- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مهر به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی

به گزارش اخبارپول، حسین شیرزاد در این مراسم بیان کرد: استفاده از بانکداری خرد در بستر قرض الحسنه ابزار مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: با مطالعاتی که سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام داده است، بانک قرض الحسنه مهر [1] ایران مجموعه‌ی خوش نام، توانمند و اولین بانکی است که با پذیرش پرتفوی متنوع ریسکی که در حوزه کشاورزی و روستایی کشور وجود دارد توانسته است بخشی از نیازهای تامین مالی شبکه تعاونی روستایی کشور را بدون کمترین تعارض از نظر سازوکارهای بانکداری خرد تامین کند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی توضیح داد: این تفاهمنامه یک تعامل برد- برد است که هم بانک قرض الحسنه مهرایران به عنوان یکی از موفق ترین بانک های حوزه قرض الحسنه و تامین مالی خرد و هم شبکه تعاون روستایی کشور، به عنوان مصارف حوزه بخش کشاورزی در تامین نهاده ها مثل کود، سم، بذر و… می تواند سهم استانی موثری در آن داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خدمات و طرح‌های تسهیلاتی بانک قرض الحسنه مهرایران می تواند نقش بسزایی در سپهر ملی تولیدات محصولات کشاورزی و مصارف این بخش ایفا کند و امید است تا شبکه ما بتواند از امتیازاتی که از این تفاهمنامه انتظار می رود به طور شایسته استفاده کند.

شیرزاد ادامه داد: اتحادیه های سراسری ما بعد از یک هم فکری و مشورتی که معمولا به طور متعارف برای کسب تجارب مختلف که در یک خانواده بزرگ ۵ میلیونی از آن انتظار می رود، انجام شد؛ به این نتیجه رسیدیم که این تفاهمنامه می تواند بخشی از نیاز های تامین مالی حوزه کشاورزی را به ویژه در خصوص تامین نهاده هایی مثل: بذر و کود و حتی در بخش سموم ایفا کند.

وی یادآور شد: این فرصت بسیار مناسبی است که هم نظام صنفی بخش کشاورزی و هم اتحادیه های تعاون روستایی ما بتوانند از این خدمات گران بهاء استفاده کنند.

در ادامه مراسم، مرتضی اکبری افزود: با انعقاد این تفاهمنامه، برای بانک قرض الحسنه مهر ایران فرصتی شد تا جامعه هدف خود را گسترش دهد و خدمات خود را به حوزه های کشاورزی و جوامع روستایی معطوف کند.

وی خاطرنشان کرد: این بانک از سال گذشته به عرصه‌های رونق روستایی ورود پیدا کرده است و با اعطای طرح های تسهیلاتی متنوع، گام های شایسته ای در زمینه اشتغال روستایی و مقاوم سازی مسکن روستاییان برداشته است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: در این زمینه در سال گذشته تفاهم‍‌‌ نامه های زیادی برای تقویت زیر ساخت های روستایی با بنیاد برکت، کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شد.

اکبری تصریح کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران با حمایت ۱۰ بانک کشور و پشتیبانی سرمایه ای بزرگ و بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان و با گستره ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور در حال خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه است. تمام فعالیت های این بانک در بستر قرض الحسنه است و می تواند افتخار نظام بانکداری اسلامی باشد.

وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۱۲ سال پیش به منظور پوشش خدمات در حوزه بانکداری خرد به وجود آمد، بنحوی که بتواند منابع خرد نزد جامعه را تجمیع کند و در قالب تسهیلات قرض الحسنه به بخش‌های مختلف جامعه اختصاص دهد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار کرد: مسیر مشخصی برای فعالیت های بانک قرض الحسنه مهر ایران ترسیم، و در زمینه های بهداشت و درمان، ازدواج جوانان و معیشت، اقدامات شایسته ای انجام شده است و از ۲ سال پیش تا کنون فعالیت های گسترده ای در حوزه حمایت از اشتغازایی و تولید ملی نیز صورت گرفته است.

وی گفت: جامعه روستاییان معمولا توانایی بازپرداخت سودهای تسهیلاتی ۱۸ درصد را ندارند، بنابراین تلاش می کنیم تا امکانات قرض الحسنه را در این مجموعه گسترش دهیم.
اکبری تصریح کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران آمادگی دارد تا با ۱۴ اتحادیه سازمان مرکزی تعاون روستایی در راستای توانمندسازی بخش کشاورزی همکاری داشته باشد و به تناسب تمرکز قسمتی از گردش مالی خود در این بانک به هر تعدادی که از سوی اتحادیه ها معرفی شود، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند.

اکبری خاطرنشان کرد: به همه اتحادیه ها در دو قالب مشارکتی و یا اعتبار در حساب جاری، تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد صفر تا ۴ درصد به هر فرد، قابل پرداخت خواهد بود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: با انعقاد این تفاهمنامه [2] حوزه فعالیت بانک گسترش خواهد یافت، البته در زمینه اشتغال روستایی و تقویت کانون های روستایی اقداماتی انجام شده است.