بررسی عملکرد یکساله بانک مرکزی نشان می‌دهد که با محدود شدن تراکنش‌های بانکی هر شماره کارت ملی و همچنین هر کارت بانکی و حذف چک‌های تضمینی پشت نویسی دوم، تراکنش‌های سفته‌بازان ریالی به شدت محدود شده است.

به گزارش اخبارپول، حذف چک‌های پشت نویسی دوم و محدود کردن مبلغ تراکنش هر شماره کارت ملی به ۱۰۰ میلیون تومان در روز و همچنین محدود کردن تراکنش هر کارت بانکی به ۵۰ میلیون تومان نقشی اساسی در کنترل گردش مالی سفته‌بازان در یک سال گذشته داشته است.

این دو اقدام اساسی که از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی انجام شد، به طور عملی ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش سفته‌بازان ریال را از چرخه بازارهای مختلف به ویژه بازارهای ارز و سکه خارج کرد و امکان حمله سفته‌بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان و… را به شدت محدود کرد.

کنترل و مدیریت گواهی سپرده‌های ۲۰ درصدی
همچنین در یک ساله گذشته کنترل و مدیریت گواهی سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی که از اواخر سال ۱۳۹۶ برای کنترل بازار ارز عرضه شده بود و تبدیل تدریجی آن به گواهی‌های ۱۸ درصدی و جلوگیری از هجوم آن به سایر بازارها از دیگر اقدامات بانک مرکزی بوده است. رقم گواهی سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

لغو پرداخت سود روزشمار سپرده‌های کوتاه‌مدت
از سوی دیگر شورای پول و اعتبار با مصوبه خود پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه مدت را لغو و آن را تبدیل به سود ماه شمار کرد. این اقدام ضمن اینکه سیالیت منابع کوتاه‌مدت برای عملیات سفته‌بازی را به شدت محدود کرد، همزمان موجب کاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها شد.

بانک مرکزی همچنین در یک سال گذشته با وجود شرایط بسیار سخت نیمه دوم سال ۱۳۹۷، در کنترل و جلوگیری از رشد شدید نقدینگی موفق بود. در حالی که همگان مدعی رشد سریع نقدینگی بودند و تصور ابرتورم و نظایر آن را داشتند، اما بانک مرکزی توانست رشد نقدینگی سال ۱۳۹۷ را در حد رشد سال ۱۳۹۶ (۲۳ درصد) حفظ کند. همچنین تورم در این سال در حدود ۳۰ درصد تا پایان سال گذشته کنترل شد.

کمک به اشتغال پایدار روستایی، صنایع خودرو و قطعه‌سازی
تا پایان خردادماه امسال، در مجموع ۷.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد که زمینه ایجاد ۲۳۷ هزار شغل جدید را فراهم کرد. این موضوع با تامین اعتبار ۴هزار میلیارد تومانی برای قطعه‌سازان همراه بود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=137350
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گردش مالی سفته‌بازان چطور محدود شد؟
گردش مالی سفته‌بازان چطور محدود شد؟
گردش مالی سفته‌بازان چطور محدود شد؟
گردش مالی سفته‌بازان چطور محدود شد؟
گردش مالی سفته‌بازان چطور محدود شد؟