کنند و ساسیت هایی را دنبال می کنیم که سودآوری پایدار بیمه رازی را در بلند مدت فراهم کند.

خروج از زیان ناشی از بیمه‌های درمان و ثالث اجباری و مازاد و دیه
عمده خسارات پرداختی شرکت‌های بیمه مربوط به بیمه‌های درمان گروهی است. اتفاقی که در این رشته رخ می‌دهد این است که شرکت‌های بیمه در این بخش بایکدیگر به رقابت می‌پردازند.

رقابت شدیدی در بازار وجود دارد که باعث می‌شود نرخ‌ها کاهش یابد. همچنین تورم روی هزینه‌های درمانی به شدت اثر گذاشته است. یکی از دلایلی که شرکت‌های بیمه خسارات بسیاری پرداخت می‌کنند این است که ما پرونده الکترونیکی سلامت برای هر فرد نداریم.

می‌توان گفت که خسارت‌ها به درستی رسیدگی نمی‌شود و زیان بسیاری را به شرکت‌های بیمه وارد می‌کند. در خصوص بیمه‌ شخص ثالث هم دلایل زیادی وجود دارد که این نوع بیمه‌ هم زیان‌ده باشد که این موضوع تقریبا در اکثر شرکت‌ها وجود دارد.

رشته شخص ثالث یک رشته خاصی است که نرخ بیمه‌اش در دست دولت و بیمه مرکزی و خسارت آن‌هم در دست قوه‌قضاییه است. شرکت‌های بیمه مجبور هستند که بیمه شخص ثالث را ارائه دهند.

بیمه ثالث جزو ویترین کار شرکت‌های بیمه است اما متاسفانه زیان‌ده است و باعث شده از این محل هم شرکت‌های بیمه‌ زیان بدهند.

یکی دیگر از دلایل زیان‌ده بودن بیمه‌های شخص ثالث عوارض قانونی زیادی است که روی این رشته وضع شده است. اگر دولت بتواند فکری برای این عوارض بکند از شدت زیان‌دهی این رشته بیمه‌ای کم می‌شود.

افزایش سرمایه در بیمه رازی
بیمه رازی یک برنامه افزایش سرمایه جدی در دستور کار دارد که تقریبا همه مراحل اداری آن انجام شده است. افزایش سرمایه شرکت از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ میلیارد ریال طی دو مرحله در سال ۹۸ انجام خواهد شد.

این بخشی از برنامه ترمیم مالی است که بیمه رازی آن را تهیه و مصوب و به بیمه مرکزی تسلیم کرده‌است.

بیمه رازی با این افزایش سرمایه و برنامه ویژه‌ای که در وصول مطالبات و اصلاح ترکیب پورتفوی خود دارد در پایان سال ۱۳۹۸ اوضاع مالی بهتری را رقم خواهد زد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=137980
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش سرمایه و بهینه‌سازی پورتفویی بیمه رازی در سال‌جاری
افزایش سرمایه و بهینه‌سازی پورتفویی بیمه رازی در سال‌جاری
افزایش سرمایه و بهینه‌سازی پورتفویی بیمه رازی در سال‌جاری
افزایش سرمایه و بهینه‌سازی پورتفویی بیمه رازی در سال‌جاری
افزایش سرمایه و بهینه‌سازی پورتفویی بیمه رازی در سال‌جاری